مکمل بنزین
برگزیده‌هابرترین‌ها

10 طراحی بی‌نظیر خودرو با الهام گرفتن از هواپیماها!

الگوبرداری و الهام گرفتن برای انجام یک کار می‌تواند از هرچیزی صورت بگیرد. مثلا هنگامیکه درحال گوش دادن به موسیقی هستید و یا به آسمان خیره شده‌اید! وقتی صحبت از طراحی خودرو، مخصوصا مدل‌های سوپر اسپرت به میان می‌آید، مطمئنا تمرکز اصلی برروی موارد مهمی همچون سرعت بالا و آیرودینامیک بودن بدنه است. به همین دلیل برای رسیدن به چنین هدفی، شاید طراحان خودرو نیم نگاهی هم به هواپیما و جت‌های جنگی داشته باشند. تاکنون مدل‌های بسیار متنوعی از این نوع خودروها طراحی شده‌اند که باتوجه به فرم بدنه و همینطور اذعان تیم طراحی، کاملا از این وسایل پرنده الهام گرفته‌اند. در ادامه قصد داریم به 10 مدل از این نمونه‌ها اشاره کنیم که طراحی آنها واقعا بی‌نظیرند.

1- لامبورگینی Indomable

lamborghini-indomable

کمپانی لامبورگینی را شاید بتواند یک پیشرو در زمینه طراحی خودرو با الگوبرداری از هواپیماها، مخصوصا جت‌های جنگی، دانست. مدل Indomable یکی از همین خودروهاست که به خاطر فرم قرارگیری پیشرانه در قسمت عقب، از آن بعنوان یک هیولای 10 سیلندر یاد می‌شود. برای طراحی بدنه این خودرو بیشتر از فرم هواپیمای جنگنده F22 استفاده شده به‌طوریکه قسمت جلویی، کاملا دماغه این پرنده آهنی را تداعی می‌کند. در کناره‌ها، دو بخش مستطیلی شکل با تورفتگی زیاد، وظیفه خنک کردن ترمزها را عهده دارند و این درحالیست که در قسمت انتهایی، چراغ‌های عقب و باله‌های روی آن، که با فرم لانه زنبوری طراحی شده‌اند، به خوبی نقش باله های عقبی جت جنگی را بازی می‌کنند.

2- Aerius EV 2025

2025-aerius-ev-hypercar

همانطورکه از اسم این ابرخودرو می‌توان حدس زد، Aerius یک مدل کاملا آینده نگرانه است که از یک خودروی کاملا برقی با عملکرد سطح بالا در سال 2025 میلادی خبر می‌دهد. به گفته طراح این خودرو، فرآیند طراحی آن کاملا علمی و با مطالعه خیلی زیاد صورت گرفته است. برای این مدل، از موتورهای برقی در بخش توپی چرخ‌ها استفاده شده و درکنار آن ابرخازن‌هایی مجهز به نانو لوله‌های کربنی نقش ذخیره انرژی و پانل‌های خورشیدی برای شارژ آنها در نظر گرفته شده‌اند.

3- ماراشیا B2

marussia-b2

ماراشیا (Marussia) یک خودروی سوپر اسپرت روسی است که توانسته از نقطه نظر طراحی نظر بسیاری از علاقه مندان را به خود جلب کند. این خودرو به یک پیشرانه 3.6 لیتری 6 سیلندر مجهز شده که در سه تیپ مختلف و با سه خروجی 300، 360 و 420 اسب بخاری تولید می شود.

4- شورولت Mi-Ray

chevrolet-mi-ray

شورولت در سال 2011 میلادی از یک خودروی هیبریدی اسپرت با عنوان Mi-Ray در نمایشگاه خودروی سئول رونمایی کرد. اسم این خودرو در زبان کره‌ای به معنی آینده است و باتوجه به طراحی ظاهری، به نظر انتخاب خوبی و هوشمندانه‌ای می‌باشد. فرآیند طراحی و توسعه این خودروی هیبریدی در یکی از پیشرفته‌ترین استودیوهای طراحی جنرال موتورز در کشور کره جنوبی انجام گرفته است. شورولت در این خودرو از دو موتور برقی 15 کیلوواتی و باطری‌های لیتیوم-یون با ظرفیت 1.6 کیلووات ساعت استفاده کرده است.

5- لامبورگینی گالاردو  WWII Bomber

lamborghini-gallardo-wwii-bomber

این خودرو همان لامبورگینی گالاردو معروف است که توسط یک طراح گرجستانی به نام سین برنلی، تغییراتی را به خود دیده و به نام بمب افکن جنگ جهانی دوم و یا همان WWII Bomber معروف شده است. طراحی و نقش و نگار بیرونی این خودرو از هواپیمای معروف و دوربرد آمریکایی با عنوان P-51 موستانگ الهام گرفته شده که توسط شرکت نورث آمریکن ساخته و در جنگ جهانی دوم به کار گرفته می‌شد.

6- لامبورگینی رونتون

lamborghini-reventon

به‌نظر بسیار از کارشناسان و خبرگان علم طراحی، لامبورگینی رونتون یکی از شاهکارهای دنیای سوپر اسپرت‌ها است که از المان‌های طراحی منحصر به‌فردی بهره می‌برد. این خودرو به صورت محدود و فقط در 20 دستگاه تولید شده که یک نمونه ویژه از آن درحال حاضر در موزه لامبورگینی نگهداری می‌شود. رونتون برای اولین بار در سال 2007 میلادی و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد که با قیمت 1.5 میلیون دلاری خود، یکی از گران قیمت‌ترین خودروهای جهان محسوب می‌شد.

7- دوج چلنجر Vapor

usaf-challenger-vapor

این خودرو که به سفارش نیروی هوایی ایالات متحده طراحی شده،‌ از یک رویکرد طراحی متفاوت و ویژگی‌های ظاهری و عملکردی کاملا تغییر یافته بهره‌مند شده است. رنگ بدنه مشکی مات و بدنه عضلانی به همراه درب‌های باله‌ای شکل، به خوبی تصویری از یک بمب افکن مخفی را بوجود آورده‌اند. همه چیز در این خودرو، به غیر از چراغ‌های عقب و جلو، به رنگ سیاه درآمده، حتی برای چرخ‌های آن‌هم از پوشش مشکی رنگ استفاده شده که گویی فقط برای انجام عملیات مخفی از آن استفاده خواهد شد. مجهز شدن به سیستم رادار گریز و همچنین یکسری موشک‌های مخصوص، این وسیله نقلیه را به یک بمب افکن زمینی تبدیل کرده است.

8- فراری Fx1 RR

ferrari-fx1-rr

محل قرارگیری و فرم توربین‌هایی که قدرت هواپیماهای جت جگنده را تامین می‌کنند، یکی از اصلی‌ترین قسمت‌ها برای الگوبرداری جهت یکپارچه‌سازی طراحی با صنعت اتومبیل و سوپر اسپرت‌ها محسوب می‌شوند. یکی از خودروهایی که به وضوح این موضوع را ثابت می‌کند، مدل مفهومی فراری با عنوان Fx1 RR است. برای طراحی این سوپر اسپرت از مدل فراری Testarossa و جت جنگنده F-18 استفاده شده که طراحی آن بر عهده یک آلبانیایی، با نام مارین مایفتیو بوده است.

9- لامبورگینی Perdigón  

lamborghini-perdigon

بعد از اینکه لامبورگینی مدل مفهومی Perdigón  را طراحی و معرفی کرد، برای همه ثابت شد که این کمپانی ایتالیایی در طراحی محصولاتش، علاقه ویژه‌ای به الگوبرداری از جت‌های جنگی دارد. به عبارت دیگر، زبان طراحی هواپیماها، باعث الهام بخشی مثبت و جذابی برای لامبورگینی شده‌اند. گفته شده که برای طراحی این خودروی مفهومی، از جنگنده‌های معروفی همچون F117 نایت هاوک و F22 رپتور استفاده شده است.

10- فورد موستانگ X-1

usaf-mustang-x-1

یکی دیگر از خودروهایی که به سفارش نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا (USAF) طراحی شده، موستانگ نسخه X-1 نام دارد. این مدل و دوج چلنجر که در بالا به آن اشاره شد، با همکاری مشترک نیروی هوایی و شرکت Galpin در سال 2009 میلادی طراحی شده‌اند. مجهز شدن این خودرو به یک کابین مخصوص با ابزارهایی کاملا شبیه به هواپیما و همینطور حسگرهایی برای انجام یکسری عملیات ویژه برروی زمین باعث شده تا نیروها با فرآیندها و مانورهای زمینی نیز به خوبی آشنا شوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا