مکمل بنزین
برگزیده‌هاتاریخچه

نگاهی به تکامل ۵۰ ساله محبوب‌ترین خودروی جهان: تویوتا کرولا

امسال تویوتا کرولا ۵۰ سالگی تولیدش را جشن گرفت و به عنوان محبوب‌ترین و پر فروش‌ترین خودروی جهان شناخته شد. در این مطلب نگاهی به نسل‌های مختلف این خودروی ژاپنی در استرالیا می‌اندازیم. یکی از دلایلی محبوبیت این خودرو قیمت منصفانه و کیفیت بالای آن است که هر مالکی را از خود راضی نگه می‌دارد.

 

نسل اول: KE10 سالهای ۱۹۶۶ الی ۱۹۷۰

toyota-corolla-ke10-1967

اولین نسل از این خودرو مدل سدان، کوپه، واگن و ون دو درب بود که موتور ۱.۱ لیتری با جعبه دنده ۴ سرعته یا دو دنده اتوماتیک داشت؛ اما واقعیت جالب این است که استرالیا اولین کشوری بود که تویوتا کرولا را وارد کرد که ۱۵ دستگاه آن نوامبر ۱۹۶۶ به این کشور رسید و تا آخر سال ۱۹۶۷ به فروش نرسیدند.

نسل دوم: KE20 سالهای ۱۹۷۰ الی ۱۹۷۵

toyota-corolla-ke20

این نسل از کرولا سال ۱۹۷۰ با طرح‌های دو درب سدان، دو درب کوپه، سه درب ون و پنج درب واگنی به بازار اقیانوسیه آمد. قدرت موتور آن کمی بیشتر از نسل اول با ۱.۲ لیتر با جعبه دنده دستی ۴ سرعته بود. این نسل از کرولا توانست فروشی معادل یک میلیون دستگاه داشته باشد.

نسل سوم: KE30/KE50 سالهای ۱۹۷۵ الی ۱۹۸۱

toyota-corolla-ke30-1975

این نسل از کرولا طراحی زیباتر و خوش‌فرم‌تری به نسل‌های قبل خود داشت. اولین مدل‌های این نسل با سری KE30 که پنج درب واگنی، دو درب کوپه و سه درب ون به بازار آمد. فروش این سری تنها در سال ۱۹۷۵ میلادی در استرالیا ۲۰۰۰۰ دستگاه بود که به نوعی رکورد فروش خودروهای تویوتا در این کشور به شمار می‌آمد.

نسل چهارم: KE70 سالهای ۱۹۸۱ الی ۱۹۸۵

toyota-corolla-ke70-1983

این نسل موتورهایی با حجم ۱.۸ لیتر داشتند که در سه تیپ سدان، واگنی و ون به بازار آمدند. بزرگترین موفقیت فروش برای کرولا سال ۱۹۸۳ میلادی بود که توانست فروشی بالای ۱۰ میلیون دستگاه در سراسر جهان داشته باشد.

نسل پنجم: AE80 سالهای ۱۹۸۵ الی ۱۹۸۹

toyota-corolla-ae80-1985

این نسل از کرولا با شبیه‌سازی کامپیوتری طراحی و ساخته شد که فضای بیشتری را برای سرنشینان کابین اختصاص داده بود.

نسل ششم: AE90 سالهای ۱۹۸۹ الی ۱۹۹۴

toyota-corolla-ae90-1989

این نسل از کرولا طراحی کوپه دو درب و سه درب هاچ‌بک داشت؛ موتور ۱.۶ لیتری از ورژن ۱۰۰ کیلوواتی 4A-GE بود. در این دوره مدل‌های تویوتا کمری و تویوتا لکسن به بازار جهانی هم معرفی شدند که به نوعی رقیب تویوتا کرولا بودند.

نسل هفتم: AE100 سالهای ۱۹۹۴ الی ۱۹۹۹

toyota-corolla-ae100-1994

کرولا AE100 سال ۱۹۹۴ به استرالیا آمد که چندین سال بعد از ورود آن به بازار جهانی بود. این نسل موفقیت چندانی در فروش نداشت و تنها ۶۶۶۷۰۰ دستگاه آن در این کشور به فروش رسید. نکته جالب در مورد فروش این خودرو، رکورد فروش آن در سال ۱۹۹۷ توانست از مدل بیتل فولکس‌واگن پیشی بگیرد و مقام اول در فروش جهانی را از آن خود کند.

نسل هشتم:AE110 سالهای ۱۹۹۹ الی ۲۰۰۱

toyota-corolla-ae110-1999

این نسل با طراحی متفاوت از چراغ‌های قورباغه‌ایی در جلو و سپر خندان به بازار آمد. از این نسل این کارخانه ژاپنی تصمیم گرفت طراحی مدل‌های کرولا را برای هر کشوری به آن تحویل بدهد و به این ترتیب مدل‌های مختلفی از کرولا در کشورهای مختلف جهان هر ساله به بازار می‌آمد که مختص به طبع مردم منطقه خودش بود.

نسل نهم: ZZE120 سالهای ۲۰۰۱ الی ۲۰۰۷

toyota-corolla-zze120-2005

این نسل با طراحی کاملا متفاوت به بازار جهانی وارد شد که طراحی‌های متفاوتی برای اروپا، ژاپن، آسیا و آمریکا داشت. این نسل از کرولا محبوب‌ترین چهار درب سدان و پنج درب هاچ‌بک بود. موتور بنزینی آن با ۱.۸ لیتر و گشتاور ۱۷۱ نیوتن متر توانی برابر ۱۰۰ کیلووات داشت.

نسل دهم: ZRE150 سالهای ۲۰۰۷ الی ۲۰۱۲

toyota-corolla-one-millionth

این نسل توانست فروش بالاتری نسبت به اولین نسل از تویوتا کمری در آسیا و آمریکا داشته باشد و هم‌چنان با طراحی سدان و واگنی که کوچکتر از نسل‌های قبلی بودند توانستند کماکان محبوبیت خود را در بین مردم جهان باقی نگه دارند و در خط تولید این کارخانه ژاپنی باقی بمانند. در سال ۲۰۰۷ این خودرو ۱ میلیون فروش خود را از مدل کرولا در استرالیا بدست آورد.

نسل یازدهم:ZRE170/ZRE180 سالهای ۲۰۱۲ تا به امروز

2016_toyota_corolla_hybrid_australia_01

جدیدترین نسل کرولا در سال ۲۰۱۲ به بازار جهانی معرفی شد که رقیب مزدا ۳ در فروش جهانی در سال ۲۰۱۳ میلادی به شمار می‌رفت. تا به الان ۴۴ میلیون دستگاه از کرولا سراسر جهان به فروش رفته که در تحقیقات به عمل آمده از اولین نسل تا به امروز هر ۳۶ ثانیه یک کرولا به فروش رفته است. فروش کرولا شانه به شانه با فورد سری F در بازار جهانی است؛ اما فورد در جایگاه دوم فروش جهانی قرار گرفته و بعد از آن فولکس‌واگن بیتل با ۲۱.۵ میلیون دستگاه فروش در جایگاه سوم قرار دارد. در سال ۲۰۱۶ تویوتا کرولا هیبریدی به بازار استرالیا آمد که توانست جانی به فروش این مدل بدهد و هم‌چنان در صدر قرار بگیرد.

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا