مکمل بنزین
گوناگونخبر

چرا کابین هواپیماها در برخی از پروازها خالی هستند؟

آخرین‌باری که شما با یک هواپیمای نیمه خالی پرواز کردید، و صندلی‌های خالی زیادی را در کابین مشاهده کردید، چه زمانی بوده است؟ ممکن است شما زمانی که با یک هواپیما خالی روبرو می‌شوید، از خوشحالی در پوست خود نگنجید. چرا که می‌توانید صندلی‌های زیادی را برای مستقر شدن انتخاب کنید. اما واقعا چرا در برخی از پروازها، هواپیما با تعداد کمی مسافر پرواز می‌کند؟ یک زن و شوهر بریتانیایی در ۲ سپتامبر ۲۰۱۶ تنها مسافران پرواز ATR 72 از تایلند به مقصد مالزی بودند. در سال ۲۰۱۵، نیویورکر کریس اولری یکی از تنها دو مسافر پرواز خطوط هوایی دلتا از کلیولند به شهر خود بود. علت خالی بودن این پرواز، شرایط بد آب و هوایی بود که باعث تاخیر آن شد و بسیاری از مسافران با پرواز جایگزین به سفر خود پرداختند به‌جز این ۲ مسافر. در بسیاری از پروازها فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد صندلی‌ها پر می‌شوند، بنابراین اتفاق نادری نیست که در پرواز با هواپیما خالی روبرو شوید.

www.Picdan.ir

یکی از علت‌ها، تاخیر پرواز است که ممکن است در نتیجه نقص فنی هواپیما باشد و مسافران تا چند ساعت سرگردان شوند. اغلب مسافران این نوع تاخیرها ترجیح می‌دهند با یک پرواز دیگر به سفر خود ادامه دهند. به‌همین دلیل ممکن است فقط چند نفر برای پرواز با هواپیما قبلی باقی بمانند که شرکت مجبور است آنها را به مقصد برساند. بعد از یک فاجعه مانند سقوط هواپیما یا حتی حوادثی که به هواپیما مربوط نمی‌شوند، باعث می‌شود که مردم انگیزه لازم را برای سفر نداشته باشند و یا از پرواز کردن با هواپیما بترسند و درنتیجه این هواپیما نیز با کمترین مسافر پرواز می‌کند. خطوط هوایی کم مسافر نیز باعث می‌شود پرواز بین مبدا و مقصد کم جمعیت باشد که این معملا هزینه بیشتری را برای سایر مسافران به‌همراه خواهد داشت.

why

پس از اینکه پرواز MH 370 خطوط هوایی مالزی در مارس ۲۰۱۴ ناپدید شد، رزرو صندلی‌های این شرکت هواپیمایی کنسل شد و سهم بورس آن به‌شدت کاهش یافت. این شرکت در سه ماهه اول، پس از ناپدید شدن، حدود ۹۷،۶۰۰،۰۰۰ دلار را از دست داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۷۵ درصد از درآمدهای شرکت را تشکیل می‌داد. هنوز هم دلایل زیادی برای خالی ماندن کابین هواپیماها وجود دارد. در طول کولاک چین در ماه فوریه سال جاری فقط یک مسافر با یک پرواز از گوانگژو به ووهان سفر کرد و بقیه مسافران انصراف دادند. خانم ژانگ که مسافر این پرواز بود بر روی وبلاگ چینی خود نوشت: “من احساس می‌کنم مانند یک ستاره راک، پرواز اختصاصی دارم”. باز هم از این اتفاقات وجود دارد. به جز روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه، خطوط هوایی بین المللی سوئیس روزانه دو پرواز بدون توقف از زوریخ به شیکاگو دارد. یکی در ۹:۴۵ حرکت می‌کند، و دیگری در ساعت ۰۰:۴۵ پرواز خواهد کرد اما معمولا این پروازها با تعداد کمی مسافر حرکت خواهند کرد. این تعداد کم مسافر دلیل خنده‌داری دارد و آن عدم تمایل مردم سوئیس برای دل‌کندن از خواب است.

boeing-747-airliner

بر خلاف باور اکثر مردم، اگر پروازی مسافر کافی نداشته باشد، باز هم به سفر خود ادامه می‌دهد و فقط در شرایطی پرواز نخواهد کرد که اصلا مسافری نداشته باشد. این حوادث باعث ضرر وارد شدن به شرکت‌های هوائی می‌شوند که باعث شده این کمپانی‌ها به فکر تخفیف لحظه آخری باشند و در صورت کمبود مسافر با تخفیف‌های زیاد، از شدت زیان خود کم کنند. آنها حاضر هستند تا با دریافت چند دلار، صندلی خالی هواپیما، پر شود. بنابراین اگر شما از فضای خالی در طول پرواز لذت می‌برید، احتمالا عده‌ای به‌دلیل زیان در کسب‌و کار خود، به شدت ناراحت هستند.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا