مکمل بنزین
برترین‌هاخبر

۵ کانسپت به‌یاد ماندنی از فورد

مانند تمام خودروسازان بزرگ دنیا، فورد نیز از مدل‌های مفهومی یا همان کانسپت برای نمایش سطح تکنولوژی و طراحی خاص خود استفاده می‌کند. خودروهای کانسپت، نمونه‌هایی هستند که محصول آینده یک شرکت را به‌نمایش می‌گذارند که اگر از آنها استقبال شود با تغییرات کوچکی در آینده به مرحله تولید خواهند رسید. فورد نیز در طول تاریخ تعداد زیادی از این خودروها را به نمایش گذاشته است. در این بخش شما با ۵ خودرو کانسپت به یاد ماندنی در طول تاریخ غنی این شرکت، آشنا خواهید شد.

کانسپت Airstream

Ford Airstream Concept

 

در نمایشگاه دیترویت سال ۲۰۰۷، فورد این مدل مفهومی را برای به‌عنوان یک کراس‌اوور مربوط به آینده که از خودروهای سال ۱۹۳۰ الهام گرفته شده را به‌نمایش گذاشت. این خودروساز آمریکایی با نمایش این خودرو سیستم HySeries Drive را نیز معرفی کرد که خبر از یک پیشرانه هیبریدی با سوخت سلولی هیدروژنی می‌داد. با گذشت ۱۰ سال از نمایش ایراستریم، هنوزهم یک خودرو از فورد با سوخت سلولی هیدروژنی در بازار نیست اما بخش هایی از فناوری‌های این خودرو در محصولات تولیدی فورد حضور دارند.

کانسپت Mighty Tonka

ford-mighty-tonka-concept

فورد در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۲ می‌خواست با یک مدل جسورانه در یک راه بزرگ قدم بگذارد. این خودرو پایه‌گذار بسیاری از خودروهای تراک تونکا مانند F-350 بودند که بعد‌ها با الهام از این خودرو قدم به‌دنیای خودروهای فورد گذاشتند. این مدل مفهومی پیش‌نمایشی از پیکاپ‌های فورد بود که با طراحی اسپورت و رنگ زرد خود توانست در سال ۲۰۰۲ چشم‌نوازی کند. همانطور که می‌بینید چراغ‌های LED بکار رفته در این خودرو، امروزه به یک بخش متداول در خودروها تبدیل شده‌اند.

کانسپت موستانگ Giugiaro

ford-giugiaro-mustang-concept

 

قبل از عرضه جهانی موستانگ که یک پرچمدار فورد است، در نمایشگاه لس‌آنجلس یک کانسپت زیبا که هنر طراحان شرکت ایتالیایی Giugiaro بود، به‌نمایش گذاشته شد. این مدل الهام گرفته شده از موستانگ ۲۰۰۵ بود که توسط طراحان بزرگ ایتالیایی، نقش‌بندی شد.

کانسپت GT90

ford-gt90-concept

 

بسیاری این مدل را یکی از بهترین خودروهای مفهومی تولید شده تا زمان خود می‌دانستند. برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت سال ۱۹۹۵، جی‌تی ۹۰ به‌عنوان یک سوپراسپرت قدرتمند در جهان، به‌نمایش درآمد. در آن زمان که جگوار بخشی از کمپانی فورد بود، قرار شد این این خودرو جایگزین فورد GT40 و جگوار XJ220 شود. پیشرانه ۶.۰ لیتری ۱۲ سیلندر قدرتی معادل ۷۲۰ اسب بخار را در اختیار این خودرو قرار می‌داد.

کانسپت GT

All-New Ford GT R-L, 3/4 Front, January 2015

 

این خودرو نه‌تنها به‌عنوان یکی از بهترین کانسپت‌های فورد، بلکه به‌عنوان یکی از بهترین کانسپت‌های جهان شناخته می‌شود. فورد GT جدید با ظاهری زیبا یک سوپراسپرت واقعا فوق‌العاده را نمایش می‌دهد. این خودروساز آمریکایی درنظر دارد تنها ۲۵۰ عدد از این مدل را در سال تولید کند. این تعداد محدود، در بحث فروش و خاص بودن، بسیار تاثیر گذار است.

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا