Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

10 مدل مفهومی جذاب که با تغییراتی دور از انتظار به مرحله تولید نهایی رسیدند!

زمانیکه یک خودروساز اقدام به ارائه مدل کانسپت یا مفهومی در یک رویداد مهم مثل نمایشگاه خودروی پاریس، دیترویت، ژنو یا توکیو می‌کند، لزوما به این معنی نیست که درآینده خودرویی مبتنی بر آن تولید خواهد شد. در حقیقت، مدل‌هایی که از تخیل خیلی زیادی در طراحی آنها استفاده شده، معمولا هیچ گاه فضایی فراتر از محیط نمایشگاهی را تجربه نخواهند کرد. اصولا در این مواقع گفته می‌شود که هدف از ارائه چنین محصولی، صرفا نشان دادن توانمندی تیم طراحی و به نوعی اعلام آماده باش کردن به رقبا برای تولید محصولاتی متفاوت در آینده است. حتی گاهی ارائه یک مدل تخیلی هیچ هدف خاصی جز جلب نظر حاضرین و بازدیدکنندگان از نمایشگاه را ندارد و بدین ترتیب آنها وارد غرفه شده و از محصولات دیگر هم دیدن می‌کنند.

بعد از اینکه خودرویی مبتنی بر مدل کانسپت ساخته شد و سپس به مرحله تولید نهایی رسید، هیچ گاه نباید انتظار داشت که طراحی آن دقیقا مشابه نمونه مفهومی باشد. در این حالت منتقدان، کارشناسان و علاقه‌مندان به حوزه خودرو سریعا وارد عمل شده و شروع به مقایسه بین محصول تولید شده و مدل کانسپت می‌کنند که نتیجه این کار معمولا با بیان یکسری ضعف‌های طراحی خودروی نهایی با توجه به آنچه که می‌توانست باشد، همراه می‌شود. البته شاید این نوع قضاوت کمی ناعادلانه باشد چون خودروساز باید در تولید محصول نهایی مواردی همچون الزامات ایمنی، سازگاری‌های طراحی مهندسی، منطقی سازی هزینه تولید و بسیاری فاکتورهای دیگر را رعایت کند. در این مطلب قصد داریم 10 مدل کانسپت را به شما معرفی کنیم که تغییرات اعمال شده در مدل تولیدی خیلی به مذاق طرفداران خوش نیامده است.

1- تویوتا 86

1

زمانیکه کمپانی تویوتا مدل مفهومی سایون FR-S را به معرض نمایش گذاشت، موفق شد به خوبی نظر بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت را به خودش جلب کند. اما محصول نهایی که وارد بازار شد کمی از این ذوق زدگی علاقه‌مندان کاست چراکه گوشه های گرد شده و طراحی نرم و لطیف خودرو تفاوت چشمگیری را نسبت به مدل مفهومی ایجاد کرده بود. فرم مثلثی چراغ‌های جلو و عقب، طرح خشمگین کاپوت جلو و خطوط روی بدنه به حالت معمولی‌تری تبدیل شده بودند.

2- شورولت ولت

2

مدل مفهومی شورولت ولت را نمی‌توان فقط یک مدل نمایشگاهی جذاب دانست چرا که فرم عضلانی استفاده شده در طراحی آن، به عقیده خیلی‌ها حس جذاب مدل محبوب کامارو را برای یک خودروی برقی به همراه داشت. اما زمانیکه در سال 2011 میلادی نمونه نهایی شورولت ولت تولید شد، هیچ خبری از آن فرم عضلانی در طراحی آن نبود. همچنین این خودرو، براساس نظر کارشناسان، نتوانست حس یک خودروی برقی را آنطورکه باید منتقل کند. زمان رونمایی از کانسپت ولت، خیلی‌ها فکر می‌کردند بازار فروش مدل‌هایی همچون تویوتا پیروس خراب می‌شوند اما مدل تولیدی نهایی نتوانست انتظارات را برآورده کند.

3- لینکلن کانتینتال

3

کمپانی فورد در سال 2015 میلادی تصمیم گرفت تا برای برند لوکس زیرمجموعه خود، یعنی لینکلن که با مشکلات زیادی مواجه شده بود، کار بزرگی انجام دهد. برهمین اساس این شرکت یک مدل کانسپت با عنوان کانتینتال را معرفی کرد که سال آینده مدل نهایی مبتنی بر آن به بازار فروش عرضه خواهد شد. مدل تولیدی این خودرو بسیار جذاب و زیبا می‌باشد اما متاسفانه آن کشیدگی بدنه و هماهنگی خطوط طراحی را از دست داده است.

4- پونتیاک Trans Sport

4

کمپانی پونتیاک در سال 1986 میلادی، یعنی درست دو سال بعد از اینکه عنوان مینی‌ون‌ها به حوزه خودرو وارد شدند، یک مدل کانسپت از این طبقه را با عنوان Trans Sport معرفی کرد. این خودرو بواسطه بهره‌مندی از درب‌های خاص پرنده‌ای شکل و طراحی بدنه فوق‌العاده آیرودینامیکی خود بسیار مورد توجه قرار گرفت. جالب‌تر اینکه در فضای داخلی این خودروی مفهومی، صندلی‌های قابل چرخش 360 درجه‌ای و همینطور سقف شیشه‌ای با فضای دید سرتاسری در کنار یک صفحه نمایش مجهز به گیرنده تلویزیون، از آن یک محصول ویژه ساخته بودند. اما متاسفانه مدل تولیدی که در سال 1990 میلادی وارد بازار فروش شد، به قدری با نمونه مفهومی تفاوت داشت که اسم آنرا جارو شارژی گذاشتند!

5- دوج شارژر

5

ایده طراحی یک خودروی عملکردی سطح بالا به صورت چهار نفره و شبیه به مدل‌های کوپه کافی بود تا بسیاری از طرفداران دوآتیشه نسخه‌های کوپه و دونفره این نوع خودروها به آن معترض شوند. اما بعد از اینکه مدل کانسپت دوج شارژر در سال 1999 خودنمایی کرد، بسیاری از این افراد نظرشان را تغییر دادند. مخفی بودن درب عقب و قوس انتهایی سقف به حس و حال کوپه و دونفره بودن آن کمک بسزایی کرده بودند. اما مدل نهایی که تولید و وارد بازار شد، انتقاد‌های بسیار زیادی را به همراه داشت. البته مدل جدید شارژر بسیار زیباتر طراحی شده ولی هنوز هم نتوانسته به مدل مفهومی آن برسد.

6- سوبارو ایمپرزا WRX

6

مدل مفهومی که سوبارو در سال 2013 میلادی برای نسل چهارم WRX طراحی و به نمایش گذاشت، از ترکیب ظاهری بسیار جسورانه و زیبایی بهره‌مند شده بود. اما متاسفانه زمانیکه این خودرو وارد مرحله تولید نهایی شد، دیگر خبری از آن ظاهر نسبتا ترسناک و مقتدر نبود و این شرکت در طراحی کمی محافظه‌کارانه ظاهر شد. البته مدل ایمپرزا WRX یک خودروی فوق‌العاده از لحاظ عملکرد و سطح قیمتی محسوب می‌شود و ظاهر آن هم نسبتا جذاب است. اما اگر تا جای ممکن از المان‌های نسخه کانسپت در نمونه تولیدی هم استفاده می‌شد، واقعا به خودرویی منحصر به فرد تبدیل می‌شد.

7- پونتیاک Sunfire

7

شاید بتوان گفت که در دهه 1980 میلادی، پونیتاک یکی از معدود شرکت‌هایی بود که از طرح‌های فوق‌العاده جذاب و زیبا در خودروهای مفهومی خود استفاده می‌کرد. در سال 1990 میلادی، این شرکت مدل کانسپت Sunfire را معرفی کرد که بسیار مورد تحسین کارشناسان و خبرگان خودرو قرار گرفت. اما 4 سال بعد و با ورود مدل نهایی به خیابان‌ها، هیجان علاقه‌مندان برای داشتن آن کاملا خنثی شد! در این خودرو هیچ خبری از دماغه اسپرت، فرم آیرودینامیکی و چراغ‌های مدرن نبود. مثل اینکه از اول اصلا این موارد وجود نداشته‌اند! پونتیاک Sunfire به جای اینکه خودروی آینده‌ها باشد، با این طراحی به گذشته برگشت.

8- دوج پاور واگون

8

دهه های 90 و 2000 میلادی جزء دوران طلایی کمپانی کرایسلر برای تولید مدل‌های مفهومی بود. در این بازه زمانی، مدل‌های منحصر به فردی همچون کرایسلر آتلانتیک، سوپر اسپرت ME412 و موتور سیکلت Tomahawk نظرات بسیار زیادی را به سمت کرایسلر جلب کرد. اما طرفداران وانت‌های بزرگ با عرضه نسخه کانسپت پاور واگون در سال 1999 میلادی حسابی سورپرایز شدند. طراحی این خودرو از مدل نظامی دوج که در سال‌های 1946 تا 1978 میلادی تولید می‌شد، الگوبرداری شده بود. درواقع چاشنی طراحی سنتی با مدرنیته ترکیب شده و این محصول را رقم زده بودند. در سال 2005 میلادی، طبق ادعای دوج از این کانسپت برای تولید وانت RAM 2500 استفاده شد. اما معلوم نیست چرا نمی‌توان هیچ ارتباطی بین طراحی آنها پیدا کرد!

9- سوبارو لگاسی

9

سوبارو در سال‌های اخیر مدل‌های مفهومی جذابی را معرفی کرده است. نسخه مفهومی لگاسی در سال 2013 میلادی با یک طراحی جمع و جور، موزون و بدون نقص در کلاس خودروهای سدان متوسط به معرض نمایش درآمد. در سال 2015 محصول نهایی سوبارو لگاسی در نمایشگاه خودروی شیکاگو رونمایی شد و علی رقم تمامی نکات مثبتی که در امکانات، راحتی و مشخصات فنی آن به چشم می‌خورد، به‌طور محسوسی از لحاظ طراحی با نمونه کانسپت متفاوت بود. اما بازهم می‌توان آن را خودرویی دوست داشتنی در استایلی بسیار جذاب تلقی کرد.

10- فورد موستانگ GT

10

انصافا فورد با ارائه مدل 2005 موستانگ، دست به کار بزرگی زد و خیلی از علاقه‌مندان را ذوق زده کرد. فورد برای نسل پنجم موستانگ از طراحی خاصی استفاده کرد و توانست به خوبی خاطرات نسل‌های گذشته این خودرو را با المان‌های جدید و مدرن یکپارچه کند. در مدل مفهومی موستانگ GT ویژگی‌های خوبی همچون حالت خوابیده‌تر در قسمت جلو، سپرها و گلگیرهایی با طراحی خشن‌تر، لاستیک‌های بزرگتر، شکاف‌های روی کاپوت و همینطور تنه پشتی متفاوت‌تر نسبت به مدل تولید شده نهایی به چشم می‌خورند که متاسفانه لحاظ نشدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.