مکمل بنزین
تازه‌هاخبر

بی‌ام‌و برای برند رولزرویس قطعات را چاپ می‌کند!

پروسه ساخت خودرو هرگز ساده نبوده و نیست، اما ظهور فناوری‌های جدید باعث شده است تا هر روزه خودروهای جدید سریع‌تر و بسیار پیشرفته‌تر از قبل تولید شوند. خریداران و مصرف کنندگان از این قضیه بیشترین سود را می‌برند چرا که کوتاه‌تر شدن پروسه ساخت به معنی هزینه کمتر است. حال کمپانی باواریایی بی‌ام‌و تصمیم گرفته تا با استفاده از چاپ سه‌بعدی این روند را تسریع بخشد.

این شرکت خودروساز آلمانی به خوبی می‌داند که تمام خودرو را نمی‌توان به صورت یکجا توسط فناوری چاپ سه بعدی ساخت. اما قطعاتی هستند که ساخت آن‌ها با این فناوری جدید به صرفه خواهد بود. تولید خودرو در کمترین زمان ممکن همیشه خواست تولید کنندگان و مصرف کنندگان آن است. حالا هر فناوری پیشرفته‌ای که به این خواسته تحقق ببخشد مورد توجه قرار خواهد گرفت. فناوری چاپ سه‌بعدی هر چند در روزهای آغازین خود در صنعت به شمار می‌رود ولی در تمامی علوم از پزشکی گرفته تا مهندسی کاربرد دارد. البته پیشتر از اینها هم بی‌ام‌و در صنایع خودروسازی از چاپگر سه بعدی استفاده کرده بود. شاید باور نکنید ولی عمر این فناوری در کمپانی آلمانی پیشرو بیش از ۲۵ سال است!

582522

582527

منتها این بار بی‌ام‌و بازار خودروهای لوکس را برای این کار هدف قرار داده است. این کمپانی که برند لوکس رولزرویس را زیر مجموعه خود دارد از سال ۲۰۱۲ که شروع به ساخت قطعاتی چاپ شده برای آن کرد نشان داد که خواب‌های جالبی برای این برند دیده است. با استفاده از فناوری چاپ‌ سه‌بعدی آنها هزینه تولید قسمت‌های پلاستیکی مانند قاب چراغ خطر، کلیدهای قفل مرکزی، ترمزهای الکترونیکی، سوکت‌ها و باقی موارد را با توجه به بهترین طراحی ممکن پایین می‌آورند. البته این تمام ماجرا نیست و بخش جذاب آن مانده است. این فناوری تنها برای پایین آوردن هزینه‌ها و سهولت خط تولید نیست بلکه اجازه سفارشی‌سازی و شخصی‌سازی هر چه تمام‌تر قطعات را به سازنده می دهد. البته خریدار در هنگام سفارش نیز دستش باز است تا نام خود را روی خودروی لوکسش حک نماید و کسی اشتباهی آن را نبرد!

582526

582528

البته باواریایی‌ها از این فناوری و ثبت نام‌های مختلف روی خودرو برای برند مینی هم برنامه‌ها دارند و در آینده خبرهای بیشتری در این‌باره خواهید شنید.

 

علیرضا فروتن

طراح، نویسنده و مترجم از عاشقان فناوری و خودرو، ماشین باز و نیدفوراسپید باز حرفه‌ای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا