مکمل بنزین
خبر

رقابت مزدا CX-9 و کیا سورنتو

با پیشرفت صنعت خودروسازی و رشد تمام برندها، باعث شده که خودروها رقابت نزدیکی با هم داشته باشند و فاصله خودروها نسبت به هم در قسمت‌های جزئی باشند. کیا سورنتو که در کشور ما نیز محبوب است در بازار شاسی‌بلندها رقابت نزدیکی با CX-۹ دارد. این شاسی بلندهای پرطرفدار، از لحاظ فنی و عملکرد در بسیاری از سایت‌های خارجی امتیاز یکسانی دریافت کرده‌اند و نمره ۴.۵ را به این ۲ محصول داده‌اند. مزدا CX-۹ تورینگ با قیمت ۵۳۰۰۰ دلار جز خودروهای میان رده محسوب می‌شود که مجهز به سیستم چهارچرخ متحرک است. مزدا در CX-۹ تورینگ از یک موتور استفاده کرده است. این خودرو مجهز به پیشرانه ۲.۵ لیتری توربوی ۴ سیلندر بنزینی است. در طرف دیگر این رقابت سورنتو SLi را  با یک موتور ۲.۲ لیتری توربو دیزل چهار سیلندر و سیستم چهارچرخ متحرک داریم که قیمت آن نیز در حدود ۵۰.۰۰۰ دلار است. حال می‌خواهیم با بررسی این ۲ خودرو، برنده را در این رقابت مشخص کنیم. با ما همراه باشید…

2016_kia_sorento_vs_mazda_cx_9_large_suv_comparison_review_09-0905-920x544

آمار فروش خودروهای شاسی بلند در بازار استرالیا به‌عنوان یک بازار پر رونق به ما نشان می‌دهد که فروش شاسی‌بلندهای بزرگ پس از خودروهای کامپکت، شاسی‌ بلندهای سایز متوسط و وانت‌های تک کابین در جایگاه چهارم قرار دارد. خودروهای تویوتا کلوگر و پرادو در صدر جدول این خودروها قرار دارند. این خودروها با وجود قیمت بالاتر نسبت به خودروهای موجود در این تست، طرفداران بیشتری دارند و آن هم به‌دلیل قدرت بیشتر این خودروها است. سورنتو SLi کیا تجهیزاتی مانند درب صندوق برقی، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم ورود بدون کلید دارد و مزدا تورینگ CX-۹ با تجهیزات اختصاصی بیشتری مانند: گرمکن صندلی‌های جلو، تنظیم الکتریکی صندلی‌ها، اتصال اینترنت همراه با کنترل صوتی، سیستم تشخیص نقاط کور و سیستم ترمز اضطراری خودکار در سرعت‌های پایین عرضه شده.  البته گارانتی نامحدود هفت ساله کیا و سرویس‌های سالانه با ۱۵۰۰۰ کیلومتر یک بار در مقابل گارانتی سه ساله مزدا و سرویس‌های سالانه یا هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر یک مزیت خوب محسوب می شود.

 2016_kia_sorento_vs_mazda_cx_9_large_suv_comparison_review_02-0905-920x544 2016_kia_sorento_vs_mazda_cx_9_large_suv_comparison_review_07-0905-920x544

وقتی که به هر ۲ مدل در کنار هم نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که مزدا CX-۹ از کیا سورنتو بزرگ‌تر است و این یعنی کابین جادارتر. فضای داخلی مزدا برای خانواده‌های پرجمعیت، بسیار مناسب است که می‌توانند بر روی صندلی‌ها جادار و راحت آن به‌خوبی مستقر شوند. اما باید به این نکته توجه کنیم که کیا داخل کابین سورنتو را بسیار خوب طراحی کرده و صندلی‌های آن بسیار بزرگ و جادار هستند. البته صندلی های ردیف سوم کمی فضای کمتری دارند و در این بخش مزدا بهتر است. از لحاظ فضای صندوق بار نیز، مزدا CX-۹ در حدود ۲۳۰ لیتر فضا دارد و سورنتو نیز ۱۴۲ لیتر حجم دارد که بازهم برتری مزدا مشهود است.

 

2016_kia_sorento_vs_mazda_cx_9_large_suv_comparison_review_10-0905-920x544

به اعتقاد شرکت ژاپنی مزدا، موتور بنزینی توربو بر روی یک بدنه سنگین می‌تواند مصرف کمتری نسبت به پیشرانه های دیزلی داشته باشد. مزدا CX-۹ وزنی در حدود ۱۹۱۱ کیلوگرم دارد این درحالیست که سورنتو وزن بیشتری دارد و عدد ۱۹۸۵ کیلو در مقابل وزن این خودرو ثبت شده است، هر دو خودرو از فناوری چهارچرخ متحرک بهره می‌برند و مجهز به گیربکس شش دنده اتومات هستند. قدرت خروجی موتور مزدا حدود ۳۱ اسب بخار از سورنتو بیشتر است و این بازهم باعث برتری مزدا می‌شود. ما با مزدا در سرعت پایین رانندگی کردیم و CX-۹ مصرف ۱۴.۵ لیتر در هر صد کیلومتر و کیا سورنتو مصرف ۱۱.۳ لیتر در هر صد کیلومتر را نشان داد. در داخل شهر، موتور دیزلی کیا عملکرد فوق العاده‌ای دارد. و کاملا مشخص است که مصرف آن در شرایط تحت فشار پدال گاز بهتر از مزدا خواهد بود.

از لحاظ فنربندی و سیستم تعلیق هر دو خودرو مشابه هم هستند و عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. لاستیک‌های ۱۸ اینچی نیز در بهبود شرایط رانندگی بسیار موثر هستند. زمانی که سرعت را افزایش دادیم، عملکرد سورنتو و صدای کم آن بازهم ما را حیرت زده کرد و جاده‌های پر از دست‌انداز استرالیا نیز برای این خودرو مشکلی ایجاد نکردند. رانندگی با کیا سورنتو بسیار لذت بخش‌تر از مزدا است و توجه ما به این خودرو بیشتر جلب شد.

از لحاظ تکنولوژی مزدا CX-۹ در جایگاه نخست و سورنتو در رتبه دوم قرار می‌گیرد و از لحاظ فضای کابین نیز بازهم مزدا رتبه نخست را کسب خواهد کرد. اما برای اینکه بتوانید با مزدا رانندگی راحت‌تری داشته باشید باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید. اما از لحاظ کیفیت پیشرانه دیزلی و حس استحکام و کیفیت رانندگی سورنتو SLi برتر عمل خواهد کرد. این خودرو در جاده بسیار خوب عمل می‌کند و تعجب ما را در پی‌داشت. ما انتظار چنین عملکردی را از نماینده خودروهای کره‌ای نداشتیم. از لحاظ خدمات پس از فروش هم باز سورتو، پیروز خواهد شد و بدون شک با اختلاف اندکی این خودرو از مزدا برتر خواهد بود.

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. واقعا مزدا یه چیز دیگه است مزدا بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا