مکمل بنزین
تحلیلیخبر

خیز بلند خودروسازان خارجی برای بازار ایران

با به ثمر نشستن مذاکرات هسته‌ای و در ادامه‌ آن لغو تحریم‌های بین‌المللی، خودروسازان خارجی قصد هجوم به بازار دست‌نخورده ایران را دارند و با عملی شدن توافق، شاهد حضور برند‌های مختلف خواهیم بود.

شانس موفقیت برای برندهایی که زمانی زمامدار فروش در ایران بودند، بیش‌تر از بقیه است و شرکت‌های فرانسوی همچون پژو-سیتروئن و رنو می‌توانند گوی رقابت را در دست بگیرند. البته آن‌‌ها از سال ۲۰۱۳ و شروع جدی مذاکرات، خودشان را برای بازگشت آماده می‌کردند و مذاکراتی با جاده مخصوصی‌ها داشته‌اند. به تازگی نیز پژو قصد فروش پژو 301 در ایران را دارد و ایران خودرو نیزدر مقطعی رنو کپچر را پیش‌فروش کرد. احتمال حضور پژو ۲۰۰۸ نیز بعید نیست.

2008 and capture
دو کراس‌ اوری که به بازار ایران خواهند آمد

پژو با اینکه ماشین جدیدی در ایران نداشته اما در سال گذشته ماشین‌های زیادی تحت نام این برند در کشورمان فروخته است. چهار سال پیش و زمانی که پژو حضور مؤثری در بازار ایران داشت، توانست ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو را به فروش برساند که مقدار زیادی به شمار می‌رود. یکی از کارشناسان بازارهای خاورمیانه به نام Thomas Wuelfing می‌گوید:

میزان فروش خودروها در ایران می‌تواند به عدد ۲ میلیون در سال برسد و این آخرین بازار بزرگ نو ظهور به شمار می‌رود.

پژو به جد درحال مذاکره با ایران خودرو است تا بتواند تولید محصولات را در خط تولید این خودروساز دوباره شروع کند. رنو نیز ظاهرا قصد دارد خط تولیدی را از پارس خودرو بخرد. فولکس‌واگن احتمالا با زیر مجموعه‌های اشکودا و سیات به بازار ایران ورود کند. البته این شرکت نسبت به فرانسوی‌ها از سابقه کمتری برخوردار است و ماشین Gol پرفروش‌ترین مدل آن بود که گرچه در مقابل رقبا حرفی برای گفتن نداشت.

پژو ۳۰۱؛ خودرویی خوش قیمت در انتظار بازار
پژو ۳۰۱؛ خودرویی خوش قیمت در انتظار بازار

البته اینبار اروپایی‌ها کار سخت‌تری پیش‌رو دارند و باید به رقابتی سخت با خودروهای ارزان قیمت چینی بپردازند. به نظر کارشناسان: ایران مسیری برای دستیابی گسترده‌تر به بازار خاورمیانه است.

در هر صورت آینده ورود خودروسازان خارجی به اجرای توافق هسته‌ای وابسته است و باید تا چند ماه آینده برای مشخص شدن وضعیت نهایی آنان صبر داشته باشیم.

مهدی مهدیخانی

علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و به خصوص خودروها. امیدوارم از مطالب چرخان لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا