مکمل بنزین
گوناگونخبر

رنو توئیزی، راه حل مشکل کلان شهرها!

با پیشرفت جوامع بشری، رشد جوامع شهری و به تناسب آن معضلات شهرنشینی روز به روز افزوده می‌شود. نیاز به حمل و نقل روزانه این جمعیت موجب بروز معضلاتی شامل ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، کمبود فضای پارکینگ، هزینه‌های سرسام آور جابجایی درون شهری، مصرف بیش از حد سوخت فسیلی و . . . شده‌است.

حال تصور کنید اگر جایگزینی برای سیستم حمل و نقل کنونی به شما پیشنهاد شود که بتواند هزینه ایاب و ذهاب شما را کاهش دهد، هم‌چنین آلودگی زیست محیطی و صوتی را به صفر برساند و نگرانی شما در مورد یافتن محل پارک را کم‌تر کند؛ پاسخ شما به این پیشنهاد چه خواهد بود؟!

Renault-Twizy-2012-1024-16

نگارنده با توجه به تجربه شخصی خود در استفاده از خودروهای الکتریکی، کلید حل مشکلات پیش‌رو کلان شهرها را استفاده از سیستم‌های حمل و نقل هایبرید و تمام الکتریکی می‌بیند. حال اگر بتوان با بسترسازی مناسب هم چون ایجاد تسهیلات مناسب و جذاب مالی جهت خرید خودروهای پاک (الکتریکی، هایبرید و . . .) توسط ارگان‌های دولتی، امتیازهای تشویقی (مالیاتی و …)، ایجاد ایستگاه‌های شارژ یا تغذیه سوخت به تعداد کافی در تمامی سطح شهر، توسعه مراکز خدمت‌رسانی و تعمیر تخصصی می‌توان مردم را به خرید و استفاده از خودروهای پاک سوق داد. پس از اجرایی شدن این موضوع می‌توان صدمات روحی و جسمی ناشی از معضلات ترافیکی شهرنشینی را به حداقل خود رساند.

Renault-Twizy-2012-1024-33

یکی از محصولاتی که می‌تواند جا‌پای خود را در کلان شهرهای کشور به خوبی باز کند، خودرو تمام برقی رنو توئیزی (با طول 2/4 متر) است. این خودرو کوچک شهری، در کارخانه‌ای واقع در شهر والادولید اسپانیا از سال 2012 میلادی تولید می‌شود. این خودرو همراه با مالیات 6990 یورو (تقریبا 28 ملیون تومان!) در مدل پایه خود قیمت دارد. البته این مبلغ شامل قیمت باطری، اجاره آن و گارانتی آن نمی‌شود. (با توجه به ظرفیت و طول مدت اجاره باطری، مبلغ اجاره سالانه از 45 تا 75 یورو متفاوت است.)

Renault-Twizy-2012-1024-0f

تولید قدرت این پسر کوچک برقی بر عهده یک موتور برقی 17 اسب بخاری با ماکزیمم گشتاور 57 نیوتون بر متر و حداکثر سرعت 80 کیلومتر بر ساعت است. این خودرو به صورت 1+1 طراحی شده‌است. به این معنی که راننده می‌تواند از فضای پشت سر خود هم به عنوان صندلی سرنشین دیگر یا فضای بار استفاده کند. شتاب صفر تا 60 کیلومتر بر ساعت این مدل برابر 8/1 ثانیه است. این خودرو با هربار شارژ کامل باطری حداکثر 90 کیلومتر می‌تواند طی‌کند و زمان مورد نیاز جهت شارژ شدن کامل این خودرو با برق 220 ولتی برابر 3/5 ساعت است. (البته می‌توان نسخه 5 اسب بخاری با حداکثر گشتاور 33 نیوتون متر و حداکثر سرعت 45 کیلومتر برساعت را برای استفاده از فرزندان بالاتر از 16 سال که فاقد گواهینامه رانندگی هستند، در اروپا سفارش داد.)

renault-twizy

گارانتی توئیزی شامل سه سال گارانتی بدون محدودیت برای خودرو و سیستم تولید و انتقال قدرت می‌شود. هم‌چنین گارانتی باطری وابسته به قرارداد اجاره و خدمات جداگانه است. توئیزی در سه مدل به بازار عرضه می شود. امکانات مدل پایه شامل ایربگ راننده، ترمز دیسکی در چرخ های جلو و عقب، صندلی با تنظیم در 4 جهت، چراغ روشنایی در روز، گیربکس اتوماتیک، درب های گالوینگ (بصورت سفارشی)، رینگ 13 اینچی آلومنیومی (بصورت سفارشی)، سقف ضد اشعه فرابنفش (بصورت سفارشی)، فضای بار 31 لیتری، کیت بلوتوث و رادیو و بلندگوها و ترکیب رنگ‌های بسیار جذاب سفارشی برای این خودرو دوست‌داشتنی است.

renault-twizy-ev-test-drive-2012_37

به نظر نگارنده با عرضه محصولاتی همانند این خودرو جذاب و کاربردی در کنار ایجاد بسترهای مورد نیاز، می‌توان قدمی بزرگ در توسعه شهرنشینی مدرن و سبز در میهن عزیزمان برداشت.

امید ایزد پناهی

کارشناس ارشد مهندسی مکانیک ...... "اگر بعد از پارک کردن خودرو به آن نگاه دوباره نمی اندازید، خودروی اشتباهی را مالک هستید!"

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد قزوین تا چند وقت دیگه شبیه اینو تولید انبوه میکنه

  2. الان سال ۱۴۰۰ هستیم.پس چرا تولید نشد؟جوابش رو هر ایرانی میدونه.اینجا ایرانه لبخند بزن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا