مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی هیوندای آزرا ۲۰۱۶: خودروی آرامش

هیوندای آزرا در کلاس خود یکی از ارزانترین‌ها به شمار می‌رود. البته این قیمت پایین به قیمت از دست دادن کیفیت یا کارایی نبوده است. بلکه این سیاست کره‌ای ها برای دستیابی به بازارهای جهانی در کلاس‌های رقابتی است. فراموش نکنیم که شرکت هیوندای لقب بزرگترین کارخانه خودروسازی متمرکز دنیا را با خود یدک می‌کشد و به تازگی برند لوکس جنسیس را زیر مجموعه خود معرفی کرده ست.

هیوندای آزرا ۲۰۱۶ لیمیتد با تمامی آپشن‌ها فقط ۴۰ هزار دلار ناقابل برایمان خرج برداشت که با توجه به هیبت و رفاه آن اصلا پول زیادی نیست. مخصوصا اگر بدانید که برای ابتیاع پسرعموی گرامیشان کیا کادنزا بایستی ۴ هزار دلار دیگر نیز می‌پرداختیم. پس خوشحال و شادمان از خریدمان می‌رویم که بررسی کنیم حالا چی اصلا خریدیم!

2016-Hyundai-Azera-Limited-102-876x5354

رانندگی را از همان درب نمایندگی هیوندای شروع کردیم؛ ماشین فوق‌العاده نرم و بی‌صدایی به نظر می‌رسید. برای اینکه رانندگی کمی رنگ و بوی بررسی را به خود بگیرد سعی کردیم تا هر چه دست انداز می‌بینیم هدف بگیریم و نهایت فنربندی آن را بسنجیم. خب باید اعتراف کنم که آزرا پیروز شد و ما هم به رانندگی معمولی خود برگشتیم و سعی کردیم که از کیفیت سواری آن لذت لازم راببریم. بی‌صدایی خودرو و سکوت عجیب حاکم بر آن واقعا معرکه است، زیرا باید بدانید که در سرعت ۱۱۳ کیلومتر بر ساعت فقط ۶۷ دسیبل صدا تولید میکند که این رقم حتی ۱ دسیبل از صدای تولیدی بی‌ام‌و سری ۷ هم کمتر است!

Hyundai-Azera-Limited-107-876x535

هرچند ظاهر خاص و عجیب غریب کانسپ‌چوالی ندارد ولی باز هم نگاه هر بیننده‌ای را به هیبت خود جلب میکند. خطوط بدنه بسیار نرم و حرفه‌ای روی آن کشیده شده است و از آیرودینامیک بسیار بالایی بهره می‌برد. البته از نمای کناری آن درب عقب خودرو کمی کوچک به نظر می‌آید که این نشان دهنده هدف سازنده برای تمرکز به رانندگی و سرنشین جلو است. پس اگر آزرا خریدید بدانید که بهتر است خودتان رانندگی کنید تا بیشترین لذت ممکن را ببرید!

2016-Hyundai-Azera-Limited-119-87

درون کابین هیوندای آزرا به شکل باور نکردنی با کیفیت است. رنگ‌بندی کرم روشن آن در کنار سقف پانوراما باعث بزرگتر جلوه کردن نیز می‌شود. صندلی‌های جلو تمام برقی بوده و حافظه دو حالت تنظیم مختلف را نیز دارد. کلید تنظیم صندلی نیز همانند مرسدس بنز داخل درب تعبیه شده و شکل کلیدها کابری آن را راحت تر می‌کند. در حالی‌که تمام متریال استفاده شده در کابین عالی است فقط پلاستیک قسمت پایین درب حس پراید به آدم می‌دهد! به هر حال از عمو زاده‌های آزرای بزرگ است دیگر!!

2016-Hyundai-Azera-Limited-122-876x53

Azera-Limited

فضای سرنشین جلو و راننده که عالی است. صندلی‌های تمام چرم که دقیقا خود را مطابق با ارگونومی بدن شما تنظیم می‌کنند. جای پا برای افراد قد بلند نیز مناسب است. ارگونومی کلیدها و تنظیمات روی داشبرد هم در دسترس راننده است. صفحه نمایش ۸ اینچی واقع در وسط داشبورد که سیستم سرگرمی و پخش موسیقی با ۱۴ اسپیکر را کنترل می‌کند نیز کیفیت خوبی دارد. سیستم تهویه مطبوع هم دو منطقه‌ای و خودکار است. از آنجا که نسخه لیمیتد Limited را تهیه کرده‌ایم هر آپشنی که شما فکرش را بکنید دارد و ما کمتر می‌گوییم که ریا نشود! دریچه‌های تهویه هوا هم به شکل بال‌های فرشتگان طراحی شده که از ویژگی‌های به یاد ماندنی هیوندای است.

2016-Hyundai-Azera-Limited-124-876x535

2016-Hyundai-Azera-Limited-120-876x

اما فضای سرنشین عقب تعریف چندانی ندارد. این فضا یا برای کودکان طراحی شده یا بزرگسالان ریزنقشی همچون خاله ریزه! از امکانات رفاهی سرنشین عقب هم بایستی به دریچه‌های تهویه مطبوع و جا دوغی اشاره کرد! اینجاست که تجربه نشان داد درباره این خودرو فقط باید به صندلی جلو فکر کرد چرا که حکم فرست کلاس را دارد!

2016-Hyundai-Azera-Limited-121-876x5

حالا اگر قسمت مخصوص آقایان را بخواهید باید بگویم موتور خوب و پر شتابی در سینه آزرا جا گرفته است. موتور شش سیلندر ۳.۳ لیتری خورجینی بلوک آلومینیومی با ۲۴ سوپاپ و تزریق سوخت مستقیم قدرتی معادل ۲۹۳ اسب بخار را تولید می‌کند تا شما ظرف مدت ۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسید. البته گشتاور ۳۴۵ نیوتن متری آن نیز در کشش مناسب و شتاب بالای آن بی‌تاثیر نیست. این قدرت و گشتاور بالا توسط جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک که انتخاب دستی دنده را نیز فراهم می کند به چرخ‌های جلویی منتقل می‌شود که این کمی خطرناک است چون چرخ‌های جلو خیلی زودتر قابلیت ترمزگیری خود را از دست می‌دهند.

Azera-Limited-132-876x535

فضای صندوق عقب آن حدود ۴۵۳ لیتر است که همچنان رضایت ما را فراهم نمی‌کند چرا که توقع ما بالاست! البته از بیرون که چیزی به نام صندوق عقب نمی‌بینید و بخاطر رعایت مسایل آیرودینامیکی بدنه و حفظ حداقل طول ممکن خودرو، آن را تا جای ممکن عمل می‌کنند! البته نمای عقب آزرا همیشه منحصربفرد بوده و در تمامی فیس‌لیفت‌ها ثابت می‌ماند؛ چراغ‌های یکدست و به هم پیوسته‌ای که نام آزرا را در میانه خود بالای پلاک جا داده‌اند. اما دو اگزوز مستطیل شکل کرومی خبر از حالت‌های طغیانگری و چموشی این خودروی ۱۷۳۰ کیلوگرمی می‌دهد.

Azera-Limited-131-876x53

2016-Hyundai-Azera-Limited-109-876x5352

Hyundai-Azera-Limited-105-876x53

بدنه هیوندای آزرا ۲۰۱۶ دارای ۴۹۲۰ میلیمتر طول، ۱۸۶۰ میلیمتر عرض و ۱۴۷۰ میلیمتر ارتفاع است. دقت در کیفیت ساخت و ظرافت‌های طراحی خارجی آن نسبت به کلاس خود بالاتر بوده و کشیدگی جانبی چراغ‌های جلو عقب آن از کناره‌ها بر لوکس بودن و بزرگتر جلوه دادن چراغ‌ها تاکید میکند. همچنین ظرافت‌هایی مثل ‌چینش زیبای لامپ‌های ال‌ای‌دی در مه شکن‌های جلو خالی از لطف نبوده و حیف است که به آن‌ها اشاره نکنیم.

2016-Hyundai-Azera-Limited

2016-Hyundai-Azera-Limited-108-876x5353

به هر حال هرچه از آزرا بگوییم کم گفته‌ایم، چرا که این نسخه فول آپشن گفتنی‌های بسیار دارد و با توجه به قیمت خوب خود در مقابل رقیایی چون تویوتا آوالون و نیسان ماکسیما قرار می‌گیرد که با توجه به قیمت از آنها مناسب تر است ولی اینکه بین این سه خودرو کدام‌یک برنده است را در آینده طی یک آزمایش فنی سه تایی خواهیم گفت. در نهایت هیوندای سعی کرده است تا راحتی و نرمی را در کنار قابلیت‌های اسپرت و موتور قوی توامان در اختیار مصرف کننده بگذارد و بازار را از دست رقبای سنتی خود دربیاورد.

اگر شما هم تجربه سواری با هیوندای آزرا را دارید لطفا نظر خود را پیرامون این خودرو با ما در میان بگذارید.

 

 

علیرضا فروتن

طراح، نویسنده و مترجم از عاشقان فناوری و خودرو، ماشین باز و نیدفوراسپید باز حرفه‌ای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا