مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی رنو Kadjar ۲۰۱۶: از قشقایی تا قاجار!

بررسی رنو قاجار

کمپانی رنو بعد از اولین خودروی SUV خود یعنی کولئوس در سال ۲۰۰۸ عجیب علاقمند و پایبند به این کلاس از خودروها شد. مدل‌های متنوع و قابلیت‌های مختلفی را با شریک ژاپنی خود کمپانی نیسان تجربه کرد. حالا در آخرین حمله خود به بازار کراس‌اورهای کوچک مدل جدید قاجار یا کاجار ۲۰۱۶ را معرفی کرده است.

رنو قاجار از همان پلتفرم و نیرو محرکه‌ نیسان قشقایی بهره می‌برد و رقیبی جدید برای پسر عموی خود شده است. البته رخت فرانسوی بسیار شایسته آن بوده و انصافا که زیباتر از نیسان قشقایی است. برای خانواده‌ها این کلاس از خودروها بسیار مناسب بوده و خواهان زیادی دارد. برگ برنده رنو قاجار هم در بزرگ‌تر و جادارتر بودن نسبت به نیسان و دیگر رقبا مانند کیا اسپرتیج است.

بررسی رنو قاجار

البته پسندیدن ظاهر خودرو یک امر کاملا سلیقه‌ای است، اما موارد زیبایی شناختی رعایت شده و تجربه بالای طراحی خودرو همه و همه سبب شده‌اند تا در طراحی ظاهری رنو قاجار ۲۰۱۶ نتوان اشکالی وارد ساخت و هماهنگی کامل بین قسمت جلو و عقب آن را نادیده گرفت. فقط تقعر شدید در بین درب‌های جلو و عقب خودرو حس خوبی نداشته و کمی اغراق آمیز شبیه انحنای بعد از تصادف است! ابعاد رنو قاجار را در تصویر پایین به طور دقیق می‌بینید.

kadjar-dimensions-side.jpg.ximg.l_full_m.smart

چراغ‌های جلوی رنو قاجار سبک جدید رنو بودن را بخوبی در خود حفظ کرده و با خطوط کلی بدنه و حالت اسپرت آن هماهنگ است، تا در کنار لوگوی بزرگ و جلو پنجره خندان، یکی از المان‌های شاخص طراحی خارجی این کراس‌اور فرانسوی باشد. سبک طراحی فرانسوی در جای جای این رنو موج می‌زند و از آن برای زیباتر جلوه‌ دادن خود نسبت به پسرعموی ‌ژاپنی‌اش استفاده می‌کند. رینگ‌های اسپرتی که رنو برای آن در نظر گرفته جلوه خشن و جسوری به قاجار داده اما وقتی کاپوت را بالا می‌زنید و یک موتور ۱.۲ لیتری کوچولو غرق در شلنگ و وایر می‌بینید، کمی جا خورده و حتی ممکن است سر خورده شوید!

Renault-Kadjar-230116-ZG-83

kadeng

اما اشتباه نکنید همین موتور به ظاهر کوچک، چابکی خوبی به این رنوی خانوادگی می‌دهد و برای مصارف شهری کافی است. یک موتور کوچک به معنی کم مصرف، کم آلاینده‌، کم صدا و کم جا است! یعنی رکورد دار تمام پیشوندهای کم در دنیا! هرچند ما نیز همچون شما عاشق یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ هستیم ولی الان فناوری توربوشارژ به یاری موتورهای کم حجم آمده تا ضعف قدرت و بهره‌وری آن‌ها را پوشش دهد. موتور ۱.۲ لیتری توربوشارژ TCe با ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور کاملا مناسب بوده و با ۱۰ ثانیه شتاب ۰ تا ۱۰۰ هرچند سریع نیست ولی قابل قبول است. جعبه دنده هم دستی شش سرعته برای انتقال نیرو به چرخ‌های جلو و هم اتوماتیک شش سرعته کلاچ دوبل برای انتقال قدرت به هر چهار چرخ بسته به ورژن خودرو در دسترس خریدار است.

top-kadjar-2.jpg.ximg.l_full_m.smart

به داخل رنو قاجار ۲۰۱۶ که بنگرید شیفته شده، خود را عاشق آن خواهید یافت. هرچند فرم دریچه‌های تهویه اصلا حال و هوای اسپرت ندارد ولی در عوض آمپرهای تمام دیجیتال پشت فرمان با رنگ‌بندی قرمز در حالت اسپرت، آدرنالین خون را یک هزارم درصد بالا می‌برند. اسپرت بودن و خانوادگی بودن یک دوگانگی در آدم ایجاد می‌کند که باعث گیجی می‌شود. نیمی از ماشین شما حال و هوای اسپرت دارد و دلتان می‌خواهد با آن دستی بکشید! و نیمی دیگر می‌گوید خانوادگی است و باید مثل بچه‌ مثبت‌ها با آن رانندگی کرد. ولی جاداری و سقف پانورامای آن در کنار استفاده زیرکانه از نوارهای فلزی براق در جای‌جای داخل کابین به زیبایی و دلنشینی فضای تمام پلاستیکی و ارزان قیمتش برای هر چه خانوادگی‌تر بودن آن می‌افزاید!

maxresdefault

سیستم تهویه نیز دو منطقه‌ای و خودکار بوده تا با تنظیمات کامل صندلی‌های جلو راحتی را برای شما به ارمغان آورد. البته آپشن‌های استاندارد با توجه به تیپ خودرو متفاوت است ولی سیستم تهویه مطبوع، بلوتوث، کروز کنترل و رادیوی دیجیتال در تمام تیپ‌های آن ارائه می‌شود. تجهیزات از تیپ پایه Expression+ آغاز شده و به ترتیب Dynamique ،Dynamique S و در نهایت Signature کامل ترین آپشن‌ها از قبیل سیستم صوتی پیشرفته Bose به همراه ساب‌ووفر، چراغ‌های ال‌ای‌دی و رینگ های ۱۹ اینچی آلیاژی را شامل می‌شود.

renault-kadjar-hfe-ph1-design-speedometer-red.jpg.ximg.l_full_m.smart

صندلی‌های جلو با فرم ارگونومیکی که دارند به خوبی تمام بدن را داخل خود نگه داشته و حس خوبی را منتقل می‌کنند. اما صندلی‌های عقب فقط برای دو سرنشین بزرگسال مناسب است و اگر از زیر دستی تعبیه شده در پشتی صندلی استفاده نکنند، آن‌گاه جا برای یک کودک در میان‌شان باز می‌شود. کنسول وسط طراحی ساده و مینیمالی دارد و فقط صفحه نمایش لمسی تعبیه شده در آن به نظر کوچک می‌آید، به‌طوری که در سمت چپ آن فضای اضافی برای بزرگ‌تر بودن صفحه نمایش را داشته و گویا فقط پولش را نداشته‌اند! پایین دسته دنده هم کلید گردانی برای انتخاب حالت‌های دیفرانسیل بین دو چرخ جلو متحرک و چهار چرخ متحرک در جای خیلی خوبی نشسته است.

renault-kadjer-suv-uk-rear-seats

یک خودروی خانوادگی بایستی ایمنی بالایی داشته باشد که رنو قاجار دقیقا دارد: ۵ ستاره از سازمان سنجش ایمنی اروپا نشان دهنده ایمنی کامل آن در تصادفات است. که این مهم با توجه به فرم طراحی و کیفیت ساخت و همچنین بهره‌گیری از فناوری‌های روز مانند ترمزهای ABS و سیستم پایداری الکترونیکی محقق شده است. جالب است بدانید که رنو این خودروی مورد پسند انگلیسی‌ها را در ۲۷ نسخه مختلف با تجهیزات رفاهی و موتورهای متنوع در بازه قیمتی ۱۸ هزار تا ۲۸ هزار پوند انگلیس به بازار ارائه می‌دهد. در ادامه شما را به تماشای تصاویری بیشتر از این کراس‌اور فرانسوی با نام ایرانی دعوت می‌کنیم.

renault-kadjar-reveal-decouverte-02

renault-kadjer-suv-uk-boot-space-3

renault-kadjar-HFE-ph1-performance-001.jpg.ximg.l_12_m.smart

renault-moteur-energy-tce-130-H5Ft-001.jpg.ximg.l_full_m.smart

kadjar-1

علیرضا فروتن

طراح، نویسنده و مترجم از عاشقان فناوری و خودرو، ماشین باز و نیدفوراسپید باز حرفه‌ای

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. واقعا زیباست.خوش بحال پول دارها.ما که پول پراید رو هم باید با وام جور کنیم.
    مبارک صاحبش باشه.خیلی قشنگه خدایی

  2. عالیه ولی با نیسان قابل مقایسه نیست.. دوام و استحکام نیسان بی نظیر و ایمنی فوق العاده تری داره.. سپاس از تحلیل خودتون.. کاش دلیل اینکه قاجار نامگذاری شده رو هم میگفتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا