مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی کیا کادنزا ۲۰۱۷؛ یک سدان لوکس و بی‌حاشیه!

امروزه وقتی از خودروهای لوکس صحبت می‌شود، همانند قبل لزوما منظور محصولاتی با فضای داخلی و خارجی که توسط یکسری المان‌های اشرافی محض احاطه شده‌اند، نیست؛ بلکه مفهوم نسبتا جدیدی با عنوان مهندسی لوکس خودرو مطرح شده که کمی قاعده بازی را به هم زده است.

درحال حاضر خودروهایی همچون رولزرویس Dawn و یا رنجروور نسخه Holland & Holland را می‌توان بعنوان نمادی کامل از محصولات لوکس و اشرافی درنظر گرفت اما باید به این حقیقت توجه کرد که چه کسانی توانایی خرید چنین خودروهایی را دارند؟ مطمئنا ۹۹ درصد مردم شانس استفاده از محصولات گرانقیمت در این سطح را ندارند و به همین دلیل خودروسازان با استفاده از مفهوم مهندسی لوکس خودرو، سعی کرده‌اند تا به نوعی افراد با سطح درآمدی متوسط را هدف قرار دهند.

۲۰۱۷-kia-cadenza-front-three-quarter-13-e1471470637542

در این بازار رقابتی و پرتلاطم خودرو، شاید دیگر نتوان با آرم و نشان مردم را به خرید یک محصول ترغیب کرد. در حال حاضر شاهد ارائه برخی برندهای زیرمجموعه همچون آکورا، اینفینیتی و لکسوس از یکسری خودروسازان مطرح هستیم که باعنوان لوکس بین مردم شناخته شده‌اند اما قیمت‌های بسیار رقابتی و حتی نزدیک به تولیدات معمولی درکنار کیفیت ساخت بالا و امکانات سطح بالا باعث استقبال بی‌نظیر از آنها شده است. در این میان خودروسازانی هم هستند که تا دیروز بعنوان شرکت‌هایی با تولیدات معمولی و اقتصادی فعالیت می‌کردند اما امروز شاهد ارائه محصولات بسیار باکیفیت و مدرن در سطح بزرگان هستیم. شرکت کره‌ای کیا یکی از نمونه‌های بارز است و در این مطلب قصد داریم تا کادنزا ۲۰۱۷، گل سرسبد این شرکت در کلاس سدان، را بررسی کنیم.

طراحی ظاهری و فضای کابین

یکی از نقاط قوت اصلی در کیا کادنزا جدید، طراحی ظاهری بسیار جسورانه و تهاجمی آن است به طوریکه اگر از هر زاویه‌ای به آن نگاه شود، مطمئنا برای مدتی باعث جلب نظر بیننده می‌شود. استفاده از رنگ بدنه بسیار باکیفیتی همچون Platinum Graphite و ترکیب آن با اجزاء کرومی به کار رفته شده در بخش‌های مختلف بدنه، جذابیت مثال زدنی ایجاد کرده است. در قسمت جلویی خودرو جلوپنجره با زبان طراحی انحصاری کیا که تحت عنوان “دماغه ببر” معروف شده و چراغ‌های LED با فرم Z شکل و همینطور مه‌شکن‌های چهارتایی، یکپارچگی خوب و ترکیب متناسبی را ایجاد کرده‌اند.

چنین ترکیب متناسبی را می‌توان در قسمت عقبی خودرو هم مشاهده کرد، جائیکه چراغ‌هایی با نماد زورو، یعنی همان Z شکل و اگزوزهای یکپارچه با سپر عقب حضور دارند. برخی از فرم رینگ‌های ۱۹ اینچی این خودرو ایراد گرفته‌اند و آن را یک نقطه ضعف در ظاهر خودرو می‌دانند اما به‌نظر در این مورد کمی سخت گیری شده است. بسیاری معتقدند که آقای پیتر شریر، طراح مطرح آلمانی، که اکنون هدایت تیم طراحی کیا را برعهده دارد، با خلق یک زبان طراحی انحصاری و سروسامان دادن به محصولات این شرکت، موفقیت بسیار بزرگی را برای کیا به ارمغان آورده است.

وقتی وارد فضای داخل کابین کادنزا می‌شوید، اجزاء بسیار باکیفیت داشبورد با تزئینات چوبی تیره رنگ براق و همینطور صندلی‌های بزرگ و جادار به خوبی نظر شما را جلب می‌کنند. افراد قدبلند و درشت هیکل به راحتی می‌توانند در فضای سرنشینان عقب بنشینند و از مسافرت خود لذت ببرند، بدون اینکه احساس خستگی و یا کمبود جا داشته باشند. بی‌جهت نیست که موسسه J.D. Power جوایز متعددی را به خاطر طراحی و همینطور کیفیت داخل کابین به کیا کادنزا اهدا کرده، چون تمامی قطعات موجود از دستگیره‌ها، سوئیچ‌ها و دکمه‌ها گرفته تا نحوه بازو بسته شدن درب‌ها و لولاها، همگی در بالاترین سطح ممکن قرار دارند.

سیستم سرگرمی کیا کادنزا که با یک مانیتور لمسی بسیار باکیفیت ۸ اینچی همراه شده، به خوبی می‌تواند نیازهای چند رسانه‌ای، قابلیت‌های ترافیکی و ارتباطی را برای سرنشینان آن فراهم کند. نقشه سه بعدی، پشتیبانی از سیستم‌های اپل CarPlay و اندروید Auto، سیستم دستیار صوتی UVO کیا و سیستم صوتی بسیار پیشرفته و باکیفیت Harman Kardon با ۱۲ بلندگو، از قابلیت‌های مهم این سیستم سرگرمی محسوب می‌شوند.

پیشرانه و عملکرد

کیا کادنزا ۲۰۱۷ در بخش فنی نیز خوب ظاهر شده است. کیا برای این مدل از یک پیشرانه ۳.۳ لیتری ۶ سیلندر GDI استفاده کرده که می‌تواند در ۶۴۰۰ دور دردقیقه قدرت ۲۹۰ اسب بخاری و همینطور گشتاور ۳۴۵ نیوتن برمتری را تولید کند. همینطور یکی دیگر از نقاط قوت کیا در بخش فنی را می‌توان به سیستم انتقال قدرت ۸ سرعته اتوماتیک آن دانست که عملکردی بسیار نرم و روان دارد. اما شاید از لحاظ مصرف سوخت نتوان این خودرو را جزء کم مصرف‌ها دانست. کیا کادنزا به ازای هر صدکیلومتر مسافت طی شده درحالت ترکیبی، ۱۰.۲ لیتر بنزین می‌سوزاند که شاید با احتساب وزن نزدیک به ۲ تنی آن، بتوان کمی از آن چشم پوشی کرد.

عملکرد این خودرو بسیار نرم و بی صدا است. شاید همین مورد برای برخی افراد علاقه‌مند به حالت رانندگی اسپرت و هیجانی کمی آزار دهنده باشد. یعنی حتی با انتخاب حالت اسپرت برای رانندگی، تفاوت خیلی زیادی با حالت رانندگی عادی اتفاق نمی‌افتد و فقط شتاب‌گیری خودرو کمی افزایش می‌یابد. سیستم تعلیق این خودرو به لطف بهره‌مندی از فناوری‌های روز، عملکرد بسیار نرم و راحتی دارد و به هیچ عنوان جای گله و شکایت را باقی نگذاشته است.

ایمنی و قیمت

کیا کادنزا به لطف بهره‌مندی از سازه مقاوم و سبک Iso-Structure، دربرابر دفع ضربات و برخوردها عملکرد بسیار خوبی دارد. علاوه‌بر این مجموعه وسیعی از قابلیت‌های ایمنی همچون سیستم کنترل کشش (TCS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، مدیریت پایداری خودرو (VSM)، سیستم کمکی شروع حرکت در شیب (HAC)، سیستم ترمز ABS+EBD، سیستم ترمز کمکی (BAS)، حسگر تشخیص موانع در جلو، سنسور پارک خودرو، دوربین عقب، سیستم کمکی رانندگی بین خطوط و حسگر نقاط کور، همگی در اختیار راننده قرار گرفته تا هدایت خودرو را با بالاترین اطمینان خاطر از لحاظ ایمنی در دست بگیرد. هنوز تست تصادف این خودرو انجام نشده اما کیا وعده داده که بدون شک کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه NHTSA و همینطور Safety Pick+ از موسسه IIHS برای کیا کادنزا ۲۰۱۷ ثبت خواهد شد.

کیا این خودرو را در سه تریم متفاوت به بازار عرضه کرده که همگی از پیشرانه و سیستم انتقال قدرت یکسان بهره برده‌اند. این سه تریم به ترتیب قیمت عبارتند از: پریمیوم، تکنولوژی و نسخه تولید محدود (Limited). قیمتی که کیا برای مدل ۲۰۱۷ کادنزا تعیین کرده، از ۳۲ هزار دلار شروع و تا ۴۴ هزار دلار افزایش می‌یابد که مربوط به بالاترین تریم و حداکثر آپشن‌های قابل ارائه است. به‌طور مثال در نسخه پریمیوم قابلیت کروز کنترل هوشمند پیشرفته (ASCC) و سیستم ترمزدستی برقی مجهز به اتوهلد به این خودرو اضافه شده و در بالاترین تریم، صندق عقب برقی هوشمند، گرم‌کن تمام صندلی‌ها و استفاده از روکش چرم بسیار باکیفیت Nappa به چشم می‌خورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا