مکمل بنزین
گوناگونخبر

نگاهی کوتاه به ایویکو دیلی ۲۰۱۶

خودروی باربری ایویکو مناسب برای ناهمواری‌های جاده با سیستم 4×4 است. ایویکو با ساخت این محصول سطح استاندارد خود را بالا برده و سعی نموده که یک خودرو باربری با امکانات آفرود را ارائه دهد. مدل جدید Daily 4×4 علاوه بر ابعاد بزرگتر، یک موتور جدید با استاندارد یورو ۶ دارد. مدل تک‌کابین دیلی، 88000 دلار و مدل دوکابین آن نیز 94،000 دلار قیمت‌گذاری شده است. حمل 5500 کیلوگرم بار به‌وسیله Daily 4×4 یک ظرفیت خوب محسوب می‌شود. از لحاظ ایمنی نیز ایویکو با معرفی ESP9، که شامل تمام ویژگی های استاندارد مانند EBD، ESP و ASR بهبود یافته است، استاندارد ایمنی خودرو را به سطح بالایی رسانده و علاوه بر آن سیستم‌های DTC (کنترل گشتاور کششی ALC (کنترل بار فعال)، TSM (کاهش نوسان تریلر)، HRB (تقویت هیدرولیک چرخ عقب) و … باعث شکل‌گیری یک خودرو باربری ایمن شده‌اند.

در مدل Daily 4×4 هیچ کیسه‌هوایی قرار داده نشده اما مسئولان شرکت گفته‌اند در مارس ۲۰۱۷ این خودرو با کیسه‌هوای سرنشینان و راننده عرضه خواهد شد.

2016-Iveco-Daily-4x4-21

چیزی که در طراحی ظاهری Daily 4×4 کاملا  واضح قابل مشاهده است، استفاده از سلیقه طراحان ایتالیایی بوده، که مسئولان شرکت آن را تایید کرده‌اند. ابعاد واقعی خودرو شاید از طریق تصاویر قابل فهم نباشند اما با توجه به تصویری که انسان در کنار خودرو در تردد است، می‌توان فهمید که ارتفاع دیلی در چه فاصله‌ای از زمین قرار دارد. نمای روبروی خودرو واقعا خوب طراحی شده و ایرادی از آن نمی‌توان گرفت اما قسمت باربری خودرو کمی بحث برانگیز است و باعث شده تناسب ابعادی Daily 4×4 کمی مشکل‌دار به‌نظر برسد.

2016-Iveco-Daily-4x4-19

فضای داخلی به هیجان‌انگیزی بخش خارجی نیست. داشبورد شباهت زیادی با تمام کامیونت‌های هم‌رده دارد و جنس بلاستیک داخلی نیز کمی نا‌امید کننده است. همچنین یک بخش صوتی کوچک در داشبورد قرار داده شده که مجهز به یک دستگاه پخش سی دی با اتصال بلوتوث و سیستم کنترل روی فرمان است.

2016-Iveco-Daily-4x4-4

در زیر کاپوت ایویکو، یک پیشرانه یورو 6 دیزلی توربوشارژر قرار داده شده. این موتور 3.0 لیتری چهار سیلندر با استفاده از یک توربو شارژر می‌تواند ۱۶۷ اسب‌بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. سازندگان Daily 4×4 ترجیح داده‌اند که از گیربکس ۶ سرعته دستی در محصول خود استفاده کنند و فعلا مدل اتومات آن در دسترس نخواهد بود. ایویکو، آمار و ارقام مربوط به مصرف سوخت خودروهای خود را معمولا منتشر نمی‌کند اما احتمالا این خودرو ۲۷۰۰ کیلوگرمی در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۱۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

iveco-daily_review_header

سیستم تعلیق جلو با نوار تثبیت کننده واید ۲۴ میلی‌متری و سیستم تعلیق عقب با فنر تلسکوپی و نوار تثبیت کننده ۲۸ میلی‌متری، یک سواری محکم و قابل اطمینان را برای شما به‌ارمغان می‌آورند. همانطور که گفته شد سیستم چهارچرخ متحرک Daily 4×4 قابلیت مانور بالایی را برای شما فراهم می‌کند که می‌توانید ناهمواری‌های محتلف را پشت سر بگذارید.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا