مکمل بنزین
گوناگونخبر

شارژ خودروهای الکتریکی در عرض چند ثانیه با انقلاب ابرخازن‌ها!

برطبق تحقیقات گروهی از پژوهشگران از دانشگاه‌های بریستول و سوری، ابرخازن‌ها در خودروهای الکتریکی جای باتری را خواهند گرفت که این امکان را به این خودروها بدهند که در عرض چند ثانیه شارژ شوند. این گروه ادعا می‌کنند که در تحقیقات خود به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند که می‌تواند سوپر خازن‌ها را با ظرفیتی ۱۰۰۰ یا ۱۰۰۰۰ برابر باتری‌های مشابه تولید کنند.

این موفقیت بالاخره خودروهای الکتریکی را قادر ساخت تا مسافتی را برابر سوخت‌های فسیلی را با یک بار شارژ طی نمایند؛ ضمن اینکه زمان سوختگیری همانند سوخت‌های فسیلی خواهد بود. این گروه همچنین ادعا کرده‌اند که این سوپر خازن‌ها بازدهی بالاتری داشته و با محیط زیست سازگاری بیشتری دارند؛ چرا که در مقایسه با سایر خودرو‌های الکتریکی اتلاف انرژی کمتری داشته و تاثیر بسیار کمی بر محیط زیست دارند.

این نتایج با همکاری دو تیم دانشگاهی با یک کمپانی به نام Augmented Optics که مالک Supercapacitor Materials است، به دست آمده است. که این گروه با اضافه کردن آن ابرخازن‌ها انقلابی در ظرفیت و کاربردهای این محصولات به وجود خواهندآورد. لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و موبایل‌ها نیز دیگر اهداف این طرح به‌شمار می‌روند.

مدیر عامل اجرایی تسلا، ایلان ماسک، اخیرا در صفحه‌ی خود در شبکه‌ اجتماعی اعلام کرده که از ابر خازن‌ها حمایت می‌کنیم اما گفته: «ما به پیشرفت بزرگی در تراکم انرژی نیاز داریم.» تیم تحقیقاتی می‌گوید که این محصول همان تراکم انرژی‌ای است که ماسک اشاره کرده‌ است. چین هم‌اکنون ناوگانی از اتوبوس‌های مجهز به ابرخازن‌ دارد، اما این ناوگان هنوز ویژگی‌های مورد نظر این گروه را ندارد.

tesla-model-x-p90d1

دکتر براندن هاولین از دانشگاه سوری می‌گوید: «در دنیا پژوهش‌هایی برای ابزار‌های نوین ذخیره انرژی وجود دارد، اما این ابرخازن‌های با ظرفیت بزرگ می‌تواند دری به سوی پیشرفت‌های شگفت‌انگیز غیر قابل تصور باشد.»

جیم هیتکوت، مدیر اجرایی  Augmented Optics و Supercapacitor Materials بیان داشته‌است: «ما به دنبال شرکای تجاری می‌گردیم که پلیمر‌های خود را عرضه کنیم و دنبال کمک برای ساختن این تجهیزات ذخیره انرژی فوق متراکم هستیم.» این کمپانی همچنین ابراز علاقه ماسک به ابرخازن‌ها را بازگو کرده و می‌گوید که با تسلا در مورد پیشنهاد خود ارتباط برقرار خواهند کرد.

هیت کوت می‌گوید که تیم به صورت مخفیانه کار می‌کرد تا اینکه هفته گذشته مجوز ثبت اختراع جهانی را منتشر کرد.

گروه امیدوار است که یک نمونه اولیه عملی تا بهار ۲۰۱۷ داشته‌باشند. هزینه محصولات مطابق گفته هیت کوت مشکلی در برابر گسترش این تکنولوژی است، چرا که در این ابر خازن‌ها از اجزا کمیابی ساخته می‌شوند که مقاومت خود را حتی با شارژهای متوالی از دست ندهند.

 

مهدی عالم

دانشجوی مهندسی مکانیک هستم و تا حدی عشق ماشین... امیدوارم مطالبی که براتون می‌نویسم مفید، دقیق، کامل و به روز باشن و در عمل به دردتون بخورن.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ابر خازن ساخت ایرانه…..اونائی که تو المپیاد برنده شدن ساختن؟؟؟
    ایران که تو تولید علم اول بوده…باید ساخت ایران باشه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا