مکمل بنزین
گوناگونخبر

جلوپنجره عجیب و غریب برای سدان برقی هایما 3@!

در دنیای طراحی خودرو معمولا هر استایل و فرمی که به کار گرفته می‌شود باید بر اساس یک منطق و دلیل باشد. مثلا در خودروهای اسپرت، استفاده از سپرهای تهاجمی، دیفیوزر، اسپلیتر و باله‌های مخصوص یک امر مرسوم و پذیرفتنی محسوب می‌شود و یا اینکه در خودروهای احتراقی که دمای کاری مجموعه موتور بالا است، از منافذ ورودی هوا در جلوی خودرو که معمولا به کمک سپر و جلوپنجره ایجاد می‌شوند، بهره برده می‌شود. اما چنین موضوعی در خودروهای برقی که دمای کارکرد به اندازه نوع احتراقی اهمیت ندارد، به هیچ عنوان مطرح نیست و معمولا برای اینکه ظاهر خودرو با مدل‌های معمولی خیلی فرق نکند، از یک جلوپنجره معمولی استفاده می‌شود.

haima-3-3-660x453

ولی زمانیکه درباره خودروسازان چینی صحبت به میان باشد، قضیه کاملا متفاوت است. در این شرکت‌ها چون اولویت تولید خودرو، کپی برداری از محصولات مطرح و فروش با قیمت پایین است، بنابراین فرقی نمی‌کند که خودرو برقی یا احتراقی باشد، مهم ظاهر جذاب است! در یکی از بارزترین نمونه‌ها می‌توان به نسخه جدید سدان برقی شرکت هایما اشاره کرد که در فرم کلی خودروهای تویوتا و لکسوس طراحی شده است. این نسخه جدید 3@ نام دارد و قرار است تا چند ماه دیگر وارد بازار فروش چین شود. جالب است که برای آن از نقش و نگار آبی رنگ هم استفاده شده تا بهتر به اطرافیان موضوع برقی بودنش را گوش‌زد کند.

haima-3-2-660x454

نسخه قبلی این خودرو که از سال 2014 میلادی تا به امروز در حال تولید شدن است، به نسبت نسخه جدید، از جلوپنجره کوچکتر و طراحی ساده‌تری بهره برده، اما به نظر هایما این طراحی کسل کننده بوده و به همین دلیل به سراغ تویوتا رفته تا کمی از زبان طراحی آن استفاده کند! این خودروی برقی مبتنی‌بر سدان بنزینی M3 هایما تولید شده که در سال 2013 میلادی و با بازه قیمتی 8 تا 11 هزار دلار و با یک پیشرانه 1.5 لیتری 115 اسب بخاری عرضه شده بود.

haima-3-4-660x428

نسخه جدید 3@ هنوز قیمت گذاری نشده ولی برخی از اطلاعات فنی آن همچون قدرت 70 کیلوواتی (95 اسب بخاری) موتور برقی و قابلیت پیمایش 220 کیلومتر مسافت با هربار شارژ، مشخص شده است. البته شاید اگر از این طراحی و مخصوصا سپرهای بزرگ در جلو و عقب استفاده نمی‌شد، کمی وزن خودرو کاهش پیدا می‌کرد و مسافت پیمایش افزایش می‌یافت. خوشبختانه مشتریان مجبور نیستند که حتما این نقش و نگار آبی رنگ را در قسمت‌های مختلف بدنه تحمل کنند، چراکه این مورد یک آپشن انتخابی بوده و نیاز به پرداخت هزینه بالاتر دارد. شاید اگر هایما در زمینه نامگذاری این خودرو هم تجدید نظر می‌کرد، کمک بزرگی برای صنعت خودرو بود، مخصوصا اینکه تکلیف علامت ات ساین (@) را مشخص می‌نمود!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا