مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌ها

همه چیز در مورد شتاب 0 تا 100 کیلومتر خودروها: چه کسی راست می‌گوید؟

۰ تا ۶۰ مایل‌بر‌ساعت خودروها (یا همان ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت) به عنوان ملاک اصلی کارایی خودروها در نظر گرفته می‌‌شود. اما این امر به ندرت مربوط به کارایی آن‌ها در دنیای واقعی است و حتی بدتر از آن، اهمیت ۰ تا ۶۰ در بازاریابی خودروها معمولا موجب مخفی ماندن حقیقت می‌شود. تسلا می‌تواند ادعا کند که پرشتاب‌ترین خودروی تولیدی جهان را تولید می‌کند و شورولت می‌تواند در پاسخ بگوید که خودروی جدید کامارو ZL1 در دنده یک به سرعت ۶۰ مایل‌بر‌ساعت برسد. درحقیقت عددی که شما روی جلد یک مجله می‌بینید یا عددی که توسط وبسایت یک خودروساز اعلام می‌شود، چیزی را درباره کارایی یک خودرو در دنیای واقعی به شما نمی‌گویند و شاید حتی آن عددی نباشد که خود شما در صورت تجربه رانندگی با آن خودرو، آن را تجربه خواهیدکرد.

نخست باید بگوییم که بین پرشتاب و سریع تفاوت وجود دارد. یک خودروی پرشتاب، خودرویی با زمان ۰ تا ۶۰ مایل‌بر‌ساعت پایین مانند تسلا مدل S P100D است که ادعا می‌شود زمان مذکور برای آن ۲.۵ ثانیه است. اما یک خودروی سریع، حداکثر سرعت بالایی دارد، مانند بوگاتی ویرون ۱۶.۴ سوپراسپرت با حداکثر سرعت ۲۵۸ مایل‌برساعت. ویرون با ۰ تا ۶۰ مایل‌بر‌ساعت ۲.۵ ثانیه، خودرویی پرشتاب نیز هست، اما این دو معیار لزوما به یکدیگر ارتباطی ندارند.

در دنیای واقعی، شتاب معمولا هنگام حرکت در یک بزرگراه یا جاگذاشتن کسی در خط کناری نمایان می‌شود. شرایط موجود با این‌که یک خودرو چقدر باشتاب از حالت سکون به‌حرکت درخواهد آمد، ارتباطی ندارد. قسمت دیگر مشکل با زمان‌های ۰ تا ۶۰، تناقضات و اشتباه‌های پیش آمده در ارقام ادعایی تولیدکننده‌هاست. تسلا در هنگام معرفی مدل S P100D خود، ادعا کرد که پرشتاب‌ترین خودروی تولیدی جهان را ساخته است. این امر به بحث این‌که چه‌چیزی یک خودروی تولیدی را تعریف می‌کند منجر شد. فراری‌ لافراری و پورشه ۹۱۸ هردو زمان‌های ۰ تا ۶۰ پایین‌تری از تسلا داشتند، اما تسلا مدعی شد که این دو خودرو به حساب نمی‌آیند، چرا که آن‌ها خودروهایی ویژه هستند و حجم تولیدشان پایین است. آیا این امر امتیازی مثبت برای تسلا محسوب می‌شود؟ شاید. آیا این امر واقعا موضوع مهمی است؟ خیر.

screenshot2016-09-02at9-02-16am-copy

ممکن است اعداد و ارقام ادعایی توسط تولیدکنندگان کاملا نادرست باشد. برخی از آن‌ها محافظه‌کارند و برخی دیگر اعدادی کاملا دروغین منتشر می‌کنند. کمپانی‌ها برای بهتر نشان دادن خود همه نوع قانون و شبه‌ مقایسه‌ای را درست کرده و معمولا از بازی شرایط تست برای بالاکشیدن خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که تست‌ها و گزارش‌های مستقل از کمپانی‌ها، مانند آنچه در مجله‌ها و وبسایت‌ها می‌آید، بسیار مهم هستند.

با این وجود، اختلافاتی هم وجود دارد. تابه‌حال از این‌که زمان ۰ تا ۶۰ اعلام شده یک خودرو در رسانه الف پایین‌تر زمان اعلام شده آن در رسانه ب است،‌ متعجب شده‌اید؟ این امر به صورت کلی آن‌هم با وجود Launch Control (دستگاهی الکترونیکی که به رانندگان کمک می‌کند از حالت سکون شتاب بگیرند) و گیربکس‌های اتوماتیک، به این دلیل نیست یکی از آن‌‌‌‌‌ها راننده بهتری داشته است. دلیل آن دقت تجهیزات هم نمی‌تواند باشد، چرا که برای تمامی این آزمایش‌ها از دیتالاگرهای Racelogic VBOX استفاده می‌شود.

این تفاوت زمان معمولا به دلیل استفاده زیاد از ضریب تصحیح و روش‌های مختلف آزمایش‌ است. وقتی شما یک آزمایش با مسافت یک‌چهارم مایل را آغاز می‌کنید تا زمانی که چرخ جلوی خودرویتان به طور کامل از خط شروع مسابقه عبور نکند، محاسبه زمان آغاز نمی‌گردد. این عدد برحسب عادت با کاهش اولین فوت آزمایش شتاب تقریب زده می‌شود. یک جایگزین معمول برای اصلاح این مشکل، حذف ۳ مایل‌برساعت از سرعت ابتدایی خودروست که ۰.۳ ثانیه از زمان را کاهش می‌دهد. برخی از نشریات ۰ تا ۶۰ مایل‌برساعت یک خودرو را با استفاده از این روش‌‌‌‌‌ها که به آن rollout گفته می‌شود، منتشر می‌کنند و برخی دیگر بدون استفاده از rollout این کار را انجام می‌دهند. استانداردی برای این امر وجود ندارد. در هر دو مورد، اعداد منتشرشده با اعدادی که شما احساس می‌کنید متفاوت است.

تصحیح اعداد در شرایط آب و هوایی نیز باید اعمال شود، چرا که موتورها در شرایط آب و هوایی مختلف نیروی متفاوتی تولید می‌کنند. دما، ارتفاع و رطوبت می‌توانند تغییر ایجاد کنند. درحالی‌که بیش‌تر منتشرکنندگان این آمار مدعی هستند که از یک استاندارد مربوط به انجمن مهندسین خودرو برای تصحیح آب و هوای مختلف در طول آزمایش استفاده می‌کنند، اما روش تصحیح این اعداد بین تک‌تک آن‌‌‌ها متفاوت است. برای این‌که یک عدد قابل مقایسه باشد، نیاز به تصحیح دارد. اما تصحیح شرایط آب و هوایی برای شرایط آزمایشی بی‌نقص، جایی که یک موتور در شرایط عملیاتی بهینه به سر ببرد، نرمالیزه می‌شود. در دنیای واقعی، یک خودرو هرگز در آب و هوایی عالی رانده نمی‌شود، یعنی هیچگاه واقعا نیرویی که آزمایش برای آن تصحیح شده است را تولید نمی‌کند.

vbox3i-head

به‌علاوه، تمامی این ارقام برای موتورهای توربوشارژشده صحیح نیستند. این امر این تفکر اشتباه را القا می‌کند که آن‌ها بهتر یا حرفه‌ای تر هستند، چرا که آن‌‌ها آمار بهتری دارند. سیستم‌های توربوشارژینگ مدرن فشار خود را در یک نقطه مشخص بهینه می‌کنند، بنابراین برخی از منتشرکننده‌ها دلیلی برای تصحیح ارقام نمی‌بینند.‌ درنهایت این مسئله موجب سردرگمی می‌شود.

در کنار تصحیح آب و هوا و شرایط rollout، چندین عامل دیگر نیز می‌تواند زمان ۰ تا ۶۰ را تغییر دهد. تایر، سوخت و وزن غیراستاندارد نیز می‌تواند برروی آزمایش کارایی خودرو تاثیر بگذارد. برخی از خودروها با سیستم‌های سطح بالای launch control که برای آزمایش ۰ تا ۶۰ طراحی‌ شده‌اند، درحقیقت در یک آزمایش ۵ تا ۶۰ مایل بر ساعت کندتر هستند. در اغلب موارد، رانندگان خودروها در این آزمایش‌ها از یک خودرو در شرایطی استفاده می‌کنند که یک مالک واقعی هیچ‌گاه آن شرایط را امتحان نمی‌کند. این امر ممکن است موجب ثبت زمان کم‌تری شود، اما بیش‌تر دارندگان خودرو معمولا دنده یک خودروی دودیفرانسیل را در دور موتور ثابت ۴۵۰۰ دور بر دقیقه بدون برداشتن پای خود از روی گاز تعویض نمی‌کنند!

شورولت می‌گوید که ZL1 جدید در دنده یک به سرعت ۶۰ مایل‌برساعت می‌رسد. این کامارو اولین خودروی جنرال‌موتورز نیست که از پس از کار برمی‌آید. دوج وایپر نیز در دنده یک به سرعت ۶۰ مایل بر ساعت می‌رسد. فورد شلبی GT500 نیز همین‌طور. آن‌‌ها خودروها را طوری تنظیم می‌کنند که برای یک تست بهترین عملکرد را داشته باشد. آیا اگر سریع‌تر دنده آن‌ها را تعویض کنیم بهتر نیست؟ زمان ۰ تا ۶۰  خودروها ممکن است برای یک راننده که مجبور به تعویض دنده باشد کمی بالاتر رود.

همین‌طور که تکنولوژی پیشرفته‌تر می‌شود، خودروها نیز قدرتمندتر و پیچیده‌تر می‌گردند. زمان ۰ تا ۶۰ مایل‌برساعت خودروها به کاهش خود ادامه می‌دهد و هرکسی از طرفداران خودروها گرفته تا تولیدکنندگان آن‌ها، این اعداد را به عنوان چیزی خاص‌تر و مهم‌تر از دیگر معیارهای تست یک خودرو جلوه می‌دهند. درحقیقت، اعداد تست خودرو تاحد کمی نزدیک به اعدادی است که یک خودرو اگر در یک جاده مستقیم و خلوت قرار گیرد، به ثبت می‌رساند. پس اگر دفعه بعد یک رقم ادعایی دیدید یا حتی اگر در یک آزمایش واقعی زمان ۰ تا ۶۰ مایل بر ساعت یک خودرو ۰.۲ ثانیه کم‌تر از خودرویی دیگر بود، بدانید که به طور پیش‌فرض خودروی باشتاب‌تر، بهتر نیست و ممکن است در زندگی واقعی باشتاب‌تر نباشد.

فربد داودی

فربد داودی نویسنده و مترجم مطالب و اخبار حوزه خودرو در چرخان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا