Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

سیستم ارتباطی V2V تا سال ۲۰۲۰ میلادی اجباری می‌شود!

سال ۲۰۱۴ اداره ملی امنیت راه و جاده آمریکا از تکنولوژی ارتباطی خودرو به خودرو (V2V) صحبت کرد و حالا بعد از دو سال این اداره در حال پیگیری قانونی کردن این تکنولوژی تا سال ۲۰۲۰ برای خودروهای این کشور هست. نسل اول از سیستم‌های V2V می‌توانند هشدارهایی را به راننده بدهند ولی قادر به کنترل کردن اتومبیل نیستند؛ انتظار می‌رود نسل‌های بعدی این سیستم ارتباطی بتواند در مواقع اضطراری خودرو را متوقف کند یا مسیر حرکت را عوض کند اما سوالی که برای بسیاری از علاقه‌مندان پیش می‌آید چه فرقی بین وسایل‌ نقلیه خودران و سیستم ارتباطی V2V هست؟ آیا هر دو یکی هستند؟ سعی می‌کنیم در این مطلب این موضوع را خلاصه شرح دهیم.

V2V چیست؟

سیستم ارتباطی V2V= Vehicle-to-Vehicle شبکه‌ایی وایرلس است که اتومبیل‌ها اطلاعاتی درباره خودشان و وضعیت‌ خود به یکدیگر می‌فرستند. این اطلاعات می‌تواند شامل سرعت، مکان، مسیر مسافرت، سیستم ترمزگیری و هندلینگ باشد. تکنولوژی خودرو به خودرو از ارتباطات مخصوص برد کوتاه (DSRC) استفاده می‌کند که معمولا محدوده فرکانسی ۵.۹ گیگاهرتز که برای سیستم‌های وای‌-فای استفاده می‌شود را در برمی‌گیرد، به عبارتی برد آن تا ۳۰۰ متر (۱۰۰۰ فوت) یا ۱۰ ثانیه سرعت در اتوبان هست.

v-to-v-tech

V2V شبکه تار عنکبوتی است که هر نقطه اتصال می‌تواند خودرو، چراغ راهنمایی، دوچرخه یا حتی عابر پیاده باشد که اطلاعات را با هم رد و بدل می‌کنند که تا به امروز هر نقطه می‌تواند ۵ الی ۱۰ نقطه دیگر را به خود متصل کند، اما سوال اصلی که پیش می‌آید آیا راننده را حواس‌پرت نمی‌کند؟ در واقع جواب منفی است زیرا در الگوریتم‌های نوشته شده باعث می‌شود که خودرو با نرم‌افزار تعبیه شده این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کند و فقط هشدارهای لازم را بدهد و یا خود واکنش نشان دهد. پس می‌توان گفت این سیستم ارتباطی می‌تواند روی هر نوع اتومبیلی نصب شود و فقط مختص وسایل نقلیه خودران نیست.

bmw_3d_car2car_cityscenario

افراد متخصص در این زمینه این تکنولوژی را همانند اینترنت اشیا دانسته‌اند ولی با گستردگی بیشتر که برای حمل و نقل به کار خواهد رفت.

سوال بعدی: فواید استفاده از این تکنولوژی به غیر از راحت‌تر کردن زندگی چه می‌تواند باشد و اصلا به چه کاریی می‌آید؟

زمانی استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند زیاد مهم به نظر نمی‌رسید ولی امروز حدود ۹۰ درصد ما اولین کاریی که صبح انجام می‌دهیم چک کردن تلفن همراه است و بعد از آن روز خود را شروع می‌کنیم! با داشتن این تکنولوژی حتی اگر خودروی جلویی این سیستم را نداشته باشد شما از این موضوع اطلاع پیدا می‌کنید و اگر تصادفی در جلوی شما رخ دهد هشداری را دریافت خواهید کرد ومی‌توانید خودتان یا سیستم سرعت شما را کم کند تا حادثه دیگری رخ ندهد، پس این تکنولوژی امنیت راه و جاده را افزایش می‌دهد بطوریکه نتایج نشان داده در اروپا با کاهش سرعت تنها ۵ کیلومتر بر ساعت حدود ۲۵ درصد از تصادفات مرگبار می‌کاهد؛ هم‌چنین در آمریکا تصادفات ۳۰۰ میلیارد دلار سالانه هزینه دارد که با استفاده از این تکنولوژی هزینه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و جان مردم کمتر گرفته خواهد شد.

منتقدان به این تکنولوژی معتقدند که اطلاعات و رفتارهای فردی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت ولی توسعه دهندگان این تکنولوژی راه‌کارهایی را هم برای حفاظت اطلاعات در نظر گرفته‌اند. خودروسازانی همچون جنرال موتورز، فورد، تویوتا، هیوندا/کیا، هوندا، فولکس‌واگن/آئودی، مرسدس بنز و نیسان/اینفینیتی در استفاده از این تکنولوژی پیش‌قدم شده‌اند و حدود ۲۵۰۰ خودرو در دانشگاه میشیگان با این تکنولوژی در حال تردد هستند.

سوال آخر هزینه داشتن این تکنولوژی چقدر خرج بر می‌دارد؟ تخمین زده شده با فراگیر شدن آن حدود ۳۰۰۰ الی ۴۰۰۰ دلار هزینه داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.