مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌ها

آشنایی با انواع بدنه خودرو

حتما برای شما پیش آمده که در سایت‌های خبری و یا مجلات مختلف نام‌هایی از قبیل سدان، لیفت‌بک و … را دیده ولی منظور آنها را ندانید. بدنه‌های خودروها براساس شکل قرار گیری ستون‌‌ها و فرم بدنه، نام‌های مختلفی دارند. امروز در مجله چرخان انواع خودرو را براساس بدنه بررسی میکنیم تا شما کاربران عزیز دیگر هنگام شنیدن این کلمات، گمراه نشوید.

Audi-S4-2017-800-01

۱- سدان‌

اگر دفترچه راهنمای خودرویی مانند سمند را دیده باشید حتما نوع بدنه آن که سدان نام دارد را مشاهده کرده‌اید. سدان‌ها خودروهایی هستند که در زبان عامیانه به خودروهای صندوقدار مشهورند و سقف ثابت، صندوق عقب مجزا، دو ردیف صندلی و همچنین وجود ۴ درب از دیگر مشخصات آنهاست. در واقع بیشتر خودروهایی که با این نام عرضه می‌شوند براساس همین نوع بدنه هستند. سدان‌ها نیز بر اساس ابعاد به چند دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از: خانوادگی، خانوادگی کوچک، خانوادگی بزرگ، خانوادگی بزرگ نیمه لوکس، خانوادگی بزرگ لوکس، شهری، شهری متوسط، شهری بزرگ، بزرگ نیمه لوکس، بزرگ لوکس و مجلل. تمام نام‌های اشاره شده با پیشوند سدان معرفی می‌شوند مانند سدان خانوادگی آئودی.

BMW-X6_M-2016-800-04

۲- SUV

خودروهای محبوب شاسی‌بلند که با نام بین‌المللی اس‌ یو وی ( SUV ) شناخته می‌شوند بیشتر برای مسیرهای ناهموار طراحی شده‌اند. این خودروها معمولا دو دیفرانسیل هستند و فاصله محور آنها تا سطح زمین بیشتر از خودروهای عادی بوده و به‌همین دلیل به اسم شاسی‌بلند شناخته میشوند. در برخی از این مدل‌ها 3 ردیف صندلی تعبیه شده و در برخی دیگر 2 ردیف صندلی. درب صندوق‌بار این خودروها به‌شکلی طراحی می‌شود که در امتداد فضای بار، فضای سرنشینان قرار دارد و  آن‌ها به صندوق بار دسترسی دارند. به‌دلیل بازار پر رونق این خودرو بسیاری از شرکت‌ها که سبک طراحی آنها مدل‌های خاص بوده به سمت طراحی محصولات خود با بدنه بزرگ به صورت شاسی‌بلند حرکت کرده‌اند، از جمله این شرکت‌ها می‌توان به لامبورگینی، پورشه، بنتلی و … اشاره کرد.

Renault-Clio-2017-800-05

۳- هاچ بک

صندوق‌عقب در خودروهای هاچبک حذف شده و درب‌صندوق عقب در امتداد شیشه‌عقب و هم‌سطح با آن طراحی شده و جزئی از بدنه محسوب میشود. صندوق بار این‌ خودروها کمی شبیه به خودروهای شاسی‌بلند است با این تفاوت که سایز کلی بدنه ابعاد کوچکتری دارد. به‌طور کلی هاچبک‌ها بین سدان‌ها و شاسی‌بلند‌ها قرار می‌گیرند. هاچ بک‌ها ممکن است 3 درب و یا 5 درب باشند، درب صندوق عقب نیز جزء تعداد درب‌ها شمرده می‌شود یعنی ۲ درب برای ورود سرنشینان به‌علاوه درب صندوق عقب که هاچبک ۳ درب را تشکیل می‌دهند.

Ferrari-FXX_K-2015-800-03

۴- اسپرت

این خودروها به‌دلیل چهره اسپرت و جذاب، طرفداران زیادی دارند. خودروهای اسپرت می‌توانند لوکس، سوپر اسپورت، اسپرت شهری و …. باشند، این خودروها با ۲درب برای سرنشینان عرضه می‌شوند. خودروهای اسپرت که با‌عنوان خودروهای سرعتی نیز شناخته می‌شوند از نظر ظاهری وجه مشترک زیادی با خودروهای سدان و هاچ بک دارند. از لحاظ علم طراحی خودرو این نوع بدنه مانند سدان‌ها با ۳ یا ۲ ستون طراحی می شود.

Porsche-Panamera-2014-800-63

۵- لیفت بک

این نوع بدنه از ترکیب ۳ تیپ سدان، ها‌چ‌بک و اسپرت پدید آمده است. طراحی اینگونه خودروها به گونه‌ای است که سقف با شیب ملایم به سمت انتهای بالایی سپر عقب خودرو کشیده شده، به طوری که سقف و صندوق عقب یک‌تکه دیده می شوند. این نوع از خودروها نیز به‌دلیل آنکه به طراحان اجازه می‌دهند یک خودرو اسپرت، لوکس با ابعاد خانوادگی طراحی کنند، طرفداران زیادی را به خود جلب کرده که نمونه بارز آن در کشورمان سیتروئن زانتیا است، مدل قدیمی این خودرو در کشورمان هنوز هم طرفدار دارد.

Mercedes-Benz-SLC-2017-800-03

۶- کروک

به خودروهایی که سقف متحرک با قابلیت جمع شدن دارند، کروک گفته می‌شود. اینگونه خودروها اکثرا با نام تجاری رودستر نیز شناخته می‌شوند. سقف این خودروها معمولا از جنسی بوده که شباهت زیادی به برزنت دارد، البته مدل‌هایی با سقف چند تکه هماهنگ با جنس بدنه نیز وجود دارد. این خودروها معمولا فضای بار کمی دارند و سقف‌های برزنتی نیز ممکن است در اثر برخورد جسم خارجی به‌راحتی پاره شوند.

Volkswagen-Touran-2016-800-04

۷- مینی‌ون‌

این خودروها از لحاظ ظاهری شبیه به خودروهای ون هستند و برای حمل و انتقال افراد طراحی شده‌اند. مینی‌ون ها، بلندتر از گونه‌های سدان ، هاچ بک و استیشن‌واگن هستند و برای فضای داخلی بیشتر طراحی شده اند.

Volkswagen-Transporter_T6-2016-800-03

۸- ون

به خودروهای ون، کاروان نیز گفته میشود که برای حمل و نقل اسباب و لوازم حجیم و سنگین و یا گروهی چند نفره از انسان‌ها استفاده می‌گردد. این خودروها اکثرا دارای 4 ستون بوده ولی نمونه های 3 ستون و 5 ستون آن نیز در بازار موجود هستند.

Chevrolet-Silverado_HD-2017-800-02

۹- وانت و تراک

وانت به خودروهایی با بدنه باری و شکل و شمایلی نزدیک به سدان‌ها گفته می‌شود. این خودروها علاوه بر کابین حمل افراد، قسمت تحتانی باری دارد که با توجه به ابعاد مختلف خود می‌توانند بارهای مختلف را حمل کنند. به بزرگترین وانت‌ها، تراک گفته میشود. این خودروها را در انواع مدل‌های، سواری، تک کابین، دو کابین، اسپرت و …. عرضه می شوند.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا