مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌ها

۶ کاری که پس از رخدادن تصادف هرگز نباید انجام دهید!

هیچکدام از ما حتی فکرش را هم نمی‌کنیم که ممکن است تصادف یا حادثه‌ای برایمان رخ دهد، اما به قول معروف حادثه خبر نمی‌کند. به عنوان یک راننده همه ما باید نسبت به قوانین مستلزم اجرا در هنگام تصادفات آگاهی داشته باشیم و البته باید نسبت به همسفرانمان هم احساس مسئولیت کنیم.

همه ما بارها در اخبار دیده‌ایم که تعداد زیادی از تصادفات، تصادفاتی است که در آن دو خودرو از روبرو به یکدیگر برخورد کرده‌اند. معمولا پس از یک برخورد همه یا حالت ترس و گریز دارند و یا به شدت عصبانی یا پرخاشگر هستند و از آن‌جایی که اکثرا در آن لحظه نمی‌توانند به درستی فکر کنند، نمی‌توانند اقدام مناسبی انجام دهند.

برای این‌که شرایط بدتر از آن‌ چیزی که هست نشود ما به شما شش کار ابتدایی که پس وقوع تصادف هرگز نباید آن‌ها را انجام دهید،‌ متذکر می‌شویم. با این حال، ده‌ها نکته دیگر هم بنا به شرایط وقوع حادثه باید رعایت شود و هر موقعیتی خطرهای خود را دارد. این شش کار را هرگز هنگام وقوع تصادف انجام ندهید:

۱. رهاکردن خودرو در جاده

leave-the-car

اگر که صدمات جانی جدی‌ای وجود نداشت، به هیچ وجه خودروی خود را در سمت مخالف جاده رها نکنید. حرکت ندادن خودرو از سمت مخالف جاده برای بررسی خسارت‌ها و صدمات وارده به آن کاری بسیار نادرست است. پس اگر نمی‌خواهید که به آمار تلفات رانندگی در جاده‌ها بیفزایید، حتما خودروی خود را به سمتی که ترافیک روان ندارد برده و با پلیس تماس بگیرید.

۲. دور شدن بیش‌ از حد از خودرو

Fireworkers stand at the scene of an accident at a road between Pessin and Friesack, eastern Germany, on October 18, 2014. The accident of a car colliding with a coach killed one person and injured 47. AFP PHOTO / DPA/ NESTOR BACHMANN GERMANY OUT (Photo credit should read NESTOR BACHMANN/AFP/Getty Images)

این مورد بیش از چیزی که فکر می‌کنید اتفاق می‌افتد. آسیب‌ دیدن کناره‌های خودرو و آینه‌ها معمولا تا هنگامی که افراد به خودروی خود نزدیک نشوند، از طرف آن‌ها گزارش نمی‌شود. نگران این‌که کسی از شما فیلمبرداری کند و پلاک خودروی شما مشخص شود، نباشید. اگر مقصر هستید،‌ مسئولیت آن را برعهده بگیرید.

۳. تلاش برای تمیز کردن صحنه تصادف

Students watch as a car driving at 70 km/h hits a dummy on a scooter in Le Mans, north-western France, on November 20, 2014, during a crash test organized to raise awareness among high school students of the risks of road traffic. AFP PHOTO/ JEAN-FRANCOIS

داشتن نیت خوب، همیشه هم خوب نیست. پلیس و عوامل مربوطه صحنه تصادف را تمیز خواهند کرد. بنابراین رفتن به لاین‌های دیگر برای جمع کردن کمی شیشه خرده و یا تکه‌ای آهن می‌تواند شرایط را از بدتر کند و زندگی شما را به خطر بیندازد.

۴. عدم اطلاع به پلیس

accident3

این مورد هم درست مانند دور شدن از صحنه تصادف است. مهم نیست چند دقیقه از حادثه گذشته باشد، اگر صدمه‌ای جدی وجود دارد یا خودرویی دچار آسیب جدی شده‌ است، باید مسئولین را از وجود آن آگاه کنیم. بنابراین بدون توجه به این‌که ممکن است برایتان گران تمام شود یا نه، حتما پلیس را خبر کنید.

۵. تصور این‌که دردها فقط کوفتگی هستند

accident-4

وانمود کردن به اینکه خوب هستید و صدمه به وجود آمده در گردنتان موضوع مهمی نیست، ممکن است شما را از رفتن به بیمارستان و کاغذبازی‌های بعد از تصادف نجات دهد، اما عاقلانه رفتار کردن و انجام چکاپ پس از تصادف بهترین کار است. احتمالا نمی‌خواهید که یک درد و کوفتگی ساده یا یک سردرد معمولی بعد از گذشت زمانی کوتاه برایتان دردسر ایجاد کند و تبدیل به مشکلی جدی شود.

۶. نادیده گرفتن سایر خودروهای درگیر در تصادف

financial-wreck

آخرین توصیه ما در مواقع تصادف نادیده نگرفتن دیگر رانندگان است. هرکسی که در موقعیتی امن و در سمت دیگری از خیابان قرار دارد، باید در مرحله اول با پلیس تماس بگیرد و پس از آن به کمک دیگر راننده‌ها برود. البته در هر حال برای جلوگیری از وقوع تصادفی دیگر از مسیر حرکت خودروها فاصله بگیرید. به یاد داشته باشید که چند نفر دیگر هم درگیر این تصادف هستند. پس به کمک آن‌ها بشتابید چرا که ممکن است نجات جان آن‌ها بسته به لحظه‌ها بوده و نیاز به عکس‌العملی فوری داشته باشد.

 

فربد داودی

فربد داودی نویسنده و مترجم مطالب و اخبار حوزه خودرو در چرخان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا