مکمل بنزین
گوناگونآموزشبرگزیده‌ها

این 4 علامت را در خودروی خود جدی بگیرید!

شاید مطلبی که در ادامه می‌خوانید را همانند یک داستان قدیمی چندین بار شنیده و خوانده باشید؛ اما این موضوع به قدری مهم است که باید هر چند وقت یکبار مرور شود. فرض کنید برای انجام امور روزانه و یا شروع یک مسافرت نسبتا طولانی پشت فرمان نشسته و شروع به رانندگی می‌کنید. بعد از پیمودن مسافتی ناگهان سرو صدای عجیبی از مجموعه موتور خودرو به گوش شما می‌رسد که قبلا به هیچ عنوان نشنیده بودید. شما در این لحظه مجبور می‌شوید اتومبیل خود را متوقف و به دنبال چاره باشید، اما متاسفانه در آن زمان و محل شاید هیچ کس نتواند مشکل خودروی شما را تشخیص دهد و یا اینکه به دلیل ابعاد بزرگ فاجعه، مجبور شوند آن را به تعمیرگاه تخصصی هدایت کنند!

اگر رانندگان حداقل سرویس‌های دوره‌ای مربوط به خودروی خود را به موقع انجام دهند، به احتمال خیلی زیاد حوادث ناگهانی از این دست کمتر رخ خواهد داد. تعویض روغن خودرو یکی از ساده‌ترین و در عین حال مهمترین کارهایی است که هر راننده باید به موقع آنرا انجام دهد. قطعات بسیار زیادی در مجموعه موتور وجود دارند که دائما در حال حرکت هستند و روانکاری آنها بسیار ضروریست. اما خیلی‌ها عادت دارند تا یک اتفاق بد حادث شود و بعد به فکر چاره باشند. جالب اینجاست بعضی‌ها مشکلات کوچک بوجود آمده را ناشی از مثلا بنزین بی‌کیفیت و یا شرایط آب و هوایی قلمداد می‌کنند و آنرا گذرا می‌دانند، در صورتیکه همین خوشخیالی بعد از مدتی کار دست آنها می‌دهد. سعی کنید به هیچ عنوان اینگونه رفتار نکنید و با رسیدگی‌های ادواری منظم به خودروی خود، همیشه از داشتن یک وسیله سالم و مطمئن لذت ببرید. در ادامه به چهار حالت و نشانه در خودرو اشاره می‌کنیم که بعد از بروز حتما نیاز به توجه و رسیدگی ویژه دارند.

1- لرزش در مجموعه موتور

2016-Ford-Focus-SE_3

اگر هنگام درجا کارکردن موتور خودرو، متوجه لرزش و تکان‌های غیرعادی شدید و یا با فشردن پدال گاز تاخیر نسبتا زیادی در پاسخگویی موتور مشاهده کردید، شک نکنید که خودروی شما نیاز به یکسری تنظیمات و رسیدگی‌های مهم دارد. معمولا در چنین شرایطی فیلتر سوخت و یا فیلتر هوای بسیار کثیف، نقص در سیستم جرقه زنی شمع‌ها و معیوب شدن وایر شمع ها از مهمترین دلایل محسوب می‌شوند.

2- بالا رفتن مصرف سوخت

3183_original

اگر در فصل سرما متوجه شدید که آمپر بنزین خودرو سریعتر از حد معمول کاهش می‌یابد، یعنی به عبارت دیگر مصرف بنزین افزایش یافته، لازم است برخی بررسی‌ها را انجام دهید. برای این کار بهتر است به ترتیب مواردی همچون فیلتر هوا، شمع‌ها، وایر و سیم‌های اتصال، روغن موتور، سنسور اکسیژن و فیلتر سوخت را چک کنید. گاهی اوقات که مصرف سوخت به صورت تدرجی و طی چندین ماه افزایش می‌یابد، شاید استفاده از مکمل‌های پاک کننده سیستم سوخت رسان و انژکتور تاحدی برای رفع این مشکل مفید واقع شوند.

3- روشن شدن چراغ چک

20160808_124325-1-768x432

هدف از تعبیه چراغ چک در مجموعه پشت آمپر خودروها مطمئنا برای قشنگی نیست! بلکه برای اعلام یک هشدار و وضعیت نامطلوب در خودرو است. دلایل زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند این چراغ زرد رنگ روشن شود، از مواردی همچون خرابی سنسور اکسیژن گرفته تا معیوب شدن سیستم جرقه زنی شمع‌ها، می‌توانند تفاسیر قابل استخراج از این هشدار باشند. شاید بعد از روشن شدن چراغ چک، خودرو بدون بروز تغییر و مشکلی، همانند گذشته کار کند و همین باعث شود خیلی‌ها نسبت به آن بی‌تفاوت شوند اما مطمئنا اگر به آن رسیدگی نشود، یک مشکل جدی‌تر رخ خواهد داد. بنابراین با یک بررسی ساده و به اصطلاح دیاگ زدن، مشکل مربوطه را پیدا کرده و به برای رفع آن هرچه زودتر اقدام کنید.

4- کاهش سرعت و شتاب

Lexus-RX450H_2

برای خیلی از افراد رانندگی پرسرعت و با شتاب، بسیار جذاب و هیجان انگیز است به‌طوریکه اگر زمانی خللی در این حالت ایجاد شود سریعا متوجه می‌شوند. البته این ایراد برای افرادیکه معمولا رانندگی آرام و معمولی را دارند شاید خیلی قابل تشخیص نباشد. اما اگر متوجه شدید که خودروی شما همانند قبل کشش ندارد و از سرعت و شتاب آن کاسته شده بهتر است مواردی همچون انژکتورها، فیلتر هوا، روغن موتور و فیلتر آن و همچنین در خودروهای قدیمی تر، دلکو را بررسی کنید. همیشه سعی کنید از ارزانترین و ساده‌ترین قسمت‌ها شروع به تست و تعویض نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا