مکمل بنزین
گوناگونتازه‌هاخبر

استفاده از برگ آناناس برای تولید روکش صندلی خودرو

چرم طبیعی همواره بعنوان نمادی از لوکس بودن در خودروها مطرح بوده است. اما به‌نظر می‌رسد خودروسازان به دنبال راهی برای جداکردن خود از این روند و تبدیل شدن به دوستداران واقعی محیط زیست و احشام باشند. در تحقیقی که اخیرا بر روی یافتن جایگزینی مناسب برای چرم طبیعی صورت گرفته، از مواد جالبی برای اینکار نام برده شده است. البته چرم مصنوعی در انواع متنوعی درحال تولید شدن است اما آیا اصلا فکر می‌کردید که بتوان با برگ میوه آناناس جیر طبیعی تولید کرد؟ بله،  Pinatex که توسط شخصی به نام کارمن هیجوسا ساخته شده، نام این ماده جدید و منحصر به فرد است.

581634

این ایده از آنجائی شکل گرفت که سالانه حدود 25 میلیون تن میوه آناناس برداشت می‌شود ولی برگ‌های آنها بدون هیچ‌گونه استفاده‌ای از بین می‌روند. اما حالا با این برگ‌های دور ریختنی ماده‌ای بدست آمده که محصول نهایی تولید شده توسط آن در حدود یک چهارم سبکتر و دو سوم ارزانتر از چرم طبیعی استفاده شده در خودروها است. علاوه برآن، از این ماده برای تولید انواع لباس و کیف هم استفاده می‌شود. ظاهر روکش نهایی به اندازه چرم طبیعی جذاب نیست اما مطمئنا اگر خودروسازهایی همچون بی‌ام‌و از آن در تولیدات خود استفاده کنند، مدل‌های زیبا و باکیفیتی می‌توان برای آن طراحی کرد. بنابراین استفاده از برگ آناناس بدین منظور هم باعث رونق کاری کشاورزان شده و هم قیمت تمام شده را برای خودروسازان کاهش می‌دهد، چیزیکه بسیار از آنها در این بازار رقابتی، مخصوصا برای مدل‌هایی با حجم تولید بالا، به دنبال آن هستند.

581635

ماده جایگزین دیگر فیبر کربن است که در برخی خودروهای سوپر اسپرت مثل لامبورگینی آونتادور استفاده شده ولی به هیچ وجه حس راحتی را منتقل نمی‌کند. درعوض روکش ابریشمی به کار برده شده در مدل‌های مازراتی که توسط شرکت Ermenegildo Zegna ساخته و طراحی می‌شود، راحتی بی‌نظیری را برای سرنشینان به همراه دارد ولی بزرگترین مشکل آن قیمت بسیار بالاست به‌طوریکه استفاده در خودروهای معمولی به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد. اما استفاده از بافت پشمی برای تولید روکش بسیار ارزانتر تمام می‌شود. اخیرا هم یک شرکت سوئدی از ترکیب پشم و فیبر مصنوعی توانسته ماده‌ای مقاوم با عمر مفید بالاتر تولید کند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا