مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی جامپر D60: شاسی بلند جدید راین خودرو!

نمایشگاه مشهد به‌عنوان یک فستیوال نمایش شرکت‌های مرتبط با خودرو در ایران، با استقبال خوبی روبرو شده است و اکثر شرکت‌های داخلی در آن حضور پررنگی داشته اند. راین خودرو به نظر می‌رسد با عرضه یک محصول جدید قصد دارد شرایط را به نفع خود تغییر دهد.

فاو در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان برترین خودروسازی چین، یک برند جدید را به محصولات خود اضافه و نام جونپای را بر روی آن نهاد، اما در بسیاری از سایت‌های مرتبط با خودروهای چینی این محصول با نام Jumper D60 شناخته می‌شود. امروز در سایت چرخان قصد داریم کمی دقیق‌تر به جامپر دی 60 نگاه کنیم، با ما همراه باشید….

faw-jumper-d60-suv-001

طراحی خارجی جامپر D60

چهره ظاهری محصول جدید خودروسازان راین اگر چه شکل‌و شمایلی جدید و خارج از عرف در ایران دارد ولی در بعضی از بخش‌ها چندان قوی نیست. از نمای روبرو که به جامپر نگاه می‌کنیم با یک چهره عصبانی روبرو می‌شویم که در خطوط ظاهری آن بسیار اغراق شده است و اگر کمی ملایم تر بودند، D60 جذابیت بیشتری داشت.

اما چیزی که در اولین نگاه به بخش جلویی خودرو متوجه خواهید شد، شباهت جلوپنجره D60 با محصولات کیا است و در این بخش بازهم چینی‌ها کپی‌کاری کرده‌اند. چراغ‌های جلو از نمای روبرو بسیار باریک به نظر می‌رسند که چهره خودرو را تحت تاثیر خود قرار داده و از جذابیت آن کاسته است. اما بیش از هرچیزی فرم نامناسب کاپوت که بخش اعظم نمای جلویی خودرو را تشکیل داده، از لحاظ زیبایی، نا امید کننده بوده چرا که بسیار بزرگ طراحی شده است.

faw_junpai_d60_3

نمای جانبی D60 یا همان جامپر نیز چندان بی‌نقص نیست. لاستیک‌ها خودرو بسیار کوچک هستند و بسیار زشت دیده می‌شوند. رینگ‌های خودرو طراحی خوبی دارند اما لاستیک‌های ۱۶ اینچی فوق‌العاده کوچک این رینگ ها را نیز تحت تاثیر قرار داده‌اند. طراحان فاو در خطوط جانبی بازهم ضعیف ظاهر شده اند و به‌نظر قلم را دست کودکی داده اند تا چند خط بی‌هدف بر روی کاغذ رسم کند. شما با کمی دقت به این خطوط هر چقدر هم که اطلاعاتی از طراحی خودرو نداشته باشید متوجه ضعف خواهید شد. البته تصویر چراغ‌های جلو و عقب در نمای جانبی، باعث شده کمی این بخش زیبا شود.

faw-d60-15

به قسمت انتهایی خودرو می‌رویم، در این بخش طراحی D60 قابل قبول است. چراغ‌ها فرم خاص و زیبایی دارند و مانند چراغ‌های جلو، فرم عصبانیت خود را حفظ کرده‌اند. شیشه عقب نیز مانند انواع کراس‌اوورهای اسپرت، مناسب است ولی در بخش مشکی رنگ سپر عقب کمی ارتفاع زیاد است و اگر این بخش باریک‌تر طراحی می شد، بهتر بود.

faw-jumper-d60-suv-046

طراحی داخلی جامپر D60

در داخل کابین ما شما را دعوت می‌کنیم تا از روبروی داشبورد به بخش وسطی آن نگاه کنید. این قسمت کج طراحی شده و کاملا مشخص است. بخش صفحه نمایش به سمت راننده تمایل دارد و قسمت پایینی داشبورد به سمت شاگر کج شده است. این نوع طراحی اصلا معقول نبوده و به دل نمی‌نشیند. از لحاظ متریال داخلی و تریم کابین خودرو استاندارد خوبی دارد ولی به‌هیچ وجه نمی‌توان با طراحی داشبورد ارتباط برقرار کرد. شاید در این کج بودن، طراحان فاو ایده دیگری برای این کابین نداشتند تا مانند خودروهای دیگر برندها نشود.

faw-jumper-d60-suv-029

در بخش فضای داخلی نیز، فضای پا برای سرنشینان به نظر خوب است اما در قسمت بار، کمبود فضا کاملا مشهود است و البته صندلیهای عقب قابلیت تا شدن دارند و فضای بار بیشتر خواهد شد؛ اما اگر شما یک خانواده ۵ نفره هستید باید با همین مقدار فضا کنار بیایید.

faw-jumper-d60-suv-028

پیشرانه D60

فاو D60 در کشور چین با پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری و ۱.۸ لیتری عرضه شده است. متاسفانه طرف ایرانی عرضه کننده این خودرو ترجیح داده از موتور ۱.۵ لیتری در کشور استفاده کند و این بسیار ما را نا امید کرد، چرا که موتور ۱.۸ لیتری D60، نام تویوتا را یدک می‌کشد و علاوه بر کیفیت، قدرت خوبی دارد. خب به هر حال تصمیم گرفته شده است و ما شاهد حضور محصول فاو با موتور ۱.۵ لیتری ۹۸ اسب‌بخاری در کشور خواهیم بود.

این پیشرانه‌ با گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه شده است و از آنجا که ایرانیها علاقه زیادی به خودروهای دنده اتومات دارند، این بخش هم چندان جلب توجه نمی‌کند. جامپر مجهز به یک مخزن بنزین ۴۸ لیتری خواهد بود و مصرف سوخت آن ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. همچنین این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو ۴ نیز بهرمند است.

faw-jumper-d60-suv-049

ابعاد D60

از لحاظ ابعادی D60 یک کراس ‌اوور سایز کوچک محسوب می‌شود، این خودرو 4170 میلی‌متر طول، 1765 میلی‌متر عرض و 1625 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور آن نیز به 2557 میلی‌متر می‌رسد. وزن خالص D60 در حالت بدون سرنشین و با مخزن سوخت پر 1206 کیلوگرم است. ارتفاع کف خودرو از سطح زمین نیز 181 میلی‌متر تعیین شده است.

faw-jumper-d60-suv-015

ایمنی جامپر D60

نسخه پایه D60 با دو کیسه هوای ایمنی عرضه خواهد شد ولی از آنجا که راین خودرو قصد دارد این محصول را در مدل های Standard ،Comfort ،MT Delux و Premium عرضه کند، بنابراین در مدل فول شاهد تعداد بیشتری از کیسه‌های هوای ایمنی خواهیم بود. از دیگر امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به سیستم ترمز  ABS+EBD, BA، TCS, ESP, HAC اشاره کرد. D60 توانسته ۵ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP کسب کند، بنابراین با یک خودرو ایمن با قیمت متوسط روبرو خواهیم بود.

showphoto.php

قیمت جامپر D60

فاو D60 در کشور چین 64,900 یوان برای مدل استاندارد و 99,900 یوان برای مدل فول قیمت‌گذاری شده است و به گفته مسئولان شرکت خودروسازان راین قرار است در ایران با قیمت تمام شده ۵۴ میلیون و نهصد هزار تومان عرضه شود. سرسخت‌ترین رقیب محصول جدید فاو در بازار ایران، لیفان X50 خواهد بود که با توجه به گیربکس اتومات از قیمت کمتری برخوردار است ولی کیفیت ساخت فاو D60 به مراتب بهتر از محصول لیفان است و به‌نظر می‌رسد بتواند فروش بهتری را به خود اختصاص دهد.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. چینیهای خوش رنگ و لعاب تواین بازار بعداز یه مدت استفاده بخاطر افت کیفی خریدار ندارند چه به برسه به این بی ریخت ازون اول جذابیتی نداره چه برسه ببعد

  2. سلام اگر شرکت راین بخواهد با بقیه شرکتها رقابت کند بایستی درشهرستانها دفتر نمایندگی ایجاد نماید

  3. یعنی انصافا” شاسی بلند با98 اسب بخار ؟
    با کی و چی میخواد رقابت کنه آخه ؟
    اتوماتم که نیست …!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا