مکمل بنزین
خبر

نقد و بررسی هیوندایی ولستر استریت توربو مدل ۲۰۱۶

زمانی که برای اولین بار هیوندایی، تیزر مربوط به ولستر را به‌نمایش گذاشت، ۲ دسته از علاقه‌مندان به دنیای خودرو نسبت به‌ ولستر واکنش نشان دادند. عده‌ای آن را یک هاچبک زیبا و مناسب می دانستند و عده دیگری نیز آن را یک مدل زشت و نامتعارف نام گذاری کردند. در کشور ما نیز این خودرو به‌دلیل موتور نه چندان قدرتمند، فروش چندانی را به خود اختصاص نداد. بیشتر انتقادات از ولستر مربوط به پیشرانه‌های این خودرو می‌شد که چندان قدرت بالایی نداشتند، بنابراین به مرور زمان، هیوندایی چند مدل توربو دار از این خودرو را به دنیا معرفی کرد. یکی از تیپ‌های ولستر که چهره جذاب و اسپورت آن، بیشتر جلب توجه کرده، هیوندایی ولستر استریت توربو مدل ۲۰۱۶ است. خریداران برای داشتن این مدل از ولسترهای هیوندایی باید برای نسخه دنده دستی 35،750 دلار و برای اتومات، 38,250 دلار هزینه کنند. تجهیزات موجود در این مدل نسبت به SR توربو تقویت شده و همین باعث افزایش قیمت ولستر شده است. در مدل استاندارد ولستر استریت توربو امکاناتی مانند سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، چراغهای خودکار جلو HID زنون، چراغ های LED روشنایی روز، کروز کنترل، صفحه نمایش لمسی سرگرمی ۷ اینچی، صندلی نیمه الکتریکی راننده، دوربین دید عقب و سنسور پارک عقب، سانروف شیشه ای پانورامیک، شش کیسه هوا، و نظارت بر باد تایرها قرار داده شده است. علاوه بر این، امکانات سفارشی متعددی برای این مدل درنظر گرفته شده که در اینجا صندلی‌های چرم اسپورت آبی رنگ به صورت سفارشی انتخاب شده.

2016-hyundai-veloster-sr-turbo-street-51

سیستم تعلیق از نوع مک فرسون با فاصله میانی 300mm در قسمت جلو و در بخش عقب از نوع میله پیچشی با فاصله میانی ۲۶۲ میلی متر است و هیوندایی برای چرخ های جلو از  ترمز دیسکی تهویه شونده و در قسمت عقب از ترمز دیسکی معمولی بهره گرفته. ولستر استریت توربو از لحاظ ابعادی 4250 میلی‌متر طول دارد که حدود ۱۰ میلی متر از رقیب خود یعنی تویوتا ۸۶ کشیده‌تر است. در داخل کابین کاملا حس اسپورت بودن جریان دارد و این حس به‌لطف تریم آبی مشکی داخل کابین و طراحی داشبورد با خطوط تیز فراهم شده است.

2016-hyundai-veloster-sr-turbo-street-28

فضای سرنشینان بسیار خوب و جادار طراحی شده، تقسیم بندی صندلی ها به صورت 60:40 بوده و حجم فضای پا به 320 لیتر می‌رسد. این فضا نباید به شما این انگیزه را بدهد که تصور کنید اگر از لحاظ وزنی درشت اندام هستید، می‌توانید در صندلی عقب راحت مستقر شوید. وجود حالت‌های کامفورت، عادی و اسپورت باعث می‌شود عملکرد خودرو در حالت گیربکس دستی، لبخند رضایت بخشی را بر لب راننده بیاورد. در بخش موتور، ولستر استریت توربو یک پیشرانه ۱.۶ لیتری با قابلیت تزریق مستقیم سوخت دارد. شما اوج قدرت این ولستر را در 6000 دور در دقیقه لمس خواهید کرد. از لحاظ مصرف سوخت، در آزمون ما به طور متوسط 9.1 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف شد اما شرکت ادعا می کند این خودرو مصرف سوخت ۶.۹ لیتری در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد.

2016-hyundai-veloster-sr-turbo-street-49

اگر بخواهیم رقبای این خودرو را از لحاظ قیمتی نام ببریم، شما می‌توانید با هزینه کمتر خودروهایی مانند: هولدن  Astra GTC اسپرت 29،990 دلار، مزدا MX-5 با 31,990 دلار، رنو کلیو RS 200 با 30،000 دلار، فولکس واگن پولو GTI با 27,490 دلار خریداری کنید. بنابراین ولستر استریت توربو مدل ۲۰۱۶ رقبای سرسختی دارد تا بتواند در بازار موفق شود.

ولستر استریت توربو با گارانتی ۵ ساله توسط هیوندایی عرضه می‌شود و خریداران باید هر ۶ ماه و یا هر ۷۵۰۰ کیلومتر یکبار برای بازدید دوره‌ای به نمایندگی مراجعه کنند. اگر بخواهیم نقاط مثبت و منفی این خودرو را به طور مختصر بگوییم باید از طراحی خارجی و داخلی زیبا، تجهیزات استاندارد خوب و موتور قدرتمند به‌عنوان نقاط مثبت ولستر استریت توربو یاد کنیم و نقاط منفی آن نیز، نبود سیستم اپل CarPlay / گوگل، ارگونومی ناقص و قیمت بالا هستند.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا