مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی جک S5: تیز پای چینی

حضور چینی‌ها در ایران شاید انتقادات زیادی را در پی داشته باشد، اما برخی از محصولات این کشور شرقی، از لحاظ فنی در بازار ایران قوی محسوب می‌شوند. در جایی که کشورهای صاحب‌نام در تولید خودرو حضور ندارند، عرضه یک خودرو با مشخصات متوسط نیز عالی خواهد بود. جک اس ۵ یکی از بلندقامتان چینی بوده که در حدود ۲ سال از عرضه آن در ایران می‌گذرد. این خودروی چینی به‌دلیل ظاهر و مشخصات فنی قابل قبول با استقبال زیادی روبرو شده است. بد نیست نگاهی کوتاه به برخی از مشخصات این کراس اوور ۴ چرخ بیاندازیم. با ما همراه باشید…

بخش خارجی

jac-refine-s5-suv-007

جک اس۵ از لحاظ طراحی نسبت به خیلی از رقبای خود برتر است و شاید بتوانیم آن را یکی از زیباترین شاسی‌بلند‌های زیر ۱۰۰ میلیون‌تومان نام‌گذاری کنیم. پلتفرم بدنه این خودرو براساس هیوندایی ix35 طراحی شده و بخش‌های ظاهری زیادی بین این ۲ محصول وجود دارد. در اکثر خودروهای چینی، می‌توان ایراداتی را در ظاهر خودرو پیدا کرد اما جک اس ۵ یکی از کم عیب‌ترین چینی‌های موجود در ایران است. مخصوصا در مدل دنده اتومات که رینگ‌های بزرگتر، باعث بهتر شدن ظاهر خودرو شده‌اند. در نمای جلویی این خودرو، شباهت با ix35 کاملا مشخص است، چراغ‌های بزرگ و پهن در کنار جلوپنجره با لوگوی کرومی JAC، یک ظاهر دلربا را ایجاد کرده‌اند. ورودی هوای بزرگ با خطوط کرومی رنگ و چراغ‌های دایره‌ای در بخش پایینی سپر نیز نمای خوبی را بوجود آورده‌اند.

jac-refine-s5-002

در نمای جانبی از خطوط کمی برای بدنه استفاده شده و سازنده ترجیح داده نمای جانبی ساده باشد اما اگر بخش های پلاستیکی تا اطراف لاستیک و روی گلگیر ادامه داشت، احتمالا ظاهر جانبی خودرو خیلی بهتر می‌شد.

jac-refine-s5-suv-008

در نمای عقب جک اس۵ شباهت زیادی به خودروهای برند آئودی دارد و برخی از محصولات هاوال چین نیز در نمای پشتی کاملا شبیه به این خودرو طراحی شده‌اند که این می‌تواند طراحی خوب جک S5 را نشان دهد. در کل این کراس اوور شهری از لحاظ ظاهری اصلا شبیه به خودروهای ارزان قیمت نیست و استاندارد خوبی در طراحی دارد.

بخش داخلی

jac-refine-s5-suv-021

در بخش داخلی، مدل‌های اتومات و دستی با هم تفاوت‌هایی دارند که به دلیل اختلاف در سطح تجهیزات است. در کابین جک اس۵ نقاط مثبت زیادی دیده می‌شود. در طراحی داخلی بازهم از ix35 الهام گرفته شده است. از لحاظ ظاهری در این کابین ایرادی نمی‌توان پیدا کرد. صفحه کیلومتر شمار نیز در پشت غربیلک فرمان خودنمایی می‌کند و چهره اسپرتی دارد. در وسط داشبورد از یک صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت متوسط استفاده شده است. ارتباط برقرار کردن با این صفحه نمایش کمی سخت است و در برخی مواقع کند عمل می‌کند. در مدل دنده دستی، دکمه‌های سیستم تهویه چیدمان خوبی دارند که در مدل اتومات جای خود را به سیستم تهویه اتومات با نمایشگر دیجیتالی داده است. راحتی صندلی‌های جک اس۵ در حد خوبی است و فضای سرنشینان نیز جادار طراحی شده. البته نباید از این شاسی‌بلند نسبتا کوچک انتظار فضایی مانند تویوتا لندکروزر داشت. نقطه ضعف کابین جک اس۵، جنس متریال داخلی است که از مواد ارزان قیمت انتخاب شده و این امر کمی مایوس کننده است.

بخش فنی

jac-refine-s5-027

از لحاظ فنی جک اس۵، قوی‌ترین پیشرانه را در بین خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون‌تومان دارد. این خودرو مجهز به یک پیشرانه ۱۹۹۷ سی‌سی بنزین سوز و مجهز به سیستم پرخوران از نوع توربو شارژر است. این پیشرانه توانایی تولید ۱۷۴ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۲۰۰ دور در دقیقه را دارد و حداکثر گشتاور آن نیز ۲۶۵ نیوتن‌متر در طیف دور موتوری ۲۰۰۰ الی ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. موتور جک S5 با استاندارد آلایندگی Euro V (یورو ۵) و مجهز به سیستم EOBD از کیفیت بالایی برخوردار است. جک اس۵ با دو گیربکس ۶ سرعته دستی و گیربکس اتوماتیک دو کلاچه در ایران عرضه شده و حداکثر سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

بخش تجهیزات ایمنی و رفاهی

jac-refine-s5-suv-029

جک اس۵ اتومات به مراتب از تجهیزات بیشتری نسبت به مدل دنده دستی برخوردار است که از جمله این تجهیزات می‌توان به تنظیم برقی صندلی راننده، مموری صندلی راننده، گرمکن صندلی‌ها، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو + کیسه هوای جانبی جلو (۴عدد)، استارت دکمه‌ای و سیستم ورود بدون کلید اشاره کرد اما امکاناتی مانند سان‌روف، آینه‌های جانبی برقی همراه با گرمکن، آینه‌های جانبی تا شونده برقی، روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ‌های عقب LED ،تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، کامپیوتر سفری، صندلی چرمی، پوشش چرمی فرمان، تجهیز به سیستم ISOFIX ،سیستم ضد سرقت، سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز کمکی هیدرولیک HBA، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم پایداری الکترونیکی ESC، سیستم کنترل سرعت خودرو در سر پایینی HDC، سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی HAC و… به صورت استاندارد در هر ۲ مدل وجود دارند.

کلام آخر

untitled-1

جک اس۵ دنده دستی با قیمتی در حدود ۸۱ میلیون تومان و اتومات با بهای ۹۴ میلیون تومان عرضه شده است که در مقایسه با سایر خودروهای موجود در بازار دارای بهای مناسبی نسبت به امکاناتش است.

به گروه تلگرام جک S5 ملحق شوید

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. نگین خودرو فلوئنس دنده ای رو ۸۸ میلیون گذاشته واسه فروش . بنظرتون بین جک و فلوئنس کدوم رو بگیرم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا