Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

اگر قصد فروش خودروی خود را دارید، این مطلب را بخوانید!

دلایل زیادی وجود دارند که شما را مجبور به فروش خودروی شخصی می‌کند. اگر جنبه مثبت آن را درنظر بگیریم، خرید یک خودروی جدید و یا سرمایه‌گذاری در یک کسب و کار می‌توانند بهانه‌های خوبی برای اینکار باشند. البته خیلی از افراد ترجیح می‌دهند هنگامیکه خودروی آنها به خرج افتاد و یا دوره گارانتی آن به اتمام رسید، یک مدل جدید را جایگزین کنند. در این حالت همیشه خرید خودروی جدید در مقایسه با فرآیند فروش خودروی فعلی، بسیار ساده‌تر است. برای فروش، اگر به نمایشگاه اتومبیل و یا دلالان مراجعه کنید، مزایایی همچون مشغله و دردسر کمتر و سریع انجام شدن کار نصیب شما می‌شود اما بزرگترین مشکل، تعیین قیمت خرید بسیار پایین از طرف آنهاست! یعنی شما باید خودروی خود را به قیمت عمده فروشی واگذار کنید.

اما اگر قرار باشد خودتان برای فروش خودرو دست به کار شوید و آنرا به قیمت مدنظر و معقول بفروشید، باید کمی دردسر را به جان بخرید. برای اینکار ابتدا باید به فکر درج تبلیغ در روزنامه، اینترنت و … بود. سپس پاسخگویی به تماس‌ها و تنظیم قرار ملاقات با مشتریان بالقوه که گاهی ممکن است رفت و آمد آنها تا چند روز ادامه داشته باشد. بردن خودرو به تعمیرگاه جهت گرفتن تائیده و همینطور انجام تست رانندگی هم بخش دیگری از این فرآیند محسوب می‌شوند و بالاخره بعد از اتمام این مراحل، چک و چانه زدن برسر قیمت و نحوه پرداخت و همینطور تنظیم قرار دفترخانه هم داستان خودشان را دارند. با این وجود در این مطلب سعی داریم اشتباهاتی را گوش زد کنیم که باتوجه به آنها شاید کمی فرآیند فروش تسهیل شود.

1- تعیین قیمت فروش غیرمنطقی

used-car-on-dealer-lot-768x489

قیمت‌گذاری برروی یک خودروی دست دوم و کارکرده کار نسبتا پیچیده‌ای است. تعیین قیمت بالا، مانع از جذب مشتری شده و قیمت پایین هم معمولا موجب ضرر شده و یا نوعی بدبینی مشتریان نسبت به مشکل‌دار بودن خودروی شما را به همراه دارد. خوشبختانه در حال حاضر منابع اینترنتی زیادی هستند که می‌توان از حدود قیمت خودروهای کارکرده مطلع شد. یعنی می توان شبیه ترین مدل را به خودروی شخصی خود پیدا کرده و آنرا مبنا قرار دهید.  اما بااین وجود متغیرهای زیادی وجود دارند که نقش تعیین کننده‌ای داشته و باید هنگام تعیین قیمت آنها را لحاظ کرد. سال ساخت خودرو، میزان کارکرد، شرایط و وضعیت سالم بودن ظاهر و بدنه، کیفیت فنی، وضعیت لاستیک‌ها، گارانتی شرکتی، مدت زمان بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و مواردی از این دست معمولا جزء مهمترین‌ها محسوب می‌شوند. ناگفته نماند که گاهی باید نسبت به منطقه مکانی هم حساس بود، چراکه بعضی جاها کشش قیمتی بالاتری داشته و برخی مناطق هم تقاضای خرید ضعیفی دارند. بنابراین قیمتی را انتخاب کنید که خیلی جای چانه زدن و اما و اگر نداشته باشد.

2- درج تبلیغات نامناسب

jeep-768x512

قبل از اینکه موفق به فروش خودروی خود شوید، نیاز به درج یک تبلیغ مناسب برای آن دارید. اشتباه و بی‌مهارتی در این بخش شاید نتواند مشتریان علاقه‌مند را جلب کند. برای این کار ابتدا محل موردنظر برای تبلیغات را انتخاب کنید. شاید در سایت‌های تبلیغات، موارد درج رایگان آگهی مقرون‌به صرفه‌تر به‌نظر برسند اما مطمئنا پرداخت مبالغی برای قرارگیری آگهی در جایگاه ویژه بسیار مفید خواهد بود. ارائه اطلاعات دقیق و ذکر جزئیات مهم در آگهی باعث می‌شود تا وقت شما و خریدار بابت تماس اضافی تلف نشود. بیان علت واقعی فروش خودرو و همچنین درج تصاویر کافی از بدنه و داشبورد برای خریداران اهمیت دارد. سوابق تعمیرات، تصادفات و توضیحات نگهداری خودرو باعث اعتمادسازی می‌شود. یقینا رعایت این موارد به بیشتر دیده شدن آگهی شما کمک بسیار زیادی می‌کند.

3- کثیف بودن خودرو

car-wash-768x512

همیشه ظاهر مرتب و تروتمیز باعث جلب توجه اطرافیان می‌شود. این موضوع برای خودرو هم صدق می‌کند، یعنی شما می‌توانید شانس فروش خودروی شخصی خود را بارعایت کردن این مورد افزایش دهید. ثابت شده خودرویی که ظاهر بیرونی و داخلی تمیز، سالم و باکیفیتی داشته باشد، از اقبال بیشتری برای فروش به قیمت بالاتر برخوردار است. اگر در نگهداری از خودرو سهل‌انگاری کرده و خوب از آن مراقبت نکرده‌اید، حداقل به کمک روش‌های نوین شستشو، آنرا تمیز و آراسته کنید. برای اینکار بهتر است به کارواش مراجعه کرده و از خدمات ارائه شده در آنجا، مثل جاروبرقی برای تمیز کردن درزهای داخل کابین و آب پرفشار برای درزهای بدنه، استفاده کنید. تمیزی شیشه‌ها، رینگ و لاستیک و روکش صندلی‌ها هنگام بازدید مشتریان، بسیار موثر است.

4- به‌همراه نداشتن فاکتور تعمیرات

car-repairs-768x512

هنگام فروش خودرو باید برای تمامی ادعاهای صورت گرفته درباره تعمیرات و نگهداری خودرو، سند و مدرک معتبر ارائه کنید. شاید ادعای لاستیک‌های نو باچشم قابل دیدن باشند، اما مطمئنا تعویض فیلترهای روغن، بنزین یا سیستم تهویه را نمی‌توان نشان داد. همینطور اگر خودروی شما بازدیدهای دوره‌ای را در نمایندگی و شرکت اصلی طی کرده باشد، حتما مدارک آن به شما تحویل شده و بهتر است آنها را تاهنگام فروش، نزد خود نگهداری کنید. گاهی اوقات در خودروهای قدیمی‌تر، تعمیرات اساسی همچون موتور و جعبه‌دنده هزینه‌های بسیار زیادی را به همراه دارند، که فقط با ارئه فاکتور معتبر می‌توان آنها را اثبات کرد. بدین صورت هیچ بهانه‌ای از طرف خریدار جهت چانه زدن برای قیمت تعیین شده، به دلیل تعمیرات احتمالی، وجود نخواهد داشت.

5- اشتباه در نحوه دریافت پول

money

معمولا در یک معامله، خریداران بیشتر در معرض گران‌فروشی یا دریافت کالای مشکل‌دار هستند؛ اما با این حال لازم است که فروشنده هم در حین معامله دقت لازم را داشته باشد. سعی کنید تا حد امکان از دریافت چک‌های مدت‌دار بپرهیزید و یا اگر مجبور به این کار شدید، تا زمان وصول شدن آن، سند خودرو را به نام خریدار منتقل نکنید. در هنگام تنظیم مبایعه نامه و دریافت پول، حداقل مبلغ ممکن را برای دفترخانه (محضر) نگهدارید تا هزینه انتقال سند، مالیات و خلافی خودرو را پوشش دهد. اگر برای فروش خودرو عجله دارید، ارزان فروختن بهتر از زیربار شرایط نامعقول دریافت پول رفتن است. پیشنهاد می‌شود اگر به مورد مشکوکی هنگام معامله برخوردید یا ابهامی برای شما وجود داشت، آن‌را به روز دیگر موکول کرده و یا از آن صرفه‌نظر کنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.