Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

آیا لازم است موتور خودروی جدید آب‌بندی شود؟

خرید خودروی جدید، مخصوصا صفر کیلومتر برای خیلی‌ها لذت بخش است. این لذت زمانی به اوج خودش می‌رسد که شما به سختی مبلغی را پس انداز کرده و مشتاقانه به جستجوی مدل‌های مناسب با توجه به بودجه خود هستید و در نهایت اتومبیل دلخواه را انتخاب می‌کنید. به‌طور حتم دوست دارید خودروی شما سال‌ها و با کمترین مشکل و خرابی برای شما کار کند. اما چطور باید از آن مراقبت کنید؟ آیا لازم است مثل یک بچه دائما مراقب آن باشید؟ و یا اینکه باید از همان روز اول آن را با شرایط سخت و پرفشار رانندگی آشنا کنید؟ برای اینکه جواب این سوال مهم را بدانید بهتر است به توضیحات خلاصه‌ای که در ادامه درمورد آب‌بندی خودروی صفر کیلومتر آمده، توجه داشته باشید.

new-car-driving

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، متخصصان و مهندسان حوزه خودرو، در اکثر خودروهای صفرکیلومتر که روزانه از خط تولید کارخانه‌ها خارج شده و به مشریان نهایی تحویل می‌شوند، لازم است تا در پیمایش چند صد کیلومتر اول (حداکثر تا ۱۰۰۰ کیلومتر) از رانندگی پرشتاب، پرگاز و سرعت بالا کاملا اجتناب شود. در واقع صبر و تحمل شما برای رانندگی در این هزار کیلومتر، مطمئنا یک تضمین مناسب برای عملکرد خوب و بدون نقص موتور خودرو در سال‌های پیش‌رو است.

gallery-1478110783-vtte

حتی اگر به دفترچه راهنمای خودروی صفرکیلومتر خود هم مراجعه کنید، حتما پیشنهاد شرکت مورد نظر را برای رعایت این موارد جهت آب‌بندی بدون مشکل خودرو مشاهده خواهید کرد. اما با این حال بارها اتفاق افتاده که نظر خیلی‌ها را که کاملا متضاد این موضوع است، شنیده باشیم. به اعتقاد این گروه، باید از ابتدا فشار بالایی را به موتور خودرو وارد کرد تا بعدها خودرو به اصطلاح تنبل نشود! یعنی شتاب و کشش بالای خودرو در آینده را در گرو شرایط آب‌بندی پرفشار می‌دانند. اما باید گفت این طرز فکر برای خودروهای سطح متوسط و معمولی کاملا اشتباه است.

2016-acura-nsx-top-inline-new-photo-657477-s-original

جالب اینجاست که حتی اگر به دفترچه راهنمای خودروهایی با عملکرد سطح بالا مثل نیسان GT-R و شورولت کوروت هم مراجعه کنید، به موضوع آب‌بندی بدون فشار تا ۱۰۰۰ کیلومتر اول اشاره شده است. البته در این میان گاهی استثنا هم وجود دارد. مثلا کمپانی هوندا درباره خودروی سوپر اسپرت آکورا NSX به‌طور کامل توضیح داده که مراحل آب‌بندی این خودرو قبل از تحویل شدن به مشتری و طبق یک قاعده و اصول تخصصی، در خط تولید انجام گرفته و خریداران دیگر لازم نیست نگران این موضوع باشند. بنابراین حتما به این موضوع توجه داشته باشد که آب‌بندی خودروی صفر کیلومتر الزامی است و برای ۱۰۰۰ کیلومتر اول به هیچ عنوان به دنبال خودنمایی با سرعت و شتاب بالا نباشید. فقط زمانیکه خودروساز به‌طور رسمی اعلام کرد که نیازی برای آب‌بندی موتور خودرو نیست، می‌توان به آن فکر نکرد!

 

1 نظر
  1. امین می گوید

    اگر آب بندی در ۱۰۰۰ کیلومتر اول داخل شهر انجام شود خیلی بهتر است همچنین سعی شود دور موتور از حد گشتاور بالاتر نرود. ( کمی پایین تر از حد گشتاور دنده عوض کنیم) و سرعت خودرو نیز در زمان آب بندی از ۷۰ کیلومتر بیشتر نباشد( البته برای ماشین های معمولی) . برای پیدا کردن حد گشتاور به دفترچه خودرو یا سایت سازنده مراجعه نمائید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.