مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌ها

این تعمیرات را می‌توانید در پارکینگ خانه خود انجام دهید!

همانطورکه هرروز با خودروی شخصی خود در معابر شهری جابه‌جا می‌شویم، اتفاق افتاده که برخی خسارات ناخواسته و جزئی نیز به آن وارد شده است. البته این به معنی این نیست که ما عمدا به خودرو خسارت می‌زنیم، بلکه همین استهلاک قطعات مصرفی هم جزء همین موارد محسوب می‌شوند و نیاز به رسیدگی دارند. اما گاهی هم پیش آمده که به خاطر سهل‌انگاری و یا حواس پرتی هنگام پارک خودرو، چراغ راهنما یا گلگیرها دچار شکستگی یا خوردگی شده باشند. حتی اگر جزء آن دسته از افراد باشید که در مراقبت از خودرو بسیار وسواس به خرج می‌دهید، بروز برخی مشکلات همچون پوست پوست شدن و یا تغییر رنگ چرم صندلی‌ها، پوسیدگی باک بنزین، سوختن یکی از بلندگوها و یا از کار افتادن شیشه بالابر برقی، ارتباطی با دقت و توجه بالای شما به وسیله نقلیه ندارد.

اما برنامه شما برای مقابله با چنین مشکلاتی چیست؟ آیا حوصله دارید برای برخی موارد جزئی به نمایندگی و تعمیرگاه مراجعه کرده و هم پول و هم وقت خود را از دست بدهید؟ اگر درخانه صاحب یک پارکینگ جادار و مناسب هستید و یا در حیاط یا جلوی منزل محل مناسبی وجود دارد، پیشنهاد می‌کنیم دست به کار شده و موارد جزئی و ساده را خودتان برطرف کنید. البته این به معنی بازکردن باک خودرو و جوشکاری و بعد انفجار نیست! بلکه کارهایی از قبیل تعویض راهنمای شکسته، لامپ سوخته و یا تیغه برف پاک‌کن که با مروری کوتاه در دفترچه راهنمای خودرو و یا منابع اینترنتی، به راحتی قابل انجام هستند. در این مطلب قصد داریم شما را با 10 مورد از این تعمیرات خانگی آشنا کنیم.

1- تعویض چراغ شکسته و لامپ سوخته

20150707_171345-e1436372302261

فرض کنید در حال رانندگی، سنگی از زیر ماشین کناری یا جلویی در می‌رود و به چراغ جلو یا راهنمای شما برخورد کرده و باعث شکسته شدن آن می‌شود و یا اینکه لامپ یکی از چراغ‌های خودروی شما به هردلیلی می‌سوزد. به جای اینکه سراسیمه به تعمیرگاه یا نمایندگی مراجعه کنید و با قیمت بسیار بالا قطعه معیوب را بخرید و بعد اجرت نصب را هم پرداخت کنید، بهتر است با کمی جستجو در اینترنت و یا مراجعه به فروشگاه لوازم یدکی، آن قطعه را تهیه کرده و به سادگی و طبق دستورالعمل دفترچه راهنما اقدام به تعویض آن نمایید. احتمالا برای اینکار فقط به یک پیچ‌گوشتی و کمی حوصله و وقت نیاز داشته باشید.

2- گلگیرها و سپرهای جدید

20150502_140954-e1436372138110

این مورد نسبت به بخش قبل، نیاز به صرف زمان بیشتری دارد اما به هیچ عنوان نمی‌توان آنرا دشوار دانست. سپرهای خودرو و همینطور گلگیرها، در شرایط رانندگی پرهیاهوی شهری، بیشترین خسارت‌ها را دریافت می‌کنند. گاهی این مشکلات جزئی هستند و با یک قلم خشگیر و یا حتی چند ضربه معمولی برطرف می‌شوند اما گاهی هم به قدری جدی شده که راهی جزء تعویض باقی نمانده است. در این شرایط شما باید با ظرافت و حوصله خارها و پین‌های سپر و گلگیر را خارج کرده و سپس پیچ‌ها را باز کنید. سپس با یک ضربه و تکان، می‌توانید آنها را از محل خودشان خارج کنید. خوشبختانه تمامی این قطعات را می‌توان با رنگ استاندارد خودرو از بازار تهیه کرد. در نهایت قطعات خریداری شده را با رعایت همان ظرافت اولیه در محل اصلی نصب کنید.

3- کفی صندوق عقب

20150708_073734-640x360

معمولا مالکان خودروهای جدید نباید نسبت به این موضوع نگرانی خاصی داشته باشند، اما شاید در مدل‌های قدیمی به‌خاطر استفاده‌های مکرر و همینطور کیفیت نامرغوب و استحکام کم کفی صندوق عقب، نیاز به تعویض آن وجود داشته باشد. اما مشکل اینجاست که اولا شاید نتوان قطعه موردنظر را به راحتی پیدا کرد و درثانی، احتمال تکرار این مشکل حتی بعد از تعویض هم وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می‌شود با صرف کمی وقت، یک تخته به ابعاد صندوق عقب را برش داده و آنرا برروی یکسری پایه محکم موجود در صندوق عقب قرار داده و سپس پیچ کنید. اگر نگران لاستیک زاپاس هستید، می‌توانید یک کار حرفه‌ای انجام داده و از یک یا دو لولا برای بالا و پایین شدن آن استفاده کنید. بدین ترتیب شما صاحب یک کفی بسیار مقاوم و درعین حال زیبا می‌شوید.

4- تعویض رابط‌های موجگیر

20150717_153702-640x360

اگر به‌تازگی هنگام رانندگی احساس می‌کنید در زمان عبور از سرعت‌گیر یا دست‌اندازها و همینطور چرخاندن فرمان، صدای اضافی از سمت چرخ‌های جلو به گوش می‌رسد، قبل از اینکه سراسیمه به تعمیرگاه بروید ابتدا رابط‌های میل موجگیر خودرو را تست کنید. این قطعه دقیقا در پشت لاستیک‌ها قرار دارد و با دست زدن می‌تونید از لقی یا سفتی آن مطلع شوید. اگر متوجه شدید که مشکل از این قسمت است به راحتی می‌توانید آنرا با آچار باز کرده و قطعه جدید را جایگزین کنید. این‌کار بسیار ساده بوده و فقط نیاز به بازو بسته کردن پیچ و مهره دارد.

5- نصب آنتن جدید

20150708_073650-640x360

شاید خودروی شما در ظاهر آنتن بسیار بزرگ و شکیلی داشته باشد، اما هنگام گوش کردن به رادیو، دائما با قطعی و مشکل مواجه می‌شوید. ایرادی ندارد، این مشکل به راحتی با نصب یک آنتن جدید قابل حل است. حتی می‌توان از مجموعه آنتن خودروهای جدیدتر، که پایه آنها قابلیت فیت شدن با خودروی شما را دارند، استفاده کرد. امکان دارد سوکت قطع و وصل آنتن در پشت رادیو پخش خودرو باشد و یا اینکه دقیقا در زیر محل قرار گیری آن تعبیه شده باشد. ابتدا آنرا جدا کرده و سپس پیچ آنتن را باز کنید. درنهایت مدل جدید را جایگزین کنید. گاهی پیش آمده که بدون نیاز به بازکردن کامل مجموعه و فقط با استفاده از یک سری آنتن جدید و قوی‌تر، تمام مشکلات حل شده باشد.

6-  نصب باله سپر، رکاب جانبی و دیفیوزر

20150717_153525-640x360

اگر حال و هوای اسپرت کردن ماشین به سرتان زد و تصمیم گرفتید قطعاتی مثل باله سپر، رکاب جانبی و یا حتی دیفیوزر عقب را نصب کنید، بدانید که فقط کافیست قطعه مورد نظر را خریداری کرده و خودتان دست به کار شوید. شاید هم قبلا این موارد روی خودروی شما نصب بوده‌اند ولی به دلیل برخورد و یا افتادن در دست‌انداز شکسته و معیوب شده باشند. بعد از اینکه قطعات مورد نظر را خریداری کردید، با استفاده از محل‌های اتصال و پیچ و مهره‌های موجود، به راحتی آنها را به بدنه و سپرها متصل کنید. گاهی لازم است تا سپرهای خودرو را خارج کنید که این کار فقط زمان عملیات را افزایش می‌دهد.

7-  نصب بلندگوی جدید

20150707_163534-e1436372216785

یکی از ساده‌ترین تعمیراتی که در خودرو می‌توان به آن اشاره کرد، بررسی وضعیت بلندگوی معیوب و در صورت نیاز، تعویض آن است. اگر به هر دلیلی یکی از بلندگو های خودروی شما از کار افتاد و یا اینکه تصمیم دارید مدل قویتر را برای لذت بردن از موسیقی استفاده کنید، فقط کافیست درپوش محل قرارگیری بلندگو را بازکرده و با استفاده از پیچ گوشتی پیچ‌ها را خارج کرده و در نهایت سوکت اتصال را جدا کنید. گاهی اوقات ممکن است خرابی بلندگو، به علت شل شدن سیم‌ها و بازشدن سوکت باشد که بدین ترتیب می‌توانید آنرا درست کنید. حتی درصورت پاره شدن سیم و یا قطع شدگی از محل لحیم کاری شده، بازهم به راحتی با چسب و لحیم می‌توان مشکل را حل کرد. اما اگر بلندگو سوخته بود و یا مدل بهتر را مدنظر داشتید، به همین سادگی آنرا تعویض کنید.

8- تعویض صندلی ها

20150707_163608-e1436372331534

قبل از ورود به این بخش، لازم است اشاره کنیم که شاید این راهکار برای خیلی از خودروها قابل انجام نباشد اما بد نیست با آن آشنا شوید. گاهی اوقات درخودروهای قدیمی حتی تعویض روکش صندلی هم نمی‌تواند از میزان کهنه‌گی صندلی‌ها و دفرمه شدن آنها بکاهد. در این حالت بد نیست نیم نگاهی به تعویض صندلی‌ها با خودروهای دیگر داشته باشید. معمولا فرآیند بازو بسته کردن صندلی‌های جلو بسیار ساده‌‎تر از صندلی‌های عقب هستند. فقط کافیست پیچ‌های نگه دارنده که به کف خودرو پیچ شده‌اند را بازکنید و صندلی را از ریل نگه دارنده خارج کنید. شما می‌توانید از صندلی‌های اسپرت که مخصوص مدل خودروی شما طراحی شده نیز به همین ترتیب استفاده کنید.

9- تعویض لنت ترمز و کالیپرها

e14183e7-9cda-42a0-a17d-9c7e38794c41

شاید این قسمت نسبت به دیگر موارد مطرح شده، کمی تخصصی‌تر باشد. برای اینکه لنت ترمز معیوب و تمام شده را تعویض کنید باید ابتدا توسط جک، لاستیک‌های جلو یا عقب را از زمین جداکرده و بعد از بازکردن لاستیک، فرمان را کاملا به یک طرف بچرخانید. بخش متحرک کالیپر را که معمولا توسط دو پیچ به بخش ثابت متصل می‌شود را بازکرده و سپس با خارج کردن فنرها، می‌توان لنت را رها کرده و بیرون آورد. مراقب باشید تا مواد سمی سیاه رنگ موجود برروی لنت را استشمام نکنید، پس پیشنهاد می‌شود از دستکش و ماسک استفاده کنید. بعد از جایگزین کردن لنت جدید، فنر را به محل قبلی برگردانده و کالیپر را محکم کنید. این فرآیند نیاز به دقت بالا و اندکی مهارت دارد.

10- تعویض تیغه برف پاک‌کن

20150707_171324-e1436372312908

هیچ چیز بدتر از این نیست که هنگام رانندگی قصد کنید شیشه جلو را با برف پاک‌کن تمیز کرده تا دید بهتری داشته باشید، اما در عوض تیغه‌های معیوب آن شرایط را بدتر از قبل کنند! بهتر است با یک زمان‌بندی خاص، مثلا هرسال قبل از فرارسیدن فصل سرما و بارش‌ها، تیغه‌های برف پاک‌کن خودرو را تعویض کنید. اینکار بسیار ساده بوده و نیاز به هیچ مهارت خاصی ندارد. از طرفی بد نیست مجاری قسمت آب پاش را هم کنترل کنید. اگر پاشش آب با سختی همراه است، بهتر است با یک سوزن رسوب‌های تشکیل شده در خروجی‌ها را تمیز کنید.

 

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. اینها که مسوولند و فقط فکر و ذکرشون تولید این به اصطلاح ماشینهاس که مردم رو نابود میکنه واقعا چه نونی سر سفره برای زن و بچه هاشون فراهم میکنن .

  2. باسلام
    من فقط دنبال نحوه عوض کردن پایه انتن پراید ( از جمله باز کردن روکش سقفی و…. بودم
    متاسفانه توضیحات سایت ناکافی و فقط در حد یک اسم و عکس پایه انتن بود

    1. با سلام من خودم امروز پایه آنتن سقفی پراید رو عوض کردم اول باید آینه رو باز کنید دوم چهار عدد پیچ آفتاب گیر دو طرف رو باز کنید سوم زیر هر کدام از آفتابگیر ها یک عدد خار دارد که با نوک کارت یا پیچ گوشتی از وسط خار یک خار پیچ مانند رو بکشید بیرون بعد خار خودش کامل در میاد سوم روکش دوطرف ستون رو که زیرش خار دارد با دست بکشید البته از بالا چون نمیخواد از پایین دربیاد تاحدی که نمدی سقف کمی باز شود واسه دست بردن بالای نمد که مهره را باز کنید توجه داشته باشید اگر پایه آنتن شما هنوز رو سقف جا مانه باید از بالای سقف با انبر قفلی محکم بگیرید بعد از زیر مهره را باز کنید و بعد آنتن نو را جابزنید توجه اگر مهر شما زنگ زده قبل از بستن مهره چند قطره روغن ترمز بهش بزنید و روی پیچ آنتن چند دفعه باز و بسته کنید که روان بشه چون من پاه رو بستم از زیر که مهره را با آچار ۱۰ بستم ناخنی تنظیم شکست اگر هم تلفنی خواستید جهت راهنمایی در خدمتم 09365099638

    2. من میخوام بدونم چطوری پایه آنتن سمند رو عوض کنم ولي متاسفانه چیزای دیگه ای رو مشاهده کردم‌

  3. درمورد تعویض پایه آنتن تیبا هیچ توضیحی دادنشده فقط عکس پایه آنتن و گذاشتین درمورد تعویضش چیزی گفته نشده

  4. فقط قبل از بستن پایه باستی تو دست خودتون چند بارمهره را با دست ببندید که روان بشه و ثانیا وقتی پایه رابستید از بالا یک نفر محکم اونو بگیره بعد از زیر مهره راببندید در ضمن من خودم زیر پایه کمی چسب آکواریوم زدم جهت عایق کاری(البته درست یا اشتباه بودن کارم رو نمیدونم)بعد از بستن پایه با دستمال چسب اضافی دور آنتن و تمیز کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا