مکمل بنزین
برگزیده‌هاخبر

۱۰ خودروی تولید شده که هیچ شباهتی با کانسپت خود ندارند!

برخی از خودروهای کانسپت تولید شده مانند تریلر فیلم‌ها هستند، یعنی در ابتدا تبلیغات آنها شما را به‌هیجان می‌آورند اما زمانی که تولید می‌شوند، یک مدل نا‌امید کننده از آب در می‌آیند. در طول تاریخ خودروهای زیادی وجود داشته‌اند که در ابتدا به‌صورت یک مدل مفهومی به‌نمایش گذاشته شده‌اند و بعدها به طول انبوه رسیده‌اند. اما بعضی اوقات، مدل تولیدی با مدل کانسپت، تفاوت‌های زیادی دارد. امروز ما ۱۰ مدل از خودروهای تولیدی را به شما معرفی می‌کنیم، که تفاوت زیادی با مدل کانسپت خود دارند.

کانسپت نیسان اسپورت/ ورسا هاچبک

nissan-versa-hatchback

در سال ۲۰۰۵، نیسان با مدل اسپورت، به‌نمایشگاه نیویورک رفت، تا توجه بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای هاچبک اسپورت را به‌خود جلب کند. بدنه عضلانی، بخش‌های فیبرکربنی و رینگ‌های ۲۰ اینچی، یک ظاهری خوب را پدید آورده بودند. بعد‌ها نیسان مدل هاچبک ورسا را براساس همین کانسپت، روانه بازار کرد که هیچ شباهتی با مدل اولیه نداشت و چهره آن واقعا مایوس کننده بود. پیشرانه ۱.۶لیتری این مدل، تنها ۱۰۹ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد که اصلا مناسب یک خودروی هاچبک اسپورت نبود.

سایون iM

scion-im

زمانی که سایون برای اولین‌بار در نمایشگاه لس‌آنجلس، iM را به‌نمایش گذاشت، بسیاری اعتقاد داشتند که این خودرو اوضاع تجاری این کمپانی را بهبود می‌بخشد. مدل کانسپت یا اولیه این خودرو از یک طراحی تهاجمی و جسورانه بهره می‌برد که براساس یک پلتفرم سفارشی، آماده شده بود. اما در زمان تولید، iM واقعا یک پله پایین‌تر طراحی شده بود که در آن از طراحی تویوتا AURIS، استفاده شده بود.

تویوتا پریوس C

toyota-prius-c

در نمایشگاه دیترویت سال ۲۰۱۱، تویوتا برای پیش‌نمایش خودروهای هیبریدی پریوس به آنجا رفته بود که پریوس C یکی از آنها بود. پریوس C با یک طراحی جذاب و با نگاه به آینده، شکل گرفته بود که در سال ۲۰۱۱ توجهات زیادی را به‌خود جلب کرد. اما زمانی که این خودرو تولید شد، شباهت کمی با مدل اولیه داشت.

پونتیاک GTO

pontiac-gto

در سال ۱۹۹۹ در نمایشگاه دیترویت، پونتیاک GTO به‌عنوان یک کانسپت عضلانی بزرگ، به‌نمایش گذاشته شد. این خودرو با ظاهری مدرن و ساخته شده براساس پلتفرمی معتبر بود اما چند سال بعد زمانی که پونتیاک، خبر از تولید انبوه آن داد، اصلا شباهتی با مدل کانسپت خود نداشت. دلیل این تفاوت، عوض شدن مالکیت پونتیاک بود.

ساترن اسکای

saturn-sky

ساترن اسکای، خودرویی بود که نمونه تولیدی بسیار بهتر از خودروی کانسپت رونمایی شده بود. برای اولین بار در نمایشگاه خودرو دیترویت 2002 به‌نمایش گذاشته شد که اسکای در خود شباهت‌هایی از بوگاتی ویرون و آئودی TT داشت. اما در سال ۲۰۰۷ زمانیکه اسکای به مرحله تولید رسید با نمونه کانسپت، بسیار تفاوت داشت. این شرکت با تجدید نظرهایی که انجام داده بود نمونه کوچکی از یک کوروت رودستر لوکس، را آماده کرده بود.

دوج اونجر

dodge-avenger

در سال 2003 در نمایشگاه خودرو دیترویت، دوج اونجر کانسپت با یک طراحی جسورانه و عضلانی، به‌نمایش گذاشته شد که شبیه به ترکیبی از کراس‌اوور و سدان بود. این خودرو بسیار جلوتر از زمان خود بود که توسط این کمپانی آمریکایی معرفی شده بود. اما ۳ سال بعد زمانی که خودرو به مرحله تولید رسید، ناامید کننده ظاهر شد و دیگر خبری از خودروی کانسپت اولیه نبود.

جیپ کاماندر

 

jeep-commander

جیپ کاماندر کانسپت در سال 1999 در نمایشگاه خودرو دیترویت به‌نمایش گذاشته شد که به نوعی جیپ گرندچروکی زمان خود بود. مدل مفهومی این خودرو، یک ماشین با ابعاد بزرگ و چاق را نشان می‌داد که در نمونه تولیدی، کاماندر طراحی جعبه مانند داشت و دیگر خبری از خودروی عظیم جیپ نبود.

شورلت کوروت استینگری

chevrolet-corvette-stingray

شرولت کوروت از تاریخچه غنی بهره می‌برد که هر سال تعداد زیادی از علاقه‌مندان منتظر، مدل جدید آن هستند. این مدل برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ در نمایشگاه شیکاکو به‌نمایش درآمد. اگرچه مدل تولیدی، با نمونه اصلی تفاوت دارد، اما مدل تولیدی نیز از طراحی فوق‌العاده‌ای برخوردار است که همچنان مدل‌های جدید آن تولید می‌شوند.

شورولت ولت

chevrolet-volt

شرولت ولت با پیشرانه هیبریدی برای اولین‌بار در نمایشگاه دیترویت سال ۲۰۰۷ دیده شد. در آن زمان خودروهای هیبریدی فقط به‌صورت یک فناوری جدید برای آینده معرفی می‌شدند که ولت یک نمونه از آنها بود. شرولت یکسال بعد تولید این خودرو را آغاز کرد که تفاوت‌های مثبت و منفی مختلفی نسبت به مدل اولیه داشت.

سوبارو WRX

subaru-wrx

تولید سوبارو WRX، بسیاری را نا امید کرد چرا که تفاوت زیادی با مدل کانسپت خود داشت. زمانی که سوبارو WRX کانسپت برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک 2013 به‌نمایش گذاشته شد، بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت، شگفت‌زده شدند. بعد از آن سوبارو اعلام کرد با بررسی‌های دقیق و اعمال تغییرات مثبت این خودرو اسپرت را تولید خواهد کرد که نمونه تولیدی واقعا ناامید کننده بود. متاسفانه زمانی که مدل ۲۰۱۵ این خودرو در نمایشگاه لس‌آنجلس به نمایش گذاشته بود، ناامیدی علاقه‌مندان بیشتر شد و دیگر خبری از خودرو جذاب کانسپت نبود.

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا