مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاتحلیلی

آیا بزرگتر بودن خودرو به معنی ایمنی بیشتر آن در جاده است؟

هنگامیکه شما تصمیم می‌گیرید خودرویی انتخاب و خریداری کنید، قطعا ملاکهای متعددی در ذهن دارید. درکنار خیلی از موارد حتما ابعاد خودرو هم برای شما مهم است. خیلیها برای محیطهای شهری و پرترافیک ترجیح می‌دهند از خودروهای کوچکتر استفاده کنند و برای مسافرت‌ها نوع بزرگتر را انتخاب می‌کنند. البته هستند افرادیکه خودروی بزرگتر را برای شرایط مختلف ارجح می‌دانند و درکنار تمامی معایب و مزایا بر روی ایمنی بالاتر آنها حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. در این قسمت قصد داریم به زبان ساده به بررسی این موضوع یعنی ارتباط ابعاد خودرو و ایمنی آن اشاره کنیم.

574948

به طور کلی پایه و اساس چنین طرز فکری بیشتر زمانی بروز می‌کند که یک خانواده قصد دارد برای فرزند خود و به اصرار وی خودرویی را تهیه کند. بنابراین برای اینکه خیالشان از بابت خطر تصادفات کمی راحتتر باشد ترجیح می‌دهند نوجوان تازه کار پشت یک خودروی SUV نسبتا بزرگ بنشیند تا اینکه یک ماشین ارزان قیمت و جمع و جور. اما چرا؟ خب برداشت اصلی اینگونه است که حجم بزرگتر خودرو هنگام بروز تصادفات، مخصوصا از نوع رو‌ در رو (یا به اصطلاح شاخ به شاخ)، احتمال تلفات مالی و جانی را کاهش می‌دهد. این نظریه به نظر درست و منطقی است اما دلایلی وجود دارد که می‌توان هنگام تصمیم‌گیری این نظریه را نادیده گرفت.

هنگام تجزیه و تحلیل آمار مربوط به تصادفات، بیشتر حوادث جاده‌ای مخصوصا از نوع شاخ به شاخ مورد توجه عموم قرار می‌گیرد. براساس گزارشات موسسه بیمه آمریکا در حوزه ایمنی بزرگراه‌ها (IIHS)، بیش از نیمی از تصادفات رو در رو منجر به مرگ شده‌اند. محققان با تجزیه و تحلیل بر روی 83 هزار تصادف به این نتیجه رسیده‌اند که نوع وسیله نقلیه نقش پررنگی در امنیت تصادفات دارد. با توجه به قواعد فیزیک پایه، هنگام تصادف خودرو با وزن بیشتر فشار بالاتری را به خودرو دیگر وارد می‌کند که همین امر شدت تصادف را بالاتر می‌برد. پس یک خودرو SUV با وزن بیشتر خسارت بیشتری به بار می‌آورد کما اینکه ارتفاع بالاتر آنها هم میتواند احتمال واژگون شدن را افزایش دهد. البته از سال 2012 میلادی به بعد، استفاده از سیستم کنترل پایداری در تولید خودروهای جدید الزامی شده است.

574949

امروزه بواسطه استفاده از تجیهیزات ایمنی به روزی همچون ترمزهای ABS، ایربگهای جانبی، و سیستم کنترل پایداری، خودروهای کوچک تولید شده از ایمنی بالایی بهره‌مند شده‌اند. این محصولات همچنین در موارد پیشگیری از تصادف مثل آزمون ترمزگیری در سطوح خیس و خشک، عملکرد به مراتب بهتری را نسبت به SUV ها از خود نشان داده‌اند. تست جالب دیگری که IIHS در مورد تصادفات انجام داده مربوط به نسخههای هیبریدی و غیر هیبریدی از یک مدل خودرو است. در این تست مدل هیبریدی 25 درصد آمار تصادف کمتری را ثبت کرد. اما این مزیت به خاطر وزن بیشتر خودروی هیبریدی نیست بلکه مشخص شده افرادیکه این نوع وسایل نقلیه را انتخاب می‌کنند، رانندگی ایمن و محافظه کارانه تری دارند. فارغ از مسائل مربوط به ایمنی خودرو و فناوریهای آن، هنوز هم مهمترین عامل در عدم بروز تصادفات به سبک رانندگی و دقت و تمرکز بالا بازمی‌گردد.

از بعد فنی ثابت شده که خودروهای SUV و همینطور ماشین های سنگین ایمنی بیشتری را برای رانندگان خود به ارمغان می آورند اما پیشرفتهای حاصل شده در زمینه ایمنی در خودروهای کوچکتر باعث شده تا شکاف بین آنها به حداقل ممکن برسد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که خودروهای سبک و جمع و جور امروزی نسبت به مدل های بزرگتر و قدیمیتر، انتخاب بهتر و عاقلانه تری هستند. اما با این حال هیچگاه نباید رانندگی باآرامش و بدون عجله را فراموش کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا