Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

۶ نکته که بایستی در خرید خودرو به آن توجه کنیم!

یکی از مواردی که به‌طور حتم برای اکثر افراد در طول زندگانی آن‌ها پیش می‌آید، خرید خودرو است. حال این اتفاق می‌تواند چندین بار ایجاد شود و یا حتی در حالت مشاوره و راهنمایی برای دیگران مطرح شود.

در این بین بایستی به چند مورد در انتخاب یک خودروی مناسب دقت کرد، به خصوص با توجه به اوضاع متفاوت خودرو در بازار ایران، شاید بی‌دقتی در خرید و یک انتخاب اشتباه، به‌راحتی چندین میلیون تومان به شما ضرر زده و باعث شود تا مدت‌ها حسرت این اشتباه را بخورید. در ادامه برایتان ۶ نکته مهم را مطرح کردیم که پیش از خرید بایستی به آن‌ها فکر نمایید و سپس اقدام به خرید خودروی مدنظرتان کنید. با چرخان همراه باشید.

۱- خودروی صفر یا کارکرده؟

اول از همه به بودجه خودتان نگاه کنید. بدون شک، شما با یک هزینه مشخص، بازه متفاوتی از خودروها را در پیش روی خواهید داشت. به طور مثال اگر ۸۰ میلیون تومان داشته باشید، شاید ۴ یا ۵ خودروی صفر جهت انتخاب داشته باشید اما اگر به سراغ محصولات کار کرده بروید، این مقدار به بیش از دو یا سه برابر برسد، چرا که بسته به میزان کارکرد ماشین، تنوع قیمتی بسیار بالاتر رفته و حتی قادر هستید از میان محصولاتی دست به انتخاب بزنید که دیگر تولید نیز نمی‌شوند! حالا شما به دنبال ماشین صفر کیلومتر هستید یا کارکرده؟

car-buying-guide2

اگر سه شرط زیر را دارید، از خودروی صفر کیلومتر استفاده کنید

  • زیاد از مسایل فنی ماشین سر در نمی‌آورید و می‌خواهید خودروی شما تا مدت‌ها بدون دردسر کار کند
  • به فروش سریع خودرو فکر نمی‌کنید و حداقل ۳ سال از آن استفاده خواهید کرد
  • امکان خرید مستقیم از کمپانی و با استفاده از شرایط تسهیلاتی را دارید، موردی که معمولا فقط برای خودروهای صفر در نظر گرفته می‌شود

اگر هم سه شرط زیر را دارید، می‌توانید به سراغ یک محصول کارکرده بروید

  • از مکانیک و مسایل فنی ماشین سر در می‌آورید و اگر خودروی دست دوم‌تان به مشکلی برخورد، قادر به تشخیص آن هستید
  • ممکن است خودرو را پس از مدت کوتاهی استفاده، بفروشید و به سراغ ماشین دیگری بروید
  • پول نقد کافی جهت خرید خودرو را دارید و به دنبال استفاده از تسهیلات و یا خرید قسطی نیستید

۲- ایمنی، حلقه مفقوده در محصولات وطنی

تنها نگاهی گذرا به آمار تصادفات جاده‌ای، به‌خوبی نشان می‌دهد که کشور عزیزمان، با اقتدار در صدر این مقوله ایستاده و سالیانه هزاران نفر در سوانح جاده‌ای کشته و یا مجروح می‌شوند. در این بین، سه مقوله رانندگی، جاده و خودرو، بیشترین تاثیر را در این امر دارند که البته در صورت وقوع تصادف، مورد سوم یعنی خودرو، تاثیر اصلی را خواهد گذاشت.

car-buying-guide7

پس حتما پیش از خرید و انتخاب، به میزان ایمنی خودروی خود دقت ویژه‌ای بکنید. به دنبال تست‌های استاندارد بین‌المللی آن باشد، از تعداد ایربگ‌ها، نوع ترمزها و… اطلاع حاصل نمایید و صرفا از روی ظاهر خودرو یا شرایط خوب خرید، یک ماشین را انتخاب نکنید. ایمنی را بایستی در کشور ما بسیار جدی گرفت و به طور قطع یک انتخاب صحیح، مهم‌ترین پیشگیری در هنگام وقوع سانحه است.

۳- توانایی فنی

چقدر از موتور و گیربکس یک خودرو اطلاعات دارید؟ چه میزان این موضوع برای شما اهمیت دارد؟ موتور و گیربکس، دو عنصر بسیار مهم در خرید یک خودرو هستند که البته بسته به نوع استفاده شما، می‌تواند دارای تغییراتی شود.

به عنوان مثال اگر استفاده اصلی شما از خودرو، برای رفت و آمد بین خانه و محل کار، آن هم در مسیری شلوغ و پر ترافیک است، شاید انتخاب یک گیربکس اتوماتیک با موتوری معمولی، کار شما را راه بیندازد. اما اگر مسافت‌های طولانی بین جاده‌ای هدف اصلی‌تان از خرید است، پس قاعدتا یک موتور با توانایی مناسب، بایستی برایتان اولویت بیشتری نسبت به گیربکس اتوماتیک داشته باشد.

car-buying-guide4

البته اکثریت خریداران، به صورت ترکیبی از ماشین خود استفاده می‌کنند، یعنی هم برای استفاده درون شهری و هم مسافرت، از یک خودرو بهره می‌گیرند و به همین خاطر، بایستی اولویت را به سلیقه آن‌ها داد.

پیش از خرید، به حجم موتور، مقدار اسب بخار، گشتاور، مدل گیربکس و… حتما توجه کنید. به یاد داشته باشید که همیشه میزان اسب بخار بیشتر، لزوما به معنای چابکی بهتر خودرو نیست و باید این قدرت را نسبت به وزن خودرو بسنجید. در واقع یک خودروی ۱۰۰۰ کیلوگرمی با قدرت ۱۰۰ اسب بخار، می‌تواند چالاکی بیشتری نسبت به یک خودروی ۱۵۰۰ کیلوگرمی با ۱۲۰ اسب بخار داشته باشد. البته در این بین حتما به گشتاور هم توجه داشته باشید که بیشترین تاثیر را در زمان آغاز به حرکت دارد.

مدل گیربکس هم بسیار مهم است. صرف استفاده از واژه اتوماتیک، دلیل بر راحتی خریدار نخواهد بود. در حال حاضر مدل‌های متنوعی از گیربکس‌های اتوماتیک در بازار وجود دارد که با فناوری‌های مختلفی ساخته شده و برخلاف گیربکس دستی که اختلاف عملکرد بین آن‌ها نسبتا کم است، در اینجا شاهد تفاوت‌های بسیاری خواهیم بود. پس حتما از نوع گیربکس، عملکرد و فناوری ساخت آن اطلاعات کافی حاصل نمایید.

۴- از کسانی که آن اتومبیل را داشتند، سوال کنید!

در بسیاری از مواقع، شما تنها با نگاه به ظاهر و چک کردن مشخصات از روی کاغذ، نمی‌توانید به توانایی یک خودرو پی ببرید و بهترین کار در این امر، استفاده از نظر کسانی است که از این محصول تا به حال بهره برده‌اند. ضمن اینکه شما می‌توانید بررسی‌های تخصصی این خودرو را از سایت‌ها و مجلات معتبر نیز خوانده و بدین طریق، دید کامل‌تری نسبت به این خودرو پیدا کنید.

car-buying-guide5

برای این منظور یکی از بهترین روش‌ها، استفاده از فروم‌های تخصصی خودروهاست که هر ماشین دارای تاپیک‌های مجزا بوده و قاعدتا کسانی‌که از آن استفاده می‌کنند، بیشترین حضور را در چنین مکان‌هایی دارند. اگر در ارتباط با انتخاب خود و یا مواردی تردید دارید، حتما به صورت شفاف و صریح سوال کنید، مطمئن باشید که یک مصرف کننده خودرو، خیلی بهتر از فروشنده آن به شما پاسخ خواهد داد. همچنین با کمی پرس و جو می‌توانید از گروه‌های تلگرامی آن خودرو و یا گروه‌ها و کانال‌های مرتبط مطلع شده و به کسب اطلاعات جامع‌تری نسبت به انتخاب خود بپردازید.

پس این را به‌خاطر بسپارید که به دور از هرگونه عجله و شتاب‌زدگی، درباره خودروی خود به تحقیق بپردازید و بهترین افراد برای این جستجو، همان صاحبان این محصول هستند.

۵- آپشن‌های مورد نظرتان را دسته بندی کنید

این روزها، خودروهای جدید (به خصوص از کمپانی‌های معروف و معتبر) دارای لیستی بلند بالا از امکانات متنوع هستید. دیگر سیستم پارک خودکار در حال ورود به اکثر ماشین‌هاست و حتی ترمز اتوماتیک، حرکت چراغ‌ها با پیچیدن و… تبدیل به امکاناتی استاندارد شده‌اند (البته برای خارج!).

بهتر است قبل از انتخاب خود، لیستی از آپشن‌های حیاتی را برای خودتان مشخص کنید. ممکن است شما در منطقه‌ای گرمسیر زندگی کنید و وجود گرمکن صندلی اهمیتی نداشته باشد و یا از طرفی، بخواهید که خودرویتان حتما دارای سانروف بزرگ و یا سقف پاناروما باشد. شاید زیاد از حد اهل ویراژ دادن و مارپیچ رفتن باشید و قاعدتا بایستی به‌دنبال خودرویی با توانایی ESP بگردید. پس حتما نیازهای اصلی و علایق‌تان را مشخص کنید و سپس لیستی از آپشن‌های مربوطه را بنویسید. حال هر خودرویی که انتخاب کردید، نگاه کنید که تا چه حد توانسته به این نیازهای شما پاسخ دهد.

car-buying-guide3

البته در این بین توجه داشته باشید که بسته به میزان بودجه‌تان، سطح امکانات هم دچار تغییر و تحول خواهد شد اما همیشه کمپانی‌هایی هستند که حتی در قبال پول پرداختی کم‌تر، امکانات بیشتری را ارایه می‌دهند و حتی ممکن است این آپشن‌ها به‌قدری برایتان مهم باشد که حاضر به استفاده از یک خودرو با توان کم‌تر اما سطح تجهیزات رفاهی بیشتر شوید.

۶- بررسی کنید که آیا خودرو نسبت به قیمتش ارزش خرید دارد؟

شاید خودرویی که شما انتخاب کرده‌اید، دارای قدرت موتوری مناسب، ایمنی بالا و شرایط فنی تایید شده‌ای از سوی مصرف کنندگانش باشد، اما نسبت به بهای پرداختی، گران به نظر برسد. در واقع شما بایستی در رنج قیمتی مربوطه، تمام خودروهای مشابه را در کنار انتخاب خودتان قرار داده و سپس بررسی کنید که سایر اتومبیل‌ها، دارای چه مزایا و معایبی نسبت به محصول انتخابی شما هستند.

car-buying-guide6

ممکن است با کمی جستجو متوجه شوید که یک خودروی ارزان‌تر از انتخاب شما، دارای شرایط نسبتا مشابهی بوده و بر فرض تنها چند آپشن کم‌تر دارد اما در مقابل، بهایی داشته که معقول‌تر است. یا در طرف مقابل متوجه شوید که تنها با کمی افزایش بودجه، می‌توانید صاحب ماشینی بشوید که از نظر سطح تجهیزات و امکانات دارای ارزش بیشتری در برابر پول پرداختی است. اگر هم قصد خرید خودروی صفر کیلومتر را دارید، حتما به بازار دست دوم آن توجه کنید که اگر روزگاری مجبور به فروش شدید، با پیش بینی وضعیت موجود، خسارت کم‌تری متوجه‌تان شود.

3 دیدگاه
  1. ناشناس می گوید

    با سلام خسته نباشید ازشما وکلیه همکارانتان مطالب خیلی خوب ئعالی بود موفق باشید

  2. بهنام می گوید

    خیلی ممنون از مطبتون. من تصمیم خودم رو گرفتم.
    پرایدِ دست دو.
    چیه؟ نکنه توقع داشته بگم پرادو…

  3. ناشناس می گوید

    میبایست به خدمات پس از فروش و همچنین فراوانی قطعات یدکی هم میپرداختید که بسیار مهم است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.