مکمل بنزین
خبر

فروش زوتی SR9 در بازار چین آغاز شد

یکی از خودروهای چینی که باعث تحقیر خودروسازی چین شده، زوتی SR9 است. این محصول که یک کپی دقیق از پورشه ماکان بوده، اکنون آماده فروش شده است. قیمت SR9، در بازار محلی از  ۱۰۹.۸۰۰ یوان آغاز و به ۱۶۲.۸۰۰ یوان ختم می شود. این در حالیست که پورشه ماکان در چین قیمتی در حدود ۵۵۸.۰۰۰ یوان دارد. بنابراین چشم‌بادامی‌های چینی، می‌توانند یک خودرو طرح ماکان را با قیمتی ۵ برابر کمتر از مدل اصلی، خریداری کنند. SR9 با پیشرانه ۲.۰ لیتری توربو با ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت عرضه خواهد شد و از سال آینده، یک موتور ۱.۵ لیتری توربو نیز به آن اضافه می‌شود. همچنین این خودرو مجهز به گیربکس پنج سرعته دستی و شش سرعته DCT است.

zotye-porsche-1-660x407zotye-porsche-2-660x375

پیشرانه‌های SR9 حاصل سرمایه‌گذاری میتسوبیشی در چین است که برخی از موتورهای خودروهای چینی را تامین می‌کند. طرف چینی این شرکت، کمپانی نه‌چندان بزرگ شنیانگ است که پیش از این پیشرانه مدل کپی شده از رنجروور اووک را ساخته بود. در کل شرکت زوتی، علاقه زیادی به کپی برداری دارد که باعث شده پورشه اعلام کند، قصد شکایت از زوتی را دارد. سایر خودروهای این شرکت نیز از خودروهای برندهای معتبر کپی شده‌اند، خودروهایی که شباهت زیادی به آئودی Q3، تیگوان و آئودی Q5 دارند. جالب اینجاست که در چین از زوتی حمایت زیادی می‌شود چرا که اعتقاد دارند این کمپانی در حال مقابله با برندهای غربی است. مقامات چینی برای آنکه بتوانند صنعت خودرو خود را به استاندارد بالایی برسانند باید دست از کپی کاری بردارند و به فکر تولید محصولاتی با طراحی جدید باشند.

zotye-porsche-11-660x423

اما زوتی فقط به فکر کپی کردن ظاهری از پورشه ماکان نبوده است. چرا که جنس متریال بکار رفته در SR9 با سایر محصولات ارزان قیمت چینی متفاوت است و استاندارد قابل قبولی دارد و این دقت در کابین کاملا مشهود است. جالب اینجاست که برخی از جزئیات کابین مانند کلیدهای قرار گرفته در اطراف دنده خودرو، در مدل چینی نیز وجود دارد ولی هنوز مشخص نیست که آیا این دکمه‌ها نمایشی هستند و یا هر کدام مربوط به آپشنی خاص می‌شوند.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا