مکمل بنزین
گوناگونخبر

تسلا و اولین حادثه منجر به مرگ در سیستم خودران!

مساله امنیت برای خودرو و سرنشینان آن، همواره در کانون توجه خودروسازان بزرگ دنیا قرار دارد. بواسطه این موضوع مهم نوآوری‌های زیادی وارد این حوزه شده که هرکدام سهمی از تامین امنیت را برعهده گرفته‌اند. اما شاید جذابترین مورد معرفی شده مربوط به سیستم‌های هوشمند خودران و یا همان Self-Driving باشد. در این سیستم از مکانیزم‌هایی استفاده شده که به راننده اطمینان می‌دهد او را از خطر تصادفات درامان نگه می‌دارد. اما مثل اینکه خیلی هم نباید به این شعار مطمئن بود چراکه امروز به طور رسمی خبر اولین حادثه منجر به مرگ برای وسیله نقلیه‌ای مجهز به سیستم خودران اعلام شد.

2015-tesla-model-s-p85d-first-drive-review-car-and-driver-photo-648964-s-o31riginal

این حادثه چند روز پیش در شهر ویلستون ایالت فلوریدا آمریکا اتفاق افتاده و امروز براساس گزارش موسسه NHTSA و بررسی های تخصصی آن رسانه‌ای شد. خودروی متهم در این ماجرا، تسلا مدل S نام دارد که به‌ویژگی بسیار پیشرفته خودران مجهز شده است. شرکت تسلا در بیانیه‌ای اعلام کرده که این سیستم عملکرد درستی دارد و باتوجه به اینکه از نسخه بتای آن در خودروهای تسلا استفاده شده، قبلا بارها به خریداران یادآوری شده این سیستم فعلا بصورت نیمه خودران است و هنگام استفاده از آن به‌هیچ وجه نیاید فرمان خودرو را رها کنند. آقای جاشوا براون، راننده بخت برگشته این خودرو ساکن ایالت اهایو بود. وی علاقه خاصی به حوزه فناوری و سیستم‌های هوشمند داشت و به همین دلیل جزء طرفداران جدی خودروهای تسلا محسوب می‌شد. صمیمیت و علاقه او نسبت به خودروی خود به حدی رسیده بود که از نام مستعار “تسی” برای آن استفاده می‌کرد.

580274

نکته خیلی جالب و درعین حال تامل برانگیز اینکه آقای براون ماه گذشته ویدئویی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که در آن از سیستم هوشمند خودران تسلا و اینکه چگونه مانع از تصادف و بروز حادثه جدی برای او شده بود، بسیار تعریف و تمجید نمود. اما متاسفانه یک ماه بعد همان سیستم هوشمند و اعتماد بیش از حد به آن، منجر به مرگ وی شد. در تشریح جزئیات حادثه آمده است خودرو تسلا درحال حرکت در مسیر خود بوده که هنگام عبور از کنار یک کامیون و تریلر کوچک متصل، با تغییر مسیر ناگهانی آن مواجه می‌شود. به خاطر اینکه این برخورد دقیقا از کنار خودرو اتفاق افتاده و ارتفاع تریلر هم از سطح خودرو بالاتر بوده، هیچ‌یک از سنسورهای تسلا قادر به تشخیص آن نشدند. به همین دلیل سیستم ترمز هوشمند عمل نکرده، برخورد با تریلر اتفاق می‌افتد و خودرو به حاشیه جاده رانده می‌شود و بعد از طی مسافت نسبتا زیادی با برخورد به نرده‌ها واژگون شده و این حادثه تلخ رقم می‌خورد

580280

به گفته تسلا این اولین حادثه جدی بعد از حدود 130 میلیون مایل رانندگی با سیستم خودران این شرکت است که انعکاس شدید نور و همینطور ایجاد نقطه کور، همزمان باهم مانع از عملکرد درست سنسورها شده‌اند. پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه سیستم خودران اتومبیل‌ها ستودنی است اما همانطورکه مطلع شدید هنوز هم کار زیادی باقی مانده تا درجه امنیت کاملی برای سرنشینان خودروها فراهم شود. پس همچنان باوجود چنین سیستم های هوشمندی، نباید دقت در رانندگی را فراموش کرد و آنها را فقط بعنوان یک مکمل در تامین امنیت به‌حساب آورد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا