مکمل بنزین
تحلیلیخبر

پلتفرم و بدنه پژو 301 به عنوان پروژه مشترک دو خودروساز ایرانی در سایپا دیده شد

چندی پیش، یعنی در دوره وزارت دکتر رحمانی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) و در ادامه برنامه خودکفایی در قطعات پیشرفته خودرو، وی از آغاز پروژه پلتفرم مشترک خبر داد. این طور که معلوم است در آن دوره پیشرفت‌هایی در این پروژه صورت گرفت اما به یک لحظه پس از خارج شدن رحمانی از هیئت دولت، دیگر اخباری از این پروژه خارج نشد.

اما چندی پیش مهدی صادقی انارکی به عنوان معاون امور صنایع وزارت صمت از خط تولید و همچنین از بخش تحقیق و توسعه شرکت سایپا بازدید کرد. طی این بازدید، روابط عمومی این شرکت (سایپا) ویدئویی از این بازدید در درگاه‌های اینترنتی خود و همچنین در فضا مجازی خود (اینستاگرام و …) منتشر کرد.


در این کلیپ صادقی انارکی که در حال بازدید از بخش تحقیق و توسعه و مشاهده محصولات جدید و آینده است، به یک باره ناگهان تصاویری کوتاه از یک بدنه خام که به اصطلاح BIW گفته می‌شود، به نمایش در آمده است. با دقت بیشتر می‌توان حدس زد که این بدنه و پلتفرم، مشترک با یک خودرو است که سال‌های پیش ایران خودرو قصد داشت آن را داخلی سازی و تولید کند. پس با بررسی دقیق خطوط طراحی، ستون‌ها، قالب و برش قسمت چراغ ها پس به طور قطع تشخیص داده شد که این بدنه برای محصول پژو 301 است.

تصویر پژو 301 به علت واضح بودن بیش تر، وارون شده است. به همین علت در تصویر پایینی درب باک وجود ندارد
تصویر پژو 301 به علت واضح بودن بیش‌تر، وارونه شده است. به همین علت در تصویر پایینی درب باک وجود ندارد

برای بسیاری از مردم که شاید در حوزه خودرو اطلاعات زیادی نداشته باشند، احتمالا جای سوال باشد که محصول خودروسازی رقیب پس چرا هم اکنون در سایپا در حال بررسی است؟ پاسخ ما این است که این همان پروژه مشترک ایران خودرو و سایپا است که حال به طور حساسی در بخش تحقیق و توسعه در حال بررسی برای تولید در قالب محصولی جدید است.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI - خبرنگار و فعال حوزه خودرو - Automotive industry journalist - Репортер автомобильной промышленности- 汽车行业记者

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا