مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌ها

۱۰ عادت بد که به خودروی شما آسیب می‌رساند!

خرید یک خودرو را باید سرمایه‌گذاری بزرگی دانست که بسیاری از ما انتظار داریم در این سرمایه‌گذاری سود کرده و تا سالیان سال از خودروی خود به خوبی استفاده کنیم. اما بعضی از عادات رانندگی، به خودروها آسیب زده و شما را تبدیل به بدترین دشمن خودروها می‌کند. در ادامه نگاهی کوتاه به ۱۰ عادت بد رانندگان انداختیه‌ایم که باعث آسیب دیدگی خودروها و خرابی آنها در بلند مدت می‌شوند. با چرخان همراه باشید…

نادیده گرفتن ترمز دستی!

gallery-1478717860-image1

حتی اگر شما در یک سطح صاف و بدون سراشیبی خودروی خود را پارک کرده باشید و احساس کنید که نیازی به استفاده از ترمز دستی ندارید؛ باید آن را گرفته و بالا بکشید! وقتی شما از ترمز دستی استفاده نمی‌کنید، تمام وزن خودرو به قطعات کوچک و ظریف چرخ‌ها و دیسک‌های ترمز انتقال پیدا کرده و در نهایت منجرب به شکستن و یا آسیب‌پذیری ترمزهای خودرو می‌شوید. بنابر این با استفاده از ترمز دستی، وزن خودرو را بین قطعات تقسیم کرده و از آسیب رسیدن به ترمزها و قطعات خودرو جلوگیری می‌کنید.

پایین نگاه داشتن میزان سوخت!

Close-Up Of Car Fuel Gauge

بسیاری از ما حاضر به پرداخت مبلغ ناچیزی جهت پرنگاه داشتن باک سوخت خودروهای خود نیستیم. همین موضوع به ظاهر ساده ممکن است به سیستم سوخت‌رسانی خودروی شما صدمه بزند. پمپ‌های سوخت برای خنک شدن نیاز به غوطه‌ور شدن در مخزن سوخت دارند و اگر سوخت کافی در باک خودروی شما وجود نداشته باشد؛ در دراز مدت منجرب به سوختن و از کار افتادن سیستم سوخت‌رسانی خودروی شما خواهد شد. بنابراین با پرنگاه داشتن باک خودروی خود از آسیب دیدن سیستم سوخت‌رسانی و خرید یک پمپ بنزین جدید بی‌نیاز می‌شوید!

دنده معکوس‌های ناگهانی!

image3

فرض را بر این بگیرید که شما در حال استفاده از دنده عقب خودرو هستید و به یکباره دنده را عوض کرده و با سرعت هرچه تمام‌تر به سمت جلو  حرکت می‌کنید. این اتفاق به ظاهر ساده ممکن است که به پیشرانه خودروی شما صدماتی جدی وارد کند؛ بنابر این هنگان تعویض دنده مقداری صبر کنید تا موتور شوکه نشده و نیاز به تعمیرگاه نداشته باشد!

گرم کردن با دور موتور!

Analog Speedometer with Glowing Indicator

پس از روشن نمودن خودرو، بهتر است که تا یک دقیقه به آن فرصت دهید که در حالت عادی کار کند و از گازدادن و بالابردن دور موتور خودداری کنید. این عمل به توزیع سوخت و روغن در پیشرانه کمک کرده و از بالارفتن حرارت آن جلوگیری می‌کند. برخی برای سرعت بخشیدن به این روند اقدام به بالابردن دور موتور کرده و آسیبهایی جدی به پیشرانه خودرو وارد می‌کند. اگر هوا سرد باشد و به یکباره با بالا بردن دور موتور، مواد و سوخت گرم را وارد موتور کنید؛ بین اجزاء و قطعات موتور به دلیل تغییر ناگهانی دما مشکلاتی ایجاد می‌شود. بنابر این فقط ۶۰ ثانیه قبل از حرکت خودرو صبر کنید تا موتور خودش را گرم کند.

گاز دادن‌های ناگهانی!

دوستداران خودرو برای یکبار هم که شده وسوسه می‌شوند و پدال گاز را تا انتها فشار داده و سرعت خودروی خود را به بالاترین حد ممکن می‌رسانند. این موضوع ممکن است برای دوستداران خودرو جذاب و هیجان‌انگیز باشد؛ اما برای خودروها این گونه نیست! این عمل منجرب به سوخت‌رسانی سریع به موتور می‌شود و بار سنگینی را بر دوش اجزاء پیشرانه خودروها قرار می‌دهد، که منجرب به آسیب‌پذیری و خرابی موتور در دراز مدت می‌شود. از طرفی برای توقف خودرو به لنت‌ها و ترمزهای خودرو فشار زیادی وارد شده و منجرب به سایش و خرابی آنها خواهد شد. توجه داشته باشید که مقاوت در رانندگی یک اصل است؛ اگر شما نمی‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید، باید منتظر دریافت صورت حساب تعمیر خودروی خود باشید!

دسته دنده و سرگرمی!

image6

برخی از رانندگان به دسته دنده خودرو به چشم یک سرگرمی بزرگ نگاه می‌کنند. این رانندگان هنگامی که در حال رانندگی هستند، یکی از دستان خود را بر روی فرمان و دست دیگر را بر روی دسته دنده خودرو قرار می‌دهند. این اقدام منجرب به وارد آمدن فشار و در نهایت سایش جعبه دنده خودروی شما می‌شود؛ پس بهتر است در هنگان رانندگی هر دو دست خود را بر روی فرمان قرار دهید تا هم به جعبه دنده آسیبی نرسد و هم قادر به کنترل خودرو در مانورهای ناگهانی باشید.

سوء استفاده از کلاچ!

image7

بسیاری از رانندگان در جابجایی‌های کوتاه از کلاچ خودرو استفاده می‌کنند. مثلا در یک ترافیک بسیار طولانی از کلاچ استفاده کرده و یک سانت به یک سانت خودروی خود را جابجا می‌کنند و یا پشت چراغ قرمز ایستاده‌اند و منتظر سبز شدن چراغ و رها کردن کلاچ هستند. استفاده از کلاچ برای نگاه داشتن خودرو یک اشتباه محض بوده و در بلند مدت باید مبلغ زیادی بابت تعمیر و تعویض صفحه کلاچ و جلوبندی پرداخت کنید. بنابر این خیلی از کلاچ استفاده نکنید و در صورت امکان با تعویض دنده از آسیب رساندن به کلاچ جلوگیری کنید.

بار زیاد!

image8

حمل بار زیاد و سنگین به پیشرانه، سیستم تعلیق و ترمزهای خودرو فشار زیادی وارد کرده  و مصرف سوخت آن را افزایش می‌دهد. بنابر این در صورت امکان به خودروی خود، به چشم یک وانت نگاه نکرده و سعی کنید که بار شما کمتر باشد و چیزهایی را حمل کنید که به آنها نیاز دارید. در غیر این صورت، با حذف برخی از قطعات غیر ضروری، باید وزن خودروی خود را کاهش دهید. برای مثال قطعات مرتبط با سیستم صوتی تهویه مطبوع را از خودروی خود جدا کنید تا چند کیلو از وزن خودروی شما کم شود! این کار بسیار سخت و البته تقریبا بی‌فایده است! پس بهتر است یک وانت و یا کامیون را برای حمل بار خود انتخاب کنید!

ترمز در سراشیبی

image9

زمانی که شما در سراشیبی حرکت می‌کنید؛ برای کنترل سرعت خودرو، اقدام به ترمز کردن‌های پی‌در‌پی کرده و در نهایت باعث گرم شدن لنت‌های ترمز و سایش آنها می‌شوید. بنابر این سعی کنید از دنده یک و دو استفاده کنید تا فشار از روی پیشرانه خودرو برداشته شود و با سرعت کمتری رانندگی کنید. به این ترتیب نیازی به ترمزهای پی‌درپی برای کنترل سرعت خودرو ندارید!

بی توجهی به علائم هشدار دهنده

برخی اوقات هنگام حرکت با خودروی خود، متوجه لزرش‌های عجیب و غریب، ضربه‌های گاه به گاه و علائمی غیرطبیعی می‌شوید که در این صورت، باید خودروی خود را جهت بازرسی و معاینه فنی به تعمیرگاه ببرید. ممکن است شما متوجه هیچ مشکلی نشوید، ولی در بلند مدت خودروی شما با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا