Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

بررسی لیفان X60؛ یک چینی خانوادگی و نسبتاً مناسب!

چند سال قبل و درست بعد از اینکه تب خودروهای شاسی بلند مخصوصا به واسطه حضور محصولاتی از خودروسازان کره‌ای و ژاپنی در کشور ما داغ شد، حضور نمونه‌هایی با قیمت پایین‌تر از این کلاس که با شرایط بودجه‌ای کم سازگار باشد، به شدت حس می‌شد. از این رو کم‌کم شاهد عرضه شدن خودروهای شاسی بلند از برندهای چینی بودیم که پیش از آن فقط محصولات سدان و نسبتا جمع و جور آن‌ها را در خیابان‌ها می‌دیدیم. به دلیل اشتیاق بالای خریداران برای داشتن خودرویی شاسی بلند، خیلی تفاوت نداشت که چه خودرویی با چه کیفیت و اعتباری عرضه می‌شد، بلکه جزء اولین‌ها بودن خودش حکم موفقیت در بازار آشفته خودروی کشور ما را داشت. یکی از این شاسی بلندها که ورود به موقعی را به کشورمان داشت و توانست به لطف حضور چندین ساله با برخی از مدل‌های سدان و همینطور پشتیبانی نسبتا معتبر توسط شرکتی همچون کرمان موتور، فروش خوبی را تجربه کند، لیفان X60 است.

۳۶۵

لیفان X60 را می‌توان خودرویی خاص محسوب کرد، البته نه به دلیل طراحی یا مشخصات فنی، بلکه از این جهت که اولین تجربه کمپانی لیفان در زمینه ساخت خودروی شاسی بلند است که در سال ۲۰۱۰ میلادی و برای اولین بار به صورت یک نمونه مفهومی در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش درآمد. قبل از ورود این خودرو به بازار کشورمان، خودروی چینی دیگری هم در کلاس شاسی بلند کوچک شهری با عنوان MVM X33 در بازار حضور داشت که بعد از آن این دو خودرو به دلایل مختلفی از جمله قیمت، ابعاد، امکانات و… نسبتا مشابه، به نزدیکترین رقبا برای هم تبدیل شدند. لیفان X60 ابتدا در نسخه دنده‌ای عرضه شد و سپس مدل ۲۰۱۵ آن به صورت اتوماتیک از نوع CVT وارد بازار فروش شد. اخیرا هم نسخه ۲۰۱۶ این خودرو باکمی تغییرات ظاهری در جلوپنجره و چراغ‌ها توسط شرکت لیفان در دست تولید قرار گرفته است. البته این نسخه‌ها از لحاظ فنی و عملکردی تفاوت و تغییر خاصی را به خود ندیده‌اند و ما در ادامه قصد داریم تا به صورت مختصر و مفید به بررسی آن بپردازیم.

طراحی ظاهری و فضای کابین

همیشه هنگام بررسی مبحث طراحی برای خودروهای چینی، اولین چیزی که به ذهن متبادر می‌شود، یافتن الگوی طراحی برای آن محصول است. به عبارت ساده‌تر، باید دید که لیفان X60 از لحاظ ظاهری از کدام خودروی معروف کپی شده و یا اینکه بیشترین شباهت را به آن دارد. برای X60 نظرات متفاوتی مطرح شده اما به عقیده بسیاری از کارشناسان این خودرو از لحاظ ظاهری به تویوتا راوفور نسل قبلی و تاحدودی هم به هیوندای سانتافه نسل گذشته شباهت دارد. البته نمی‌توان گفت که دقیقا کپی برداری از آن‌ها صورت گرفته اما تاحدود زیادی الگو برداری قابل مشاهده است. البته این الگوبرداری در ترکیب با افکار و ذهنیت چینی‌ها، نتیجه نسبتا خوبی را به ارمغان آورده است. لیفان X60 از لحاظ تقسیم‌بندی کمپانی و همینطور با توجه به ابعاد و امکاناتش، در کلاس D قرار می‌گیرد که به‌عنوان یک شاسی بلند کوچک شهری و خانوادگی عرضه شده است. ابعاد آن به صورت ۴۳۲۵ میلی‌متر طول، ۱۷۹۰ میلی‌متر عرض و ۱۶۹۰ میلی‌متر ارتفاع است و فاصله دومحور آن به ۲۶۰۰ میلی‌متر می‌رسد.

lifan-x60-usa

با نگاهی به ظاهر خودرو می‌توان نقاط قوت خوبی را مشاهده کرد که تا حدودی با الزامات طراحی روز خودروها هم‌خوانی دارند. روی هم رفته زبان طراحی لیفان برای این خودرو ترکیب سادگی با یکسری المان‌ها همچون خطوط مستقیم نسبتا برجسته و برآمدگی‌ها و بخش‌های به اصطلاح متورم است که باعث شده ظاهر کلی آن جسورانه و جذاب شود. استفاده از یک جلوپنجره کرومی ساده در کنار چراغ‌هایی شبیه به فرم چشم‌های تیزبین شاهین و همینطور قوس نسبتا بزرگ روی چرخ‌ها، همگی جزء برگ برنده‌های لیفان X60 در زمینه طراحی ظاهری هستند. به لطف استفاده از آینه‌های جانبی بزرگ، راننده به خوبی می‌تواند هنگام رانندگی به اطراف احاطه داشته باشد. موضوع تمرکز برروی طراحی چراغ‌ها را در قسمت پشتی هم می‌توان دید که باتوجه به استفاده از سیستم نوردهی LED و فرم ذوزنقه شکل، جلوه خوبی را ایجاد کرده است.

۴۴۵

در نسخه ۲۰۱۶ لیفان X60، علاوه بر تغییرات خطوط جلوپنجره، شاهد اضافه شدن بخش پلاستیکی برروی قوس روی چرخ‌ها، رینگ‌های ۱۶ اینچی با طراحی جذاب‌تر و همینطور خطوط LED متفاوت در چراغ‌های عقب هستیم.

با ورود به فضای داخل کابین این خودرو، همانند دیگر مدل‌های چینی تولید شده در این بازه قیمتی، با کیفیت مواد متوسط و روبه پایین مواجه هستیم. چیدمان کلی داشبورد بسیار ساده ولی در عین حال زیباست. اگر در زمینه کپی برداری ظاهر بیرونی X60 از روی تویوتا راوفور کمی تردید وجود داشت، اما اینجا با قاطعیت باید گفت که شما با یک کپی برابر با اصل وبه‌رو هستید. در بسیاری از قسمت‌ها از پلاستیک نوع خشک و سفت استفاده شده است. نورپردازی اجزاء داشبورد، مخصوصا جلوآمپر دیجیتالی بسیار دلنشین است و هنگام رانندگی در شب تجربه خوبی را منتقل می‌کند.

فضای داخل کابین از ابعاد خوبی برخوردار است و سرنشینان به راحتی می‌توانند در سفرهای طولانی مدت از آن لذت ببرند. شاید نبود امکان تنظیمات مناسب برای صندلی‌ها، مخصوصا راننده کمی آزاردهنده باشد اما نشیمن راحت و بدون مشکل در این بخش نقطه قوت خوبی محسوب می‌شود.

فضای پا برای سرنشینان عقب بسیار خوب است و صندلی‌ها قابلیت تا شدن دارند تا اگر نیاز باشد وسایل و یا تجهیزات بزرگ را برای جابه‌جایی در داخل خودرو قرار داد. حجم صندوق عقب در حدود ۴۰۵ لیتر است که با تا کردن صندلی‌ها، فضایی با حجم ۱۱۷۰ لیتر در اختیار قرار می‌گیرد.

پیشرانه و عملکرد

همیشه هنگام خرید یک خودرو، توجه به اطلاعات فنی و هیمنطور عملکردی از موارد مهم به حساب می‌آیند. لیفان X60 به یک پیشرانه ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر از نوع بنزینی و با قابلیت زمان بندی متغیر هوشمند سوپاپ‌ها (VVT-i) مجهز شده که می‌تواند در ۶۰۰۰ دور در دقیقه، قدرت ۱۳۱ اسب بخاری را تولید کند. همچنین این پیشرانه توانایی رسیدن به گشتاور ۱۶۸ نیوتن برمتری را در ۴۲۰۰ دور دردقیقه دارد. بر اساس اطلاعات اعلامی، برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت به چیزی در حدود ۱۱ ثانیه زمان نیاز است و حداکثر سرعت نیز به ۱۷۰ کیلومتر برساعت می‌رسد. طراحی پیشرانه برعهده شرکت ریکاردو انگلستان بوده و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، پایه اصلی آن موتور ۱ZZ-FE است که به تویوتا کرولا نسل قدیم تعلق دارد. از این خودرو نباید انتظار خیلی زیادی برای شتاب‌گیری، قدرت مانور بالا و همینطور سرعت زیاد داشت.

۸۲۰e930401fcba29bfce5dfdfae9d0fa

برای اینکه خودرو پویایی قابل قبولی داشته باشد، حتما باید دور موتور به صورت مداوم بالای ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه باشد. در تست‌های رانندگی صورت گرفته بسیاری به این موضوع اذعان داشته‌اند که تعویض دنده سوم این خودرو باید خیلی زود انجام شود و حتی گاهی می‌توان از دنده دو مستقیم به دنده چهار رفت! شاید قدرت مانور و چالاکی خودرو خیلی باعث ذوق زدگی نشود اما انتقال قدرت نرم توسط گیربکس ۵ دنده و یا در مدل جدید از طریق سیستم اتوماتیک CVT، بسیار خوب و در مقایسه با تولیدات وطنی تقریبا بدون مشکل است. همچنین این خودرو به لطف بهره‌مندی از سیستم تعلیق فنر حلقوی با ستون مک فرسون در قسمت جلو و تیرچه یک تکه محور عقب و فنر حلقوی در قسمت عقب، تجربه رانندگی نرم و راحتی را برای سرنشینان فراهم کرده است.

lifan-x60-2016-5

به‌طور کلی عملکرد خودرو در خیابان و جاده قابل قبول است اما به هیچ عنوان نباید انتظار داشت که در مسیرهای خاکی و ناهموار حرفی برای گفتن داشته باشد. در واقع به دلیل اینکه این خودرو به سیستم چهار چرخ متحرک مجهز نیست و انتقال قدرت فقط در محور جلو انجام می‌شود، رانندگی آفرود برای آن امکان‌پذیر نیست. ترمزگیری لیفان X60 و عکس‌العمل آن نسبت به فشردن پدال ترمز بسیار خوب است که این به لطف سیستم ترمز چهار چرخ دیسکی و بهره‌مندی از فناوری ABS+EBD حاصل می‌شود. بد نیست بدانید که در یک سیکل ترکیبی مصرف سوخت این خودرو در مدل دنده‌ای، به ازای هر صد کیلومتر رانندگی به ۸.۲ لیتر می‌رسد.

آپشن و قیمت

کرمان موتور لیفان X60 را در دو مدل دنده‌ای و اتوماتیک از نوع CVT عرضه کرده است. به صورت عمومی امکانات و آپشن‌هایی نظیر سیستم کولر و تهویه مطبوع، آئینه‌های جانبی برقی، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS چهارکاناله و EBD، سنسور دنده عقب، قفل ایمنی کودک، چراغ ترمز سوم، گرم کن شیشه عقب، سان‌روف دوحالته برقی با شیشه چاپ سیلک مانع تابش مستقیم نور خورشید، شیشه بالابر برقی، برف پاک‌کن عقب، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، درب بازکن صندوق و باک از داخل، قفل مرکزی و سیستم هشدار دهنده باز بودن درب، سیستم ضد سرقت، فرمان هیدرولیکی تلسکوپی قابل تنظیم، سیستم تنظیم چراغ‌ها، پرده شیشه عقب، سیستم CD با ۶ بلندگو را می‌توان در لیفان X60 مشاهده کرد. بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که این خودرو از لحاظ ایمنی فقط توسط موسسه چینی CHINANCAP تحت آزمون قرار گرفته و موفق شده که ۴ ستاره ایمنی را دریافت کند.

البته باید گفت که در نمونه اتوماتیک و همینطور به صورت آپشن‌های اضافی می‌توان از مواردی همچون صندلی چرمی، سنسور نور جهت روشن شدن اتوماتیک چراغ‌ها، دوربین دنده عقب، سیستم پخش DVD با ۶ بلندگو و کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان بهره‌مند شد. کرمان موتور برای مدل دنده دستی لیفان X60 قیمت ۵۵ میلیون تومان را تعیین کرده و این درحالیست که نسخه دنده اتوماتیک این خودرو با قیمت ۶۲ میلیون تومان عرضه شده است.

به سوپر گروه لیفان ایکس 60 در تلگرام ملحق شوید

14 دیدگاه
  1. ناشناس می گوید

    ارزش خرید نداره

  2. ناشناس می گوید

    بمیربابا. همون پراید و وانت ازسرتون زیاده

  3. محسن می گوید

    اول تجربه رانندگی رو با این ماشین داشته باش بعد نظر بده
    ۳۰ تا راه رفتم اخ نگفته قبلش تیبا داشتم دندش با لگد جا میرفت . خداییش سگش میارزه به لگنای داخلی
    تو خریدش شک نکن…

  4. محسن می گوید

    واقعا ماشین نرم و راحتیه دنده ها خیلی نرم جا میره مصرفشم مناسبه
    قبلا پژو و سمند داشتم پدرمو دراوردن

  5. احسان می گوید

    با سلام. نوع CVT ایکس ۶۰ رو دارم و بسیار راضی هستم.

  6. ناشناس می گوید

    بسیار ماشین عالی هستش منم دارم خیلی جادار و خوبه لطفا هرکی نداره نظر چرت نده

  7. محمد می گوید

    من اتوماتش دارم عالیه به خصوص مصرف طی مسافرتی که ۱۶۵۰ کیلومتر بود رفتم و ۱۳۵ لیتر بنزین مصرف کردم که تقریبا ۱۰۰ ۷/۹ هستش اون هم با کولر روشن تو سفر که راحت بود و از مزایا خوبش شما با سرعت ۱۲۰ تا دور موتور زیر ۳۰۰۰ قرار داره

  8. سعید می گوید

    ماشین بسیار نرم و راحتیه….یک ماشین خوب خانوادگی و با ارزش در حد قیمت خودش
    از لگن های ایرانی بسیار بسیار بهتره

  9. نوید می گوید

    یعنی بنظرتون میشه حداقل ۵ سال بی دردسر نگهش دارم ؟ هزینه های نگهداریش زیاد نیست ؟یه وقتی تو جاده بمونی امداد خودرو میتونه کاری برات انجام بده ؟وسایلش هست ؟لطفا کسانیکه این ماشین رو دارن نظر بدن .متشکرم

    1. ناشناس می گوید

      اگه خدا بخواد اصلا تو راه نمیذاره این ۱مساله وسایلش فراوان هست ولی دم دست نیست مثلا شما نمیتونین تسمه دینامش رو از بقالی و مغازه سرکوچه تهیه کنین ولی براحتی در جای خودش فراوان هست.

  10. میلاد می گوید

    لایق ایرانی پژو و پرایده

  11. مجید می گوید

    این ماشین رو چهار ساله دارم . یه ماشین کارمندی و خانواده عالی هست . تا سوار نشی باور نمیکنی

  12. علی می گوید

    باور کنین که ماشین بسیار خوب و عالییه حدود ۸ساله دارمش همه جوره اذیت و امتحانش کردم آخ نگفته-انقدر باهام راه اومده که دلم نمیاد از دستش بدم بخدا

  13. علی می گوید

    ****باور کنین که ماشین بسیار خوب و عالییه حدود ۸ساله دارمش همه جوره اذیت و امتحانش کردم آخ نگفته-انقدر باهام راه اومده که دلم نمیاد از دستش بدم بخدا***بابت این موضوع تاوان هم داده ام و میدم ولی چون دلم نمیاد میگم عیب نداره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.