مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی شاسی‌بلند اشکودا کودیاک به بهانه حضور در ایران!

حتما در اخبار متوجه شده‌اید که اشکودا در تلاش برای حضور در بازار ایران است. کودیاک نام شاسی‌بلند اشکودا است که سرشار از جزئیات دوست داشتنی و کیفیت بسیار بالاست. کودیاک به‌عنوان دومین کراس اوور بعد از YETI به دنیا معرفی شد که ابعاد بزرگ آن توجهات را به‌خود جلب کرد. کودیاک با پنج پیشرانه، ۳ نوع گیربکس و سطح وسیعی از تجهیزات و همچنین زیبایی دوست داشتنی، یک محصول قدرتمند محسوب می‌شود. این خودرو در بازار اروپا رقبایی مانند مرسدس GLC، آئودی Q5 و بی‌ام و X3 دارد. همچنین کودیاک در خود خط و نشانی از محصولات لوکس را دارد که جدیدترین مدل آن در نمایشگاه ژنو امسال به نمایش گذاشته شده بود. کودیاک با عرضه در ایران، طبیعتا قیمت پایینی نخواهد داشت ولی سطح انتظارات را از خودروهای شاسی‌بلند با کیفیت تغییر خواهد داد و امیدواریم کارخانه تولید این محصولات در ایران آماده شود تا قیمت آن کمی مناسب‌تر باشد. بگذریم، با بررسی دقیق‌تر این خودرو در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید…

طراحی خارجی

skoda-kodiaq-2017-800-01

کاملا مشخص است که اشکودا برای طراحی کودیاک، بسیار وقت صرف کرده تا به یک مدل دوست داشتنی، دست پیدا کند. نمای جلویی این خودرو با یک جلوپنجره بزرگ، سپر عضلانی و چراغ‌های LED بسیار جذاب طراحی شده که نمای آن بیشتر شبیه به خودروهای رسمی است. چراغ‌های مه‌شکن نیز درست در زیر چراغ‌های اصلی قرار داده شده‌اند. البته برخی‌ها عقیده دارند جلوپنجره این خودرو کمی شبیه به محصولات کیا است، که ما چنین اعتقادی نداریم و کودیاک از زبان طراحی ویژه اشکودا بهره می‌برد. در بخش جانبی، کودیاک شباهت زیادی به کیا سورنتو دارد و این کاملا مشخص است. در این بخش هیچ چیز بدی وجود ندارد. در نمای پشت اتومبیل نیز، با یک چهره خشمناک روبرو خواهید شد که برای برخی‌ها این مدل زیاد دوست‌داشتنی نیست اما، ما که از نگاه کردن به این خودرو نهایت لذت را بردیم. کودیاک در پلتفرم بدنه خود، از محصولات دیگر فولکس‌واگن پیروی کرده است. در کل در طراحی خارجی شاید رقبای کودیاک، دوست‌داشتنی‌تر باشند اما بدون شک این خودرو رقیب از پیش باخته‌ای نخواهد بود.

کابین

skoda-kodiaq-2017-800-34

زمانی که کابین کودیاک را بررسی می‌کنید بدون شک تحت تاثیر قرار خواهید گرفت. این کابین با یک طراحی مناسب، کیفیت متریال بالایی در حد یک خودروی لوکس دارد. اشکودا بطور همزمان در کابین از مواد سخت و نرم بهره گرفته است که کیفیت برخی از قسمت‌ها بسیار دوست داشتنی خواهد بود. البته بخش‌های پلاستیکی کودیاک که جنس سخت دارند، کمی شما را مردد می‌کند اما بازهم این کابین نسبت به بسیاری از محصولات، بهتر است. صندلی‌های چرمی با بافت مناسب، راحتی بسیار خوبی دارند. بر روی داشبورد و بخش‌هایی از کابین از موادی با طرح چوب استفاده شده که باعث زیباتر شدن کابین شده‌اند. در وسط داشبورد نیز یک صفحه نمایش با کیفیت قرار داده شده که کلیدهای مربوط به سیستم تهویه در زیر آن قرار داده شده‌اند. فضا در صندلی‌های ردیف اول و دوم بسیار خوب است اما صندلی های ردیف سوم بیشتر برای سرنشینان خردسال و یا کوچک سایز، مناسب هستند.

پیشرانه

skoda-kodiaq-2017-800-21

اشکودا از ۵ پیشرانه به عنوان قلب تپنده کودیاک استفاده کرده است. دو گزینه دیزلی و سه گزینه بنزینی در پیش روی خریداران قرار داده شده که همه آنها مجهز به سیستم توربو شارژر هستند. موتورهای دیزلی ۲.۰ لیتر حجم دارند و توانایی تولید ۱۴۸ و ۱۸۷ اسب بخار قدرت را دارند. اولین موتور بنزینی در نظر گرفته شده برای کودیاک، پیشرانه ۴ سیلندر 1.4 لیتری TFSI است که توانایی تولید ۱۴۸ اسب‌بخار قدرت را دارد. پیشرانه ۲.۰ لیتری گزینه دوم بنزینی است که توانایی تولید ۱۷۸ اسب‌بخار قدرت را دارد. یک پیشرانه ۱.۴ لیتری بنزینی دیگر نیز با قدرت ۱۲۳ اسب‌بخلر در اختیار خریداران خواهد بود. تمام موتورها با گیربکس شش سرعته دستی، شش سرعته DSG و هفت سرعته DSG قابل سفارش هستند. در بخش فنی، سیستم تعلیق مک‌فرسون، سیستم فرمان خودکار توجه ما را به خود جلب کردند.

قیمت

skoda-kodiaq-2017-800-03

قیمت پایه کودیاک از حدود ۳۶.۰۰۰ دلار آغاز می‌شود و در بالاترین حالت این قیمت به ۴۱.۰۰۰ دلار می‌رسد که این مبلغ چندان کمی نیست و قیمتی نزدیک به رقبای خود مانند بی‌ام‌و و آئودی دارد. البته با توجه به امکانات و سطح کیفیت این خودرو، این قیمت کاملا طبیعی است. بنابراین کم آپشن‌ترین مدل کودیاک حدود ۱۰۵ میلیون تومان قیمت دارد و بعید به نظر می‌رسد که زمان عرضه این خودرو در کشورمان، برای آن قیمتی کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان درنظر گرفته شود . البته عرضه این خودرو در ایران هنوز مشخص نشده است.

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا