Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

10 خودرویی که پس از تولید اجازه حضور در جاده‌ها را نیافتند!

موسسه Consumer Reports یا به اختصار CR در سال 1936 میلادی و به صورت یک مجله چاپی فعالیت خودش را در حوزه بررسی محصولات مصرفی از دید یک مصرف کننده شروع کرد تا با اینکار هم به نوعی راهنمای کاملی برای خریداران باشد و هم اینکه موجب اصلاح معایب احتمالی محصولات شود. این موسسه غیرانتفاعی درحال حاضر درشاخه‌های فراوانی فعالیت می‌کند که یکی از محبوبترین آنها، آزمون جاده است. در این آزمون خودروهای تازه وارد به بازار تحت یک بررسی جامع از لحاظ عملکرد و کیفیت قرار می‌گیرند و نقاط مثبت و منفی آنها بدون کوچکترین سو‌گیری و یا تعصبی عنوان می‌شوند. در این آزمون امتیازاتی به صورت 5 ستاره (ضعیف تا عالی) به بخش‌های مختلف خودرو، از تریم داخلی گرفته تا فرمان پذیری خودرو در شرایط دشوار داده می‌شود. حتی جالب است گاهی امتیاز بعضی از خودروها به پایینتر از ضعیف هم می‌رسد که در این حالت عبارت “غیرقابل قبول” عمق فاجعه را نشان می‌دهد! در ادامه قصد داریم به 10 خودرویی اشاره کنیم که از دید این موسسه هیچگاه نباید رنگ خیابان را به خودشان می‌دیدند.

1- دوج نیترو مدل 2007 تا 2012

dg012_001nt-1024x741

معرفی این محصول درست قبل از ورود کراس‌اوورها به بازار خودرو بود. به عقیده کارشناسان دوج نیترو پاسخ سوالی بود که اصلا هیچگاه پرسیده نشده بود! این خودرو به شدت از نقطه نظر طراحی و کیفیت ساخت ضعف داشت و کاملا حال و روز بد کرایسلر را قبل از ورشکستگی به تصویر می‌کشید. در نقد و بررسی موسسه CR به موارد مهمی همچون فضای داخلی بسیار تنگ و محدود، پیشرانه ضعیف و کیفیت پایین اجزاء به کار رفته اشاره شده بود. در این خودرو حتی به یک نقطه قوت هم اشاره نشد و عدم استقبال مشتریان هم این موضوع را به‌طور کامل تایید کرد.

2-  AMC Ambassador مدل 1968

1968-amc-ambassador-sst-frnt-lft-1-1024x738

درسال 1968، کمپانی خودروسازی نه چندان مطرح و مستقل AMC یک محصول جدید و نسبتا لوکس را با عنوان  Ambassador  و برای رقابت جدی با دیگر محصولات رقبا، به بازار عرضه کرد. حتی تبلیغات گسترده‌ای برای معرفی این خودرو شکل گرفت به طوریکه AMC از آن بعنوان اولین خودروی آمریکایی مجهز به سیستم تهویه استاندارد نام برد. اما به خاطر عجله بالا برای پوشش تقاضا، مهندسی و ساخت بسیار ضعیفی در نمونه‌های اولیه مشاهده شد بطوریکه موسسه CR از عنوان “غیرقابل قبول” در بسیاری از امتیازات آن استفاده کرده بود.

3- نیسان مورانو مدل 2003

2007 Nissan Murano.
2007 Nissan Murano.

هنگامیکه نیسان مورانو در سال 2003 میلادی معرفی شد، بعنوان یک موفقیت بزرگ و همینطور نقطه عطفی برای این کمپانی ژاپنی محسوب می‌شد. بهره‌مندی از زبان طراحی جدید نیسان و ابعاد بسیار مناسب در کنار فضای داخل کابین بسیار مدرن و متفاوت عوامل مهمی بودند که باعث محبوبیت بالا و همچنین فروش گسترده این خودرو شدند. اما این عوامل باعث نشد تا موسسه CR نیسان مورانو را از لبه تیغ نگذراند. مشکل اصلی این خودرو در پیچ های تند بود و باعث می‌شد کنترل خود بشدت دشوار شود. البته در سال 2005 بعد از اصلاح برخی مشکلات این‌چنینی، موسسه CR نمره بسیار خوبی به مورانو داد.

4- سوبارو 360

18464205324f17ecceae829-1024x768

در دهه 1960 میلادی، یک تاجر سرشناس و معروف آمریکایی با نام مالکم بریکلین، تصمیم گرفت تا چندین مدل خودروی کوچک و جمع و جور ژاپنی را وارد خاک آمریکا کند. یکی از این مدل ها سوبارو 360 نام داشت که به دلیل وزن پایین و ابعاد بسیار کوچک، از یکسری سخت گیری‌های استاندارد و ایمنی خودرو معاف شد. این خودرو با طول 3 متر و وزن 400 کیلوگرم هنگامیکه درکنار فولکس واگن بیتل قرار می‌گرفت، تقریبا هیچ حرفی برای گفتن نداشت! موسسه CR برای این خودرو از لقب خطرناکترین خودروی آمریکا از لحاظ ایمنی استفاده کرد و امتیاز غیرقابل قبول را برای بیشتر بخش‌های آزمون آن داد. البته درحال حاضر حال و روز سوبارو در بازار آمریکا بسیار خوب و رضایت بخش است.

5- دوج اومنی مدل 1978

hs978_007dg-1024x689

شاید باورش کمی سخت باشد اما دوج اومنی یکی از مهمترین خودروهای تولید شده در آمریکا است. زمانیکه کرایسلر در آستانه ورشکستگی قرار داشت، با تولید مدل اومنی و کسب درآمد بالا از فروش آن، موفق شد از این خطر بزرگ بگریزد. این خودرو در سال 1978 میلادی، حکم یک محصول آینده نگرانه برای مردم آمریکا را داشت و اولین خودروی هاچ‌بک با چرخ‌های متحرک جلو بود که در این کشور تولید شد. اما موسسه CR با بررسی سختگیرانه این خودرو در برخی از قسمت‌ها همچون کیفیت ساخت، ساختار ایمنی و فرمان پذیری، پایینترین امتیاز ممکن را به آن داد.

6- اسمارت فورتو

smart fortwo cabrio Modellpflege 2010
smart fortwo cabrio Modellpflege 2010

کمپانی دایملر همیشه آرزو داشت که روزی می‌توانست خودروهای کوچک و جمع و جور اسمارت را با موفقیت در آمریکا به فروش برساند. مصرف سوخت بسیار پایین این خودرو شاید تنها شعار مهمی بود که هنگام معرفی اسمارت فورتو در سال 1998 میلادی سر داده شد اما حالا با گذشت 17 سال از آن زمان، لقب یک خودروی متوسط و اقتصادی را با خود به همراه دارد. این خودرو به دلایلی همچون استایل پلاریزه، فضای داخلی بسیار ساده، کم جا بودن و انتقال قدرت ضعیف مورد انتقاد بسیاری از جمله موسسه CR قرار گرفت به‌طوریکه بعد از بررسی خودرو فقط قابلیت پارک کردن آن به دلیل کوچک بودن، نقطه قوت اصلی برشمرده شد.

7- سوزوکی سامورایی

1417482318502138a42c882-1024x736

زمانیکه سوزوکی نسخه سامورایی را معرفی کرد، خیلی‌ها فکر می‌کردند که به دلیل ابعاد کوچک و ظاهر نسبتا زیبا، نتواند قابلیت‌های خوبی را از خود نشان دهد. اما این خودرو طی سالهای متمادی توانست عناوینی همچون بادوام‌ترین و کاراترین خودروی کوچک 4X4 دنیا را به خودش اختصاص دهد. در سال 1985 میلادی، وقتی این خودرو پا به میدان گذاشت، بعنوان یک جایگزین ارزان قیمت برای جیپ CJ-7 و رنگلر محسوب می‌شد. اما موسسه CR با ارائه یک گزارش بسیار منتقدانه باعث شد تا برای 150 هزار نسخه از این خودرو فراخوان صادر شود تا مشکل اصلی آن، یعنی احتمال بالای چپ شدن، رفع شود. به دلیل بروز برخی اختلافات بین سوزوکی و سیستم استاندارد و امنیت خودروی آمریکا، این خودروساز در سال 2012 از این کشور اخراج شد.

8- ایسوزو تروپر

96_slx_04-1024x669

مشابه همان چیزی که برای سوزوکی اتفاق افتاد، اینبار موسسه CR پای ایسوزو را به دلیل مشکلات احتمالی عدم ایمنی و چپ شدن مدل تروپر، به دادگاه باز کرد. بعد از انتشار گزارش منتقدانه این موسسه درباره ایمنی ایسوزو تروپر، شرکت ژاپنی موسسه CR را متهم به وارد کردن خسارت و همینطور کاهش اعتبار برند ایسوزو در آمریکا نمود. بعد از بالا گرفتن مشکلات، شرکت ایسوزو در سال 2008 میلادی، برای همیشه از حضور در بازار خودروی سواری آمریکا محروم شد.

9- لکسوس GX 460 مدل 2010

Dewhurst Photography
Dewhurst Photography

در سال 2010 میلادی و زمانیکه تویوتا نسخه جدید شاسی بلند لکسوس GX 460 را برای فروش روانه بازار آمریکا کرد، موسسه CR بدون اینکه هیچ پیش فرضی درباره اعتبار و کیفیت این برند لوکس داشته باشد، آن را تحت چندیدن آزمون سنگین و زمان‌بر قرار داد تا اینکه بالاخره مشکل بزرگ و خطرناکی را در سیستم کنترل پایداری آن کشف کرد. این موضوع به قدری جدی بود که این موسسه یک واژه جدید و بدتر از غیرقابل قبول را برای ایمنی لکسوس GX 460 به کار برد: “خطر ایمنی؛ نخرید”. بعد از آن تویوتا با ترتیب دادن یک فراخوان مشکل را حل کرد و این خودرو مجددا امتیاز بالایی از لحاظ ایمنی دریافت کرد.

10- میتسوبیشی مونترو مدل 2001

mitsubishisafety-1024x612

شعار اصلی که میتسوبیشی هنگام عرضه نسخه جدید شاسی بلند مونترو استفاده کرد، ایمنی بالا برای آن بود اما نتایج تست موسسه CR کاملا با آن در تناقض بود. طبق ادعای این موسسه اگر با سرعت 60 کیلومتر درساعت با این خودرو اقدام به پیچیدن سریع در پیچ‌های تند کنید، احتمال چپ شدن وجود دارد. به همین دلیل فروش این خودرو به شدت افت کرد و در سال 2006 میلادی از رده تولیدات این شرکت ژاپنی در آمریکا کنار گذاشته شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.