مکمل بنزین
آموزش

آپشن‌شناسی ۱: تهویه مطبوع در خودروها!

اگر سری به نمایشگاه‌های خودروهای خارجی و یا تبلیغات خودروسازهای مختلف بزنید با انبوهی از تجهیزات و امکانات روبه‌رو خواهید شد. این امکانات یا به اصطلاح آپشن‌های موجود در خودروهای مختلف جذابیت خاصی برای خریداران ایجاد کرده‌اند. اما واقعیت این است که تنوع این تجهیزات به خصوص در خودروهای کره‌ای و چینی انتخاب یک خودرو را برای مشتریان اندکی سخت کرده است. چرا که معمولا در هر خودرو تعدادی از امکانات پیدا می‌شوند که شاید در خودروی دیگری در همین کلاس آپشن‌های دیگری ارائه شده باشد. به همین دلیل شما برای انجام انتخابی صحیح نیازمند شناخت این تجهیزات هستید تا با توجه به نیازها و علایق و اولویت‌هایتان خودرویی را برگزینید که بیشترین امکانات مورد نیاز شما را داشته باشند. به همین دلیل سایت چرخان در نظر دارد مجموعه‌ای تحت عنوان «آپشن‌شناسی» تقدیم حضور شما نماید که در هر قسمت آن یک یا چند آپشن رایج در خودروها را معرفی کند. اولین قسمت این مجموعه پیرامون تهویه مطبوع تقدیم شما می‌گردد. امیدواریم با دنبال کردن مطالب این مجموعه به مرور یک «آپشن‌شناس» شوید.

اگر سابقه مسافرت با پیکان در گرمای تابستان و یا مسافرت با پلتفرم X100 سایپا (بخوانید پراید) در سرمای زمستان را داشته باشید، مطمئنا از اهمیت تهویه مطبوع کارآمد آگاهید. در یک بیان کلی تهویه مطبوع خودرو وظیفه گرم کردن، سرد کردن، تهویه و تصفیه هوای داخل خودرو را بر عهده دارد که در ادامه مطالبی کلی از تجهیزات رایج مربوط به گرمایش و سرمایش و تهویه مطبوع در خودروهای روز وارداتی و داخلی برایتان گردآورده‌ایم.

 

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک:

۱.بخاری: از قدیم الایام بخاری در خودروها یکی از نیازهای اساسی به شمار می‌رفته است. نحوه کار کلی بخاری به این شکل است که یک رادیاتور کوچک مانند سیستم خنک‌سازی موتور برای بخاری درنظر می‌گیرند و رادیاتور توسط آب خروجی از موتور گرم می‌شود و در ادامه توسط یک فن هوای سرد بیرون با عبور از این رادیاتور گرم شده و داخل خودرو را نیز گرم‌ می‌کند. همانطور که می‌دانید از گرمای بخاری برای رفع یخ‌زدگی و بخارگرفتگی شیشه‌های خودرو نیز استفاده می‌شود.

۲. کولر: درست است که کولر بعد از بخاری در خودروها فراگیر شد اما امروزه تقریبا در هر خودرویی که ترمز وجود داشته باشد، کولر هم پیدا می‌شود. نوع کولر استفاده شده در خودروها نیز کولر گازی است که از گاز فریون برای سردسازی محیط داخلی اتومبیل استفاده میکند. در این میان برخی خودروها به جای رابط کاربری دستی و استفاده از شاسی چرخشی برای تغییر حالت سیستم، از دکمه‌های الکتریکی استفاده کرده و اطلاعات مربوطه را در یک نمایشگر نشان می‌دهد که به این نوع سیستم‌ها کولر دیجیتال گفته می‌شود.

۳. تهویه مطبوع اتوماتیک (ACC): در خودروهای دارای این آپشن راننده صرفا دما و میزان باد مطلوب را انتخاب می‌کند و سیستم به طور خودکار هوای داخل خودرو را به مقدار مطلوب می‌رساند.

در برخی از خودروها نیز امکان ایجاد دو یا چند ناحیه آب و هوایی وجود دارد که برای راننده و سرنشین مستقلا می‌توان شرایط آب و هوایی متفاوتی را تنظیم کرد.

h2ty_ld_04_easy-resize-com

۴. گرمکن / سردکن صندلی:  در خودروهای دارای این آپشن می‌توانید روی صندلی‌های گرم (قبل از گرم شدن خودرو) به هنگام روشن کردن صبحگاهی خودرو در فصل زمستان و یا صندلی‌های خنک در گرمای تابستان حساب کنید.

۵. گرمکن فرمان: خودروسازان تا جایی پیش‌رفته‌اند که حتی به فکر سرمای فرمان در روزهای یخی را هم کرده‌اند تا مبادا سرما اندکی دستان شما را آزار دهد.

 

مهدی عالم

دانشجوی مهندسی مکانیک هستم و تا حدی عشق ماشین... امیدوارم مطالبی که براتون می‌نویسم مفید، دقیق، کامل و به روز باشن و در عمل به دردتون بخورن.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سایت قبلا فید داشت لطفا مجددا ادرسشو متصل کنید خیلی کاربردی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا