مکمل بنزین
بررسی

نگاهی به سوزوکی ویتارا جدید به بهانه حضور در ایران!

تب تند حضور شرکت‌های پر طرفدار در ایران، سبب شده ایران‌خودرو به سراغ شریک تجاری سابق خود یعنی سوزوکی برود و مدل‌های جدید این شرکت را برای بازار بزرگ کشور آماده کند. یکی از خودروهای سوزوکی که در ایران طرفداران زیادی داردT سوزوکی ویتارا است.

بر اساس گفته‌های مسئولان ایران‌خودرو قرار است آخرین مدل این خودرو در ایران عرضه شود، بنابر این ما با مراجعه به سایت شرکت سوزوکی  متوجه شدیم Vitara S آخرین مدل این خودرو در سال‌های اخیر است. محصولی که در بخش پیشرانه چنگی به دل نمی‌زند اما ویژگی‌های خوبی در نوع خود دارد. با توجه به این که دیده شده محصولات شرکت‌های خارجی در ایران با چند سال تاخیر عرضه می‌شوند، بنابراین در این مطلب ما نگاهی کوتاه به این خودرو می‌اندازیم و سپس به سراغ ویتارا ۲۰۱۵ می‌رویم چرا که احتمال حضور این مدل نیز در ایران وجود دارد.

112566350756608cdeb32f3

شاید چهره ویتارا مدل اس از طراحی خوبی برخوردار باشد اما همکاری سوزوکی با شرکت‌های چینی نشان می‌دهد که از کپی کاری تنفر ندارد و اگر موقعیت مناسبی پیش آید به سمت این عمل حرکت خواهد کرد. دلیل این صحبت ما جلوپنجره مشبک این خودرو است که شباهتی‌هایی به محصولات پرطرفدار جیپ در خود دارد.

مدل جدید ویتارا با اینکه چهره اسپرت‌تر و بروزتری به خود گرفته است اما نشانه‌هایی از این تغییر در موتور آن دیده نمی‌شود، چراکه موتور ۱.۴ لیتری با ۱۳۸ اسب بخار قدرت نمی‌تواند انتخاب خوبی برای این کراس اوور کوچک باشد.

سوزوکی برای اولین بار از موتور بوستر جت در این محصول استفاده کرده است. ویتارا S در زمان ۱۰/۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعتی برابر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد. مطابق گفته کمپانی، این عملکرد برای هر دو گیربکس ۶ دنده دستی و اتوماتیک صدق می‌کند.

از جمله تغییرات مفید مدل جدید نسبت به مدل‌های قبلی می‌توان به چرخ‌های ۱۷ اینچی آلیاژی با طراحی مشکی، آینه‌های بغل نقره‌ای، چراغ‌های جلوی LED با پوشش پروژکتورهای قرمز رنگ، یک اسپویلر عقب، یک طراحی ویژه برای جلوپنجره و دوخت قرمز رنگ در داخل کابین اشاره کرد. ویتارا مدل s با ویژگی دیفرانسیل جلو و تمام چرخ متحرک عرضه شده است. از دیگر امکانات این مدل می‌توان به سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران و چراغ‌های خودکار، صفحه نمایش لمسی با قابلیت ناوبری و سازگار با Apple CarPlay، دوربین دید عقب، بلوتوث، ورودی USB، تهویه‌ی مطبوع خودکار، کروز کنترل مجهز به محدود کننده‌ی سرعت، آینه‌ها با قابلیت تیره شدن خودکار (الکتروکرومیک) و هفت عدد ایربگ اشاره کرد. ویتارای جدید همچنین موفق به دریافت ۵ ستاره‌ی ایمنی از موسسه‌ی ANCAP استرالیا شده است.

در کل این خودرو شاید از لحاظ عملکرد پیشرانه، آنچنان قدرتمند نباشد، اما از لحاظ ایمنی و مصرف سوخت یک خودرو مناسب محسوب می‌شود. چرا که از ابتدای ورودش به بازار جهانی، موفق شده است که خود را به دومین محصول پرفروش سوزوکی پس از مدل سوئیفت تبدیل کند.

این خودرو با فروش ۱۰۷۹ دستگاه تا پایان ماه مارس توانست ۴.۳ درصد از بازار شاسی‌بلندها کوچک را تصاحب کند. این مقدار تقریبا یک چهارم سهم دو خودروی پرفروش بازار یعنی مزدا CX-3 و میتسوبیشی ASX، یک سوم میزان فروش نیسان قشقایی و همچنین نصف فروش سوبارو VX است.

Suzuki-Vitara-2015-800-01

در ادامه بد نیست نگاهی هم به مدل ۲۰۱۵ ویتارا بی‌اندازیم. سوزوکی هرچه‌قدر در طول زمان ظاهر ویتارا، را بهبود بخشیده است اما مشخصات فنی این خودرو را نه‌تنها ارتقاء نداده بلکه در بعضی قسمت‌ها خودرو با افت کیفیت عرضه شده است. مدل ۲۰۱۵ این خودرو در تمام ضمینه‌های فنی از مدل‌های قبلی ضعیف‌تر است. این مدل 125 میلی‌متر در طول، 85 میلی‌متر در ارتفاع و 35 میلی‌متر در عرض کوچک‌تر از نسل قبلی طراحی شده و فاصله محوری آن 140 میلی‌متر کاهش یافته است.

قدرت در این خودرو در نسخه‌های پایه تنها به چرخ‌های جلو و در نسخه فول به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. گفتنی است که برخی از سایت‌ها و مجله‌ها این خودرو را در دسته سوپرمینی‌ها قرار داده‌اند. در بخش موتور، سوزوکی ۲ موتور ۱.۶ لیتری بنزینی و دیزلی را برای این خودرو انخاب کرده است. این موتورها به دلیل مصرف سوخت کمتر و تولید آلاینده‌های خطرناک کمتر مورد استقال قرار گرفته‌اند.

طراحی داخلی این خودرو در جهت مثبت بهبود یافته و کمی زیباتر شده است. جنس مواد بکار رفته در کابین بسیار بهتر شده و تریم مشکی در کنار قسمت‌هایی همرنگ با بدنه، شکل و شمایل خوبی را ایجاد کرده است. خط تولید مدل‌های جدید ویتارا به دلیل کاهش هزینه‌ها مدتی است که در چین فعال شده و هم‌اکنون این خودروها در این کشور تولید می‌شوند. پیش‌بینی شده است این خودرو در ایران با قیمتی بیش از 130 میلیون تومان عرضه شود.

به سوپر گروه سوزوکی گرند ویتارا در تلگرام ملحق شوید

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. فول ابشن همین خودرو تو تمام دنیا به غیر از ایران کمتر از 60ملیون……………..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا