Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

۸ کاری که می‌توان برای احیای یک خودروی قدیمی انجام داد!

شاید شما یک خودروی قدیمی داشته باشید که از آن دیگر استفاده نمی‌کنید و این خودرو در حال خاک خوردن است. شاید هم دوستتان در گاراژ آن یکی دوستتان یک خودروی دیگر پیدا کرده است. اما چیزی که آن‌ها به شما می‌گویند این است: این خودرو مدت زیادی است که همین‌جا قرار دارد.

عاشق خودرو بودن بعضی وقت‌ها واقعا دردناک است. دیدن این خودروها قلب انسان را به درد می‌آورد. اگر شما آن‌قدر خوش‌شانس باشید که در این مورد با وجدان‌تان کنار بیایید و پول کافی برای خرید یک خودروی در حال خاک خوردن در گاراژ را داشته باشید، در این صورت ورود عضو جدید خانواده‌تان را تبریک می‌گوییم. حالا باید به فکر سرپا کردن مجدد این خودروی تازه خریداری شده باشید. خدا قوت!

خوشبختانه روش‌هایی برای این کار وجود دارد که قدم به قدم روش‌های راه‌اندازی مجدد یک خودرو را که سال‌ها خوابیده است،‌ بررسی می‌کنیم:

۱. مطمئن شوید که موتور خودرو آزاد است

The 413 Max-Wedge was a performance only option available in 196

به مروز زمان، در یک خودروی قدیمی موتور از داخل شروع به زنگ زدن و فرسودگی می‌کند و گرد و خاک و دوده نیز آن را فرا می‌گیرد. قبل از این‌که استارت بزنید مطمئن شوید که موتور کار می‌کند یا نه. برای این‌کار می‌توانید از آچاربکس مناسب و بریکربار در انتهای میل‌لنگ استفاده کنید. شاید انجام این کار سخت باشد، اما باید پس از انجام آن میل‌لنگ به نرمی بچرخد. اگر چرخشی وجود ندارد،‌ توصیه می‌شود که سیلندرها را با روغن گیربکس اتوماتیک یا هر مایع روان‌کننده دیگری پر کرده و اجازه دهید که موتور برای یک روز یا بیش‌تر در این‌ حالت بماند.

۲. مایعات خودرو را چک و تعویض کنید

car-fluids

احتمال این‌که مایعاتی خودرویی که شما در آن گاراژ پیدا می‌کنید کهنه باشد زیاد است (البته اگر اصلا چیزی وجود داشته باشد). این امر در مورد هرچیزی از مایع سردکننده تا بنزین صادق است. توصیه می‌شود که بنزین خودرو کاملا تعویض شود. اگر خودرو برای مدت بیش از یک سال رها شده، توصیه می‌شود که برای ایمنی بیش‌تر تمام مایعات موجود در آن تعویض گردد. مطمئن شوید که روغن ترمز، روغن موتور و روغن گیربکس در شرایط خوبی هستند.

۳. شمع‌ها را درآورده و سیلندرها را چک کنید

cylinder

خوشبختانه دسترسی به قطعاتی مانند شمع در یک خودروی قدیمی‌ بسیار ساده است. حتی اگر میل‌لنگ هم به راحتی حرکت می‌کند، بازهم چک کردن درون سیلندرها برای اطمینان از عدم وجود رسوب و زنگ‌زدگی یا هر چیز دیگری که ممکن است در صورت کارکرد موتور به آن صدمه جدی بزند، مهم است. می‌توان برای این‌کار از دوربین‌های کوچک بازرسی استفاده کرد، که می‌توانند دید خوبی از داخل سیلندر بدهند.

۴. سیستم روغن خودرو را آماده کنید

oil-system

با روشن کردن خودرو بدون آماده‌سازی سیستم روغن، ممکن است آسیب جبران ناپذیری به آن وارد شود. اگرچه شما ممکن است روغن خودرو را پرکرده باشید، اما موتور به چند سیکل برای حرکت دادن روان روغن نیاز دارد. بنابراین مطمئن شوید که خطر داغ‌شدن موتور را از بین برده‌اید. بنابراین دلکو را در بیاورید تا قادر باشید این کار را انجام دهید،‌ البته این کاری نیست که بتوانید برای هر موتوری انجام دهید.

۵. یک فیلتر سوخت تمیز برروی خودر نصب کنید

fuel-filter

شما تازه باک بنزین خودرو را پر کرده‌اید،‌ پس چرا باید همه آن را با یک فیلتر هدر دهید؟ احتمالا فیلتر خودروی افتاده در گاراژ خشک شده است و یا حداقل قدیمی است و نیاز به تعویض دارد. فیلترهای سوخت تازه می‌تواند به بالا رفتن کارایی و کاهش مصرف سوخت خودروی شما کمک کرده و موتور خودروی شما را برای سال‌ها سالم نگه‌ دارد. یک فیلتر سوخت چندان گران نیست، پس حتی اگر فکر می‌کنید که فیلتر فعلی خودرو سالم است و مشکلی ندارد، باز هم آن را تعویض کنید.

۶. استارت بزنید و بنزین موجود در آن را تخلیه کنید

Car ignition with key, close-up

حتی اگر باک بنزین را پر کرده‌اید (یا از قبل درون آن بنزین وجود داشته است)، هنوز باید بنزین موجود در موتور را که از وقتی برای آخرین بار خاموش شده، درون آن وجود دارد، تخلیه کنید. برای این خیلی راحت استارت بزنید(قبل از این‌کار باید مراحل قبل را انجام داده باشید). شلنگ سوخت را جدا کنید و یک شلنگ درازتر به موتور متصل کرده و سر دیگر شلنگ را درون یک بطری یا ظرف قرار دهید، سوخت موجود باید به سمت بطری سرازیر شود. پس این‌کار دوباره می‌توانید شلنگ سوخت را به موتور وصل کنید. قابل ذکر است، موتور خودروی شما تا وقتی که پر از سوخت نشود نمی‌تواند کار کند، پس شما بعد از آن باید دست به دامن باطری شوید.

۷. درزها، واشرها و واترپمپ خودرو را چک کنید

performance auto engine valve detail

زمان دشمن لاستیک‌هاست. با گذشت زمان واشرهای لاستیکی فاسد می‌شوند، ترک می‌خورند و قدرت درزگیری خود را از دست می‌دهند. برای خودرویی که مدت زمان زیادی یک‌جا مانده است، تعویض واشرها و درزگیرها کاملا ضروری است. دیافراگم پمپ سوخت، درزهای جلو و عقب را چک کنید.

۸. کاربراتور خودرو را بازرسی کنید

Mechanic repairing the carburetor

اگر شما هر مشکلی مانند حرکت سخت، عملکرد یا احتراق نامناسب حس کردید، مشکل مربوط به کاربراتور است. در یک خودروی قدیمی کاربراتور قلب خودرو و قطعه اصلی سیستم‌های سوخت، هوا و برق‌رسانی است. مطمئن شوید که کاربراتور خودروی شما در شرایط خوبی به سرمی‌برد و همه‌چیز درست به نظر می‌رسد.

1 نظر
  1. هامون می گوید

    درود
    تا بحال فکر می کردم من رفتارم با ماشین اشتباست و نباید به ماشین های قدمی علاقمند باشم.
    اما اینجا متوجه شدم که خیلی هم بد نیست
    ولی مشکل من اینه که بعلت بالا رفتن سنم حدود یک سال است که بنز من از جایش تکان نخورده
    دیروز که سعی کردم یه دوری باهاش بزنم هر کار ی کردم روشن نشد
    حوصله اش رو نداشتم
    حالا اگه کسی مایله این ماشینی رو که حاضر نبودم به بالا ترین قیمتی بفروشم بخره
    تا هنوز روشن نشده و دوباره دل بسته نشدم تشریف بیاره و عادلانه خریداری کنه.
    بنز ۲۸۰ اس مدل ۱۹۷۸
    میتونید با ایمیل هماهنگ بفرمائید
    azim_bahrami@yahoo.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.