مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

نگاهی کوتاه به اشکودا اکتاویا به بهانه حضور در ایران

با محیا شدن شرایط برای حضور خودروسازان برتر جهان در ایران، اشکودا نیز به‌زودی با خودروهای خود در ایران حاضر خواهد شد. اکتاویا یکی از محصولات پرطرفدار این برند محسوب می‌شود که از سال ۱۹۹۶ عرضه آن شروع شد و همواره دچار تغییرات مثبت شده است. قبل از معرفی مدل ۲۰۱۷ اکتاویا، مدل ۲۰۱۲ این خودرو سالها بر روی خط تولید قرار داشت و در مدل‌های سدان و هاچبک ۳ درب و ۵ درب عرضه شده بود. اکنون مدل جدید اکتاویا در دل هواداران شور و شوق زیادی را به‌پا کرده که در اواسط سال ۲۰۱۶، در ۲ مدل سدان و واگن، معرفی شد. بروزرسانی اکتاویا باعث شد این محصول از یک خودرو کامپکت اقتصادی مانند فولکس‌واگن گلف دور شود و شکل و شمایلی لوکس‌تر به‌خود بگیرد.

بخش خارجی

skoda-octavia-4_800x0w

فیس‌لیفت این خودرو بسیار خوب شده مخصوصا چراغ‌های ۲ تکه جلو که شبیه به خودروهای مرسدس است. نوارهای LED بکار رفته در چراغ جلو نیز بسیار ماهرانه بوده  است. جلوپنجره اکتاویا نیز مانند سایر خودروهای اشکودا از زبان طراحی این شرکت بهره می‌برد. این جلوپنجره در تمام خودروهای جدید اشکودا دچار تغییرات شده که در اکتاویا نیز آن را مشاهده می‌کنیم. بخش‌های کرومی در نمای جلویی خودرو نیز باعث لوکس‌تر شدن ظاهر خودرو شده است. در نمای جانبی اکتاویا نیز هیچ‌چیز بدی وجود ندارد و چرخ‌های ۱۶ اینچی، جای خود را به‌لاستیک‌های ۱۸ اینچی داده‌اند. اما زمانی که به پشت این خودرو دقت می‌کنیم، دیگر از ظاهر پر زرق و برق نمای جلویی خبری نیست و این بخش سادگی زیادی دارد. البته این به‌معنای زشت بودن نیست و جذابیت اکتاویا نیز حفظ شده است.

بخش داخلی

skoda-octavia-5_800x0w

 

در داخل کابین اکتاویا همه چیز در سرجای خود قرار دارد و نسبت به مدل قبلی تغییرات زیادی نکرده و فقط چند بخش جدید به آن اضافه شده. مهمترین بخش اضافه شده، سیستم سرگرمی آن است. صفحه‌نمایش ۹.۲ اینچی با قابلیت لمس چند نقطه از کیفیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. این سیستم از بخش هایی مانند قابلیت اتصال از طریق WLAN و نصب سیم‌کارت نیز بهره می‌برد. تریم داخلی اکتاویا، از بخش هایی براق تشکیل شده که در زیبایی کابین بی اثر نیستند و جنس کابین نیز از مواد باکیفیت تشکیل شده. فضای داخلی هر ۲ نسخه سدان و واگن، جادار و مناسب است و شما با کمبود فضا روبرو نخواهید شد.

پیشرانه

skoda-octavia_800x0w

 

در اکتاویا از ۴ موتور استفاده شده. اولین گزینه موتور بنزینی ۱.۰ لیتری است که توانایی تولید ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت را دارد. گزینه بعدی موتور ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر با ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت خواهد بود و انتخاب سوم نیز موتور ۱.۶ لیتری دیزلی و انتخاب چهارم موتور ۲.۰ لیتری دیزلی هستند. همه نسخه‌ها بطور استاندارد به گیربکس ۶ سرعته دستی متصل هستند اما گیربکس ۶ و ۷ سرعته اتومات نیز در دسترس است.

ایمنی

skoda-octavia-facelift3

 

اشکودا در این بخش پیشرفت‌های زیادی داشته. سیستم دستیار کمک پارک و حفاظت از عابران پیاده، به اکتاویا اضافه شده است. همچنین، رادار عقب، سنسور تشخیص نقطه کور، دوربین دید عقب و جند آپشن ایمنی دیگر نیز در اختیار راننده قرار داده شده. خریداران اکتاویا از لحاظ ایمنی مشکلی نخواهند داشت و با آپشن‌های متعدد تمام محیط اطراف را می‌توانند کنترل کنند.

قیمت

skoda-octavia-facelift-2

 

هنوز قیمت رسمی اشکودا اکتاویا مدل ۲۰۱۷ اعلام نشده است اما انتظار می رود قیمت این خودرو از ۱۷.۰۰۰ دلار آغاز شود. بنابراین مدل پایه این خودرو در حدود ۵۱ میلیون تومان قیمت خواهد داشت و این بدون احتساب شرایط گمرکی ایران است.

فولکس‌واگن جتا و تویوتا کرولا به‌عنوان رقبای اکتاویا ناخته می‌شوند.

 

 

 

 

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا