Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

نگاهی کوتاه به اشکودا فابیا: تازه نفس‌ها از راه می‌رسند!

در هفته‌های گذشته، خبرهایی از عرضه محصولات اشکودا در ایران منتشر شده است که باعث شد ما نسبت به خودروهای این شرکت، کمی کنجکاوتر شویم. درحال حاضر گروه موتور ایده برنا به‌عنوان نماینده محصولات اشکودا در ایران شناخته می‌شود و خبرهایی به گوش می‌رسد که براساس آنها حضور اشکودا در ایران بسیار پررنگ‌تر از گذشته خواهد بود و احتمالا ایران‌خودرو شریک تجاری این زیرمجموعه فولکس‌واگن در ایران خواهد شد.

خودروی اشکودا فابیا به‌عنوان یک محصول هاچبک کوچک و با کیفیت ساخت فوق‌العاده، در دنیا شناخته می‌شود که ارزش خرید بالایی دارد. از نزدیک‌ترین رقبای این خودرو می‌توان به فولکس‌واگن پولو، فورد فیستا و سئات ایبیزا اشاره کرد. طراحی داخلی فابیا شاید هیجان‌انگیز نباشد اما کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد. فضای داخلی این خودرو به‌عنوان یک سوپرمینی، بسیار جادار و خوب است. فضای بار 330 لیتری فابیا، در بین رقبا، یکی از جادارترین‌ها محسوب می‌شود. بسیاری از کسانی که پشت فرمان این خودرو نشسته‌اند، از فابیا به‌عنوان یک خودروی ایمن یاد می کنند که ارزش خرید بالایی دارد. اکنون بعد از معرفی کلی فابیا، بعد نیست نگاهی جزئی‌تر به آن داشته باشیم.

طراحی

skoda-fabia-hatch_171-e1436316619302

اشکودا مانند بسیاری از شرکت‌های بزرگ دیگر زبان طراحی خاص خود را داشته و سعی می‌کند خودروهای خود را بر مبنای طراحی خارجی ساده روانه بازار کند. فابیا نیز در نمای ظاهری و به‌خصوص در قسمت جلوپنجره از طراحی خاصی بهره برده که با توجه ساده بودنش، طرفداران را مجذوب خود می‌کند. توجه ما نیز به بخش عقب خودرو بیش از هر چیزی جلب شد که سعی شده زبان طراحی اشکودا، با طرحی اسپرت ترکیب شود و یک قسمت خوب را ایجاد کند که بسیار هم موفق بوده‌اند.

کابین

skoda-fabia-wagon_281

این کابین، جادار و باکیفیت ساخته شده اما کمی طراحی آن یکنواخت و خسته کننده است. پوشش داخلی فابیا از پلاستیک با کیفیت و گران قیمت بوده که حس بسیار خوبی را به شما منتقل می‌کند و مواد ارزان قیمت و پلاستیک سخت بسیار هوشمندانه در بخش‌هایی خاص بکارگرفته شده است. اگرچه برخی از بخش‌ها توسط صفحه نمایش قرارداده شده در ماشین کنترل می‌شوند و اعلاناتی مانند دما و … از طریق همین بخش صورت می گیرد، اما کلید‌های سخت‌افزاری نیز در کابین دیده می‌شوند که طراحی ساده‌ای دارند. فاصله محوری مدل جدید فابیا کمی بیشتر شده که این به‌معنی فضای کابین بزرگتر است. این فضا باعث شده که شما با یکی از جادارترین خودروها در کلاس خود روبرو شوید. اگر شما صندلی‌ها عقب این خودرو را تا کنید، فضای باری برابر با 1,150 لیتر در اختیارتان قرار می‌گیرد که بازهم در کلاس خود بسیار اندازه بزرگی محسوب می‌شود.

هندلینگ و سواری

skoda-fabia-hatch_221

فابیا در بین خودروهای هاچبک کوچک به سواری نرم و راحت مشهور است. در بسیاری از تست‌های انجام شده، کارشناسان از کیفیت سواری و هندلینگ فابیا ابراز شگفتی کردند و آن را یک خودرو با قدرت مانور بالا می‌دانند. در مدل‌های قبلی فابیا، سروصدای زیادی وارد کابین می‌شد ولی در مدل ۲۰۱۶ این خودرو این مشکل رفع شده و در داخل کابین، هنگام رانندگی، صدای باد و … شنیده نمی‌شود. ارتفاع پایین کابین و سیستم تعلیق نرم باعث می شود در هنگام دورزدن، بدنه با پیچش کم‌تری مواجه شود. به طور کلی تمام کسانی که این خودرو را بررسی کرده‌اند به هیچ نکته منفی و بدی در ارتباط با هندلینگ اشاره نکرده‌اند و از چسبندگی این خودرو بر روی آسفالت، رضایت کامل داشتند.

پیشرانه

skoda-fabia-hatch_181

استفاده از موتورهای فولکس واگن در فابیا باعث شده که مشتریان چند انتخاب بنزینی و دیزلی خوب داشته باشند. گیربکس های اتوماتیک دوکلاچه و دستی نیز برای کلیه موتورهای این خودرو قابل سفارش هستند. موتور بنزینی 1.0 لیتری با قدرت 59 الی ۷۴ اسب بخار یکی از گزینه‌های اشکودا برای خریداران است. این موتور چندان برای فابیا عملکرد خوب و قدرتمندی را به‌همراه ندارد و شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو با موتور ۱.۰ لیتری در حدود ۱۵ ثانیه خواهد بود. پیشرانه ۱.۲ لیتری اشکودا عملکرد بهتری دارد و قدرت آن در تیپ‌های مختلف بین ۸۹ الی ۱۰۹ اسب بخار خواهد بود و شتاب صفر تا ۱۰۰ این پیشرانه‌ها با قدرت مختلف در حدود ۱۰.۹ الی ۹.۴ ثانیه است.

ایمنی

skoda-fabia-wagon_07

فابیا با کسب ۵ ستاره ایمنی، بازهم یکی از بهترین‌ها در کلاس خود است. فابیا از سال ۲۰۱۴ با کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP یکی از معدود خودروهایی است که توانسته در کلاس خودروهای کوچک بیش از ۴ ستاره ایمنی کسب کند. سطح تجهیزات مناسب، ۶ کیسه هوای ایمنی، سیستم ISOFIX و سیستم هشداردهنده باد لاستیک ها از جمله تجهیزات ایمنی فابیا هستند.

ارزش خرید

skoda-fabia-wagon_361

فابیا با توجه به امکاناتی که در مدل پایه خود دارد، قیمت بسیار مناسبی دارد و هزینه تعمیر و نگهداری این خودرو بسیار مناسب است. افزایش قیمت در بین تیپ‌های این خودرو نیز که مجهز به امکانات بیشتری هستند، بسیار عاقلانه و معقول است که باعث می شود ارزش خرید فابیا بالا برود. حداکثر قیمت این خودرو در بازار استرالیا، در حدود 23,490 دلار است که مدل پایه آن با گیربکس دستی در حدود 13,970 دلار قیمت‌گذاری شده است و باتوجه به سیاست خودروسازی در ایران در خصوص داخلی‌سازی برخی از قسمت‌های خودروهای جدید، می توان انتظار داست این خودرو با قیمت خوبی راهی بازار شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.