مکمل بنزین
گوناگونخبر

مردان یا زنان: واقعا کدام رانندگان بهتری هستند؟

در فوریه سال ۲۰۱۶ موسسه ایمنی بزرگراه‌ها در آمریکا (IIHS)، یک گزارش بر مبنای تعداد مرگ و میر و تصادفات از لحاظ جنسیتی منتشر کرد. این یک واقعیت است که مردان به دلیل تمایل بیشتر به‌رانندگی و انجام حرکات خطرناک هنگام رانندگی، بیشتر در معرض خطر تصادف هستند. مطالعات نشان می‌دهند که ترشح هورمون مردانه باعث می‌شود این قشر از جامعه بی‌پروا عمل کنند و به‌اصطلاح کم ترس تر باشند. یافته ها نشان می‌دهند که مردان به مراتب بیشتر از خانم‌ها تخلفاتی مانند نبستن کمبربند ایمنی، رانندگی در حالت غیر عادی در اثر مصرف مواد مخدر و مشروبات و همچنین سرعت زیاد را انجام می‌دهند.

بر اساس این مطالعه، از سال 1975 تا سال 2014، تعداد مرگ و میر مردان نسبت به زنان ۲ برابر بوده و دلیل اصلی این مرگ و میر، کمبود تجهیزات ایمنی خودروها بوده است. در طول سالهای 1975-2014، مرگ و میر مردان 29 درصد و زنان 20 درصد کاهش یافته است. اما مرگ و میر در هنگام رانندگی با موتورسیکلت افزایش داشته. مردان زمانی که رانندگی می‌کنند به یک سلاح کشنده تبدیل می شوند و به‌همین دلیل تلفات تصادفات این جنس در سال ۲۰۱۶ افزایش داشته است.

Bad-Drivers-MenvsWomen_2-768x414

کارشناسان علت اصلی این مرگ و میر را حرکات خطرنام و مارپیچ رانندگان مرد در زمان رانندگی می‌دانند که باعث می شود کنترل وسیله نقلیه آنها با بیشترین سطح ایمنی از دستشان خارج شود و به حادثه ختم شود. اما در مقابل بیشتر تصادفات خانم‌ها به‌دلیل کم توجهی در رانندگی بوده و اکثر این تصادفات نیز فقط منجر به آسیب دبدن خودرو می‌شود، مانند تصادفات ناشی از پارک نامناسب خودرو. البته مطالعات نشان می‌دهند که اخیرا تعداد خانم‌هایی که حرکات خطرناک انجام می‌دهند روبه افزایش است. بنیاد AAA معتقد است، دختران نوجوان دو برابر پسران نوجوان در هنگام رانندگی حرکت خطرناکی مانند پیام کوتاه یا صحبت کردن با تلفن‌همراه را انجام می‌دهند. به همین دلیل حق بیمه برای دختران نوجوان در حدود 500 دلار افزایش یافته است.

20160809_191832-1-768x432

به‌طور کلی مشاهده نتایج آمار ثابت می‌کند که اگر چه مردان با رانندگی خطرناک باعث ایجاد تصادفات مرگبار می‌شوند، اما خانم‌ها به دلیل رعایت نکردن برخی اصول رانندگی تعداد بیشتری تصادف را در سال‌های اخیر به خود اختصاص داده‌اند، البته بخش عمده‌ای از این تصادفات بسیار جزئی بوده‌اند و فقط باعث ایجاد ترافیک و شلوغی شده‌اند که مسئولان امیدوارند این تعداد تصادف با وارد شدن خودروهای خودکار به بازار کمتر شوند.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. مردان بطور قطع رانندگان بهتری هستند، مردان درتمام مهارت ها از زنان برتر هستند، البته اینم درسته که مردها ریسک بالاتری دارند وهمین مسئله باعث تصادف میشه گاهی اما بطور کلی مهارت مردان در فن رانندگی چه سبک چه سنگین چه موتور چه قطار چه هروسیله نقلیه بسیار بیشتر از خانماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا