مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

۷ راه جلوگیری از آسیب رسیدن به خودرو!

گاهی اوقات عجله دارید سوار ماشینتان می‌شوید که سریع خود را به مقصد برسانید ولی ماشین روشن نمی‌شود یا مشکلی در آن هست! آن وقت هست که ناراحت و خسته از خودرویتان می‌شوید. یکی از مشکلاتی که در خودرویتان به وجود آمده ممکن است ناشی از غفلت، فراموشی یا عادات رانندگی نامناسب باشد. برای تعمیر و درست کردن ماشین شاید مجبور شوید ماهیانه هزینه زیادی بپردازید که اغلب اوقات ناخوشایند هست. در اینجا ۷ مورد از کارهایی را که می‌توانید انجام دهید تا هزینه‌های اضافی را از بین ببرید و از داشتن اتومبیل خود لذت ببرید را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

۱) تنظیم باد چرخ‌ها

kakabox-120-e1432134733272

اغلب اوقات باد کم یا زیاد لاستیک‌ها سبب دردسر برایتان می‌شود برای مثال باد کم لاستیک سبب اصطکاک و ساییده شدن هر چه بیشتر آج و مصرف سوخت بیشتر خواهد شد؛ از سوی دیگر باد زیاد لاستیک‌ها در سرعت‌های بالای رانندگی ریسک واژگونی خودرو را افزایش می‌دهد زیرا سطح تماس تایر با زمین کمتر می‌شود. بنابراین یکی از ارکان اساسی برای رانندگی بدون دردسر تنظیم باد چرخ‌هاست.

۲) ترمز به هنگام

brembo-glowing-corvette-brakes

رعایت این مورد بسیار راحت و اثرگذار روی بازدهی خودرو است؛ ترمزهای ناگهانی روی پدال، صفحه دیسک و لنت تاثیر می‌گذارند و شما را ملزم به تعویض زود هنگام خواهند کرد. مکانیک‌ها توصیه‌ایی که برای جلوگیری از ترمز ناگهانی می‌کنند استفاده از روش بالا و پایین هست به طوریکه پدال ترمز را گرفته رها کنید برای دو ثانیه و بعد ترمز بگیرید؛ ترمز به یکباره گرفتن در سرعت‌های بالا معادل از بین رفتن ترمزها و پایین آوردن سطح ایمنی رانندگی است.

۳) جلوگیری از شتاب‌های ناگهانی

drag-350z

سرعت بیش از اندازه موتور تمام اجزای پیشرانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حتی شتاب‌های ناگهانی و سرعت‌ بالای خودروهای اسپرت نهایتا علایمی از سایش زودرس را نشان می‌دهد که علت آن استفاده از حداکثر توان موتور است پس تامل کنید و دفعه بعدی پدال گاز را هوشمندانه فشار دهید. قطعا تعویض تایرها هزینه بر هست ولی هزینه درست کردن موتور و شاسی باعث سوت کشیدن سرتان خواهد‌شد.

۴) استفاده از ضد یخ

peakcoolant_125

همه ما می‌دانیم استفاده از ضد یخ یکی از ارکان اساسی داشتن خودروی سالم هست، همیشه استفاده ۵۰/۵۰ ضدیخ و آب مقطر را برای رادیاتور پیشنهاد می‌کنند؛ البته استفاده تنها از آب مقطر بهتر از استفاده تنها ضد یخ هست اما در درازمدت استفاده آب مشکل در رادیاتور ایجاد خواهد‌کرد.

۵) نگه داشتن خودرو در سایه

۲۰۱۶-mazda-cx-5_7

گاهی اوقات پیدا کردن جای پارک در روزهای آفتابی که سایه باشد سخت است، اما قرار گرفتن خودرو در زیر نور مستقیم آفتاب به دراز مدت باعث ایجاد ترک‌ها روی بدنه و داخل کابین می‌شود، بنابراین بهترین راه‌حل خریدن روکش خودرو و کشیدن آن روی اتومبیل برای محافظت در برابر سرما و گرما هست.

۶) شستن و تمیز کردن خودرو

carwash_158819_n

تمیز نکردن خودرو همانند دوش نگرفتن برای مدت طولانی‌ است؛ لازم هست که زیر و بند خودرو هر چند وقت یکبار شسته و تمیز شود مخصوصا اگر در شهرهای که گرد و غبار زیاد هست و حتی می‌توان بدون رفتن به کارواش با آستری خودروی خود را تمیز کنید و فراموش نکنید همان‌طور که بیرون اتومبیل را تمیز می‌کنید، داخل کابین هم احتیاج به تمیز کردن دارد.

۷) تعویض به موقع روغن 

mechanic-checking-oil

اگر روغن خودرو را به موقع تعویض نکنید در مدت زمان کوتاهی با مشکل روبرو خواهید شد؛ اغلب اوقات افراد روغن را بیش از اندازه به کار می‌برند یا آن را به موقع تعویض نمی‌کنند. بهتر است هر ۸۰۰۰ کیلومتر رانندگی در آب‌ و هوای نرمال و هر ۵۰۰۰ کیلومتر رانندگی در اقلیم سخت روغن خودرویتان را تعویض کنید.

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا