مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌ها

در تابستان چگونه از کولر خودرو استفاده کنیم؟

فصل تابستان است و قطعا با این حال و هوای فوق العاده گرمی که وجود دارد، بعید است کسی از کولر خودرو خود استفاده نکند! البته در این میان عزیزان محترم صنف تاکسیرانی کلا استثناء هستند! اما شاید هنوز برخی‌ها در مورد کولر خودروی خود، اطلاعات کاملی نداشته و اصلا چیزی در مورد نحوه عملکرد آن ندانند. تیم چرخان تصمیم دارد تا در این مطلب نگاهی گذرا،کوتاه و عامیانه به سیستم کولر خودرو کرده و مطالب مفیدی را در اختیار شما همراهان قرار دهد.

اطلاعات ذکر شده در این مقاله 50 درصد سیستم پیشرفته خنک کننده یک خودرو و تعمیر آن را در بر می‌گیرد!

در این مطلب سعی می‌شود تا به نکات مهم و کلیدی کولر خودرو و نحوه عملکرد آن در تیترهای ذیل اشاره شود:

  • آیا گاز کولر تخلیه شده است یا خیر؟

  • با روشن کردن کولر صدای جیغ از موتور به بیرون شنیده می‌شود یا خیر؟

  • رادیاتور و سیستم خنک کنده ماشین ایراد دارد یا خیر؟

  • قبلا کولر سالم بوده یا تازه ماشین را خریده‌ایم!

  • رله‌های فن رادیاتور سالم هستند یا خیر؟

  • از لحاظ فنی، قدرت ماشین کشش استفاده از کولر را دارد یا خیر؟

با چرخان همراه باشید …

آیا گاز کولر تخلیه شده است؟

این کار حتما باید توسط متخصص یا باطری سازها انجام شود. پس در مرحله اول ماشین را به نزدیک‌ترین باطری سازی محل زندگی خود که کار شارژ کولر و خدمات ماشین در زمینه برق را انجام می‌دهند برده و با دستگاه فشار سنج نسبت به میزان گاز موجود در کمپرسور اقدام کنید.

refrigerant_gas_R134a

اما برای این مورد ذکر نکات زیر ضروری به نظر می‌رسد:

چه نوع گازی برای کولر خودرو خوب است؟

نوع خودرو نوع گاز مقدار گاز نوع روغن مارک روغن مقدار روغن
پژو 405 R134-a 25 ± 675 معدنی SP10 15 ± 135
پژو 206 R134-a 25 ± 675 سینتیک SP10  15 ± 135
  • در مواردی که از نشتی سیستم خنک کننده ماشین مطمئن نیستید از باطری ساز بخواهید با هوا سیستم را چک کند، در بیشتر مواقع این کار را برای اینکه وقت زیادی صرف نشود انجام نمی‌دهند و فقط نسبت به پر کردن گاز کمپرسور اقدام می‌کنند؛ اما خوب است بدانید همین کار باعث صرفه جویی 40 الی 80 هزار تومانی شارژ گاز برای سری بعد می‌شود.
  • معمولا زمان صرف شده برای پر کردن گاز کمپرسور 5 الی 10 دقیقه طول می‌کشد. لطفا دقت کنید که زمان زیادی برای این کار صرف نشود؛ در هنگام گاز کردن حتما خودرو را روشن و چند بار پدال گاز را به آرامی فشار دهید . دقت کنید که ورود گاز بیش از حد به داخل کمپرسور باعث آسیب جدی به موتور می‌شود.
  • در صورت دسته دوم بودن ماشین و تصادف از جلو حتما سیستم لوله‌های گازماشین آسیب دیده است، پس قبل از گاز کردن نسبت به چک کردن نشتی‌ها اقدام نمایید.

با روشن کردن کولر صدای جیغ از موتور به بیرون شنیده می‌شود یا خیر؟

این مورد در بیشتر ماشین‌های موجود در کشور دیده می‌شود که با تعویض چند قطعه نسبت به رفع صدای آزار دهنده آن می‌توان اقدام کرد. معمولا صدای جیغ از سر فولی میلنگ بیشتر به وجود می‌آید که با تعویض آن می‌توان این صدا را رفع کرد، در صورت بی‌تفاوت بودن به این قطعه فرمان ماشین سفت شده که همین امر بر سیستم تسمه تایم ماشین هم تاثیر گذار بوده و خطراتی را به مرور ایجاد خواهد کرد . در ضمن تسمه کولر جز اصلی قطعات کولر است که در صورت سالم بودن صدایی نباید ایجاد شود. لطفا به ایراد گرفته شده از اولین مکانیک توجه نکنید و حتما ماشین را به چند مکانیک دیگر نیز نشان دهید!

رادیاتور و سیستم خنک کنده ماشین ایراد دارد یا خیر؟

شهروندان عزیز که در فصل گرما نسبت به روشن کردن کولر اقدام می‌کنند در اولین پارامتر باید از سیستم خنک کننده موتور خودرو خود اطمینان حاصل نمایند. خوب است بدانید که در صورت سهل انگاری، هزینه‌ای نزدیک به 1 میلیون تومان برای شما به ارمغان خواهد آمد. در اولین قدم بعد از باز کردن درب کاپوت به سمت چپ و راست رادیاتور نگاهی بی اندازید که نشتی و یا خیسی از سوراخ بودن رادیاتور دیده نشود، چون همین امر باعث کم شدن ضد یخ و خرابی واشر سرسیلندر می‌شود.

Car-Air-Condition

در ضمن راننده عزیز باید از کم نکردن آب سیستم خنک کننده موتور مطمئن باشد. توجه داشته باشید که باید از ترموستات خودرو که به خوبی کار می‌کند هم مطمئن شد، اطمینان از این موضوع را می‌توان با لمس کردن جنت یا همان لوله سیاه رنگی که از رادیاتور به موتور می‌رود حاصل کرد، اگر گرم و نرم باشد مشکلی وجود ندارد در غیر این صورت ترموستات کار نکرده و ماشین سریع گرم شده و جوش می‌آورد.

حتما نسبت به ریختن ضد یخ و ضد جوش در رادیاتور اقدام نمایید.  تمامی موارد ذکر شده، در شرایطی ایده آل است که ماشین به صورت عادی در ترافیک و یا سربالایی جوش نیاورده یا داغ نکند. لطفا به درست بسته شدن درب رادیاتور مخصوصا پژو دقت نمایید، چون در صورت رفتن هوا به داخل موتور، سریع گرم شده و آمپر را بالا می‌آورد.

قبلا کولر سالم بوده یا تازه ماشین را خریده‌ایم!

این مورد فقط شامل کسانی که یا ماشین را دسته دوم تهیه کرده و یا خودروی آن‌ها صفر است می‌شود. در این صورت باید با تجربه و اطلاعات کافی نسبت به روشن کردن کولر اقدام کنند، به طور مثال در مواردی دیده شده که صاحب قبلی خودرو به دلایلی کولر ماشین را از مدار خارج کرده که آسیب بیشتری به ماشین وارد نشود. پس در این مواقع سریع با گاز کردن و یا شارژ سیستم خنک کاری اقدام به روشن کردن کولر نکنید. اگر هم خودروی صفر دارید که حتما در صورت تست اولیه و شک به صحت عملکرد کولر، خودرو را به نزدیک‌ترین نمایندگی خودرو خود ببرید.

رله‌های فن رادیاتور سالم هستند یا نه!

از مهم‌ترین قسمت‌های سیستم کولر خودرو مخصوصا تولیدات پژو سیستم فن رادیاتور است که در صورت خراب بودن اولین قطعه‌ای که آسیب می‌بیند واشر سرسیلندر است. برای استفاده از کولر حتما قبل از شروع فصل تابستان و بهره‌گیری از کولر، 3 رله موجود در جلوی ماشین پشت جلو پنجره را با مبلغ ناچیز 5 هزار تومان تعویض کنید. همین امر باعث می‌شود که ماشین در بهترین زمان فن خود را به کار اندازد، چون کمی تاخیر باعث ترسیده شدن واشر سرسیلندر و بروز مشکل میشود. در ضمن حتما بعد از روشن کردن کولر دقت شود که 5 الی 15 ثانیه باید فن به صورت دور تند کار کند، در غیر این صورت مشکلی در رله‌های تعویض شده یا قدیمی به وجود آمده است. تجربه نشان می‌دهد تعویض این قطعه در ماشین‌های دسته دوم فرانسوی الزامی است. همیشه زمانی که کولر روشن است آمپر آب را در هنگام حرکت چک کنید، این موضوع به این دلیل است که در کسری از ثانیه دمای آب از 90 می‌تواند به 120 درجه و خرابی موتور برسد. این موضوع می‌تواند حتی برای ماشین‌هایی که به نظر شما خیلی تمیز و سالم هستند نیز به راحتی اتفاق بی افتد.

Electric-Fan-Relay-600x600

 

از لحاظ فنی قدرت ماشین، کشش استفاده از کولر را دارد یا خیر؟

این مورد شامل خودروهایی می‌شود که عمر بالای 10 سال دارند. در واقع فشار به این خودروها جز ایجاد هزینه‌های سرسام آور هیچ نتیجه دیگری نخواهند داشت. تجربه نشان می‌دهد که برای این خودروها کولر حتما باید در شرایط ایستاده روشن شود و الا فعال کردن کولر در حرکت، سرعت و یا دور موتور بالا، باعث ایجاد آسیب‌های جدی به موتور می‌شود. باید بدانیم گاه برای خودروهای قدیمی‌تر، به ازای هر سال که از عمر آن‌ها می‌گذرد، به نظر می‌رسد که از قدرت اسب بخار یا همان توان تولید قدرت نیز کاسته شده است، که این مورد فقط در مصرف سوخت و گرم کردن بیش از حد موتور خود را نشان می‌دهد.

coler

 

اگر در مورد کارکرد کولر تجربه‌ای دارید، خوش حال می‌شویم که این موضوع را با سایر دوستانتان در چرخان به اشتراک بگذارید.

 

 

محمد سعید بهمنی

فارغ التحصیل روابط بین الملل؛ عاشق ماشین با افتخار در خدمتم: ایمیل: Email: Saeid.bahmani@gmail.com اینستاگرام https://instagram.com/saeid.bahmaniii

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. در مورد خودروهای پراید باید از سلامت فن دوم اطمینان حاصل کرد، در غیر اینصورت فن اصلی توانایی خنک کردن آب رادیاتور را ندارد و ممکن است که عواقب بدی داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا