مکمل بنزین
گوناگونخبر

با زشت‌ترین خودروهای فرمول یک آشنا شوید!

آیا تصور می‌کنید همیشه خودروهای شرکت کننده در رقابت‌های فرمول یک چهره جذابی داشته‌اند؟ باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. برخی از این خودروها در طول تاریخ، چهره واقعا زشتی داشته‌اند. اگر کنجکاو هستید تا با زشت‌ترین خودروهای فرمول یک آشنا شوید، به لیست زیر دقت کنید. در این لیست شما با زشت‌ترین خودروهای فرمول یک آشنا خواهید شد.

Ensign N179

22517.3

یک مدعی قوی برای زشت‌ترین خودرو در این فهرست N179 است که در رقابت‌های آفریقای جنوبی شرکت داده شده و سیستم خنک‌کننده این خودرو در دماغه آن بسیار زشت طراحی شده بود. علاوه بر این N179 مشکلات بیشتری داشت که رانندگی آن برعهده درک‌لی بود. البته از لحاظ ظاهری مدل‌های بعدی این خودرو اصلاح شدند اما در قسمت فنی باز هم مشکلات خود را داشت و یک محصول قوی محسوب نمی‌شد.

 

رنو R29

22509.3

در سال ۲۰۰۹ قوانین مسابقات فرمول یک تغییر کردند و همین امر باعث شد تا خودروهای زشت زیادی در مسابقات دیده شوند، از جمله R29 که خودرو تیم رنو بود. برای ایجاد یک ناحیه کم فشار در اطراف بخش مرکزی، دماغه این خودرو به شکلی طراحی شد که شباهت زیادی به ماشین‌آلات کشاورزی داشت. در مسابقات جایزه‌بزرگ سنگاپور، فرناندوآلونسو توانست برنده مسابقات شود اما در نهایت این خودرو را فاقد قدرت کافی برای رقابت با رقبای خود دانست.

 

ATS HS1

22521.3

ATS نام تیمی بود که شرکت آلیاژ چرخ گونتر اشمیت آن را تاسیس کرده بود. این شرکت نام اولین خودرو خود را برای مسابقات فرمول یک HS1 گذاشت. دماغه این خودرو برای آنکه راننده قابل مشاهده باشد بسیار کم ارتفاع طراحی شده بود که بعد‌ها این بخش اصلاح شد. در طول ۱۱ دوره از مسابقات فرمول یک، ۷ راننده برای این تیم مسابقه دادند که چندان نتوانستند به جایگاه خوبی دست پیدا کنند.

 

مارس 712

22507

هر دو خودروی به‌نمایش درآمده در تصویر بر روی یک نوع شاسی سوار شده‌اند و هر دو نیز از طراحی عجیبی بهره می‌برند. خودرو سمت راست در سال ۱۹۷۲ توسط فرانک ویلیامز برای هنری پسکارولو ساخته شد که به‌نام کارخانه کاروان آلمان، نامگذاری شد. انصافا هر دو خودرو از لحاظ طراحی واقعا زشت‌ هستند و طراحان نیز بعدا به همین نتیجه رسیدند و در طراحی این خودروها بازنگری کردند.

 

هوندا RA108

22511.3

آخرین تلاش هوندا قبل از واگذاری به راس براون در سال ۲۰۰۹ خودرویی به نام RA108 بود. این تلاش، نتیجه‌ای زشت داشت. در نگاه اول، تماشاچی فکر می‌کند از دماغه این خودرو گوش‌های خرگوش بیرون زده است اما این بخشی از بدنه این خودرو فرمول یک است.

 

تکنیکامکانیکا مازراتی 250F

22519.3

250F به‌عنوان یک خودرو قدرتمند در زمان خود مطرح بود و هنوز‌هم به عنوان یکی از قدرتمند‌ترین‌ها در تاریخ شناخته می‌شود، اما این خودرو چهره زیبایی نداشت. در نهایت مازراتی در سال 1958 تصمیم به ترک مسابقات فرمول یک گرفت و شرکت تکنیکامکانیکا نیز استودیوی خود را در یک گاراژ کوچک در مودنا بر پا کرد. این شرکت تصمیم گرفت یک مدل سبک تر با سیستم تعلیق دقیق‌تر از 250F را طراحی نموده و آن را Tec-Mec F415 نامگذاری کند.

 

Ligier JS5

8227.3

LIGIER در تلاش بود تا ورودی شکوهمند به مسابقات فرمول یک داشته باشد اما چندان موفق نبود. صحبت از چهره زشت این خودرو کاره ساده‌ای است و فقط کافیست به دماغه پهن و خروجی بلند هوا در آن دقت کنید.

 

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا