مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی MVM X22: نه خیلی زیبا و نه خیلی زشت!

در بازارخودروی کشورمان که می‌توان بازاری شبه انحصاری خواندش، از قدیم الایام تنوع در محصولات در مقایسه با بازارهای خارجی خصوصا برای قشر متوسط و پایین جامعه بسیار کم بوده است. در سال‌های اخیر با ورود خودروسازهای چینی و کره‌ای اندکی وضع تغییر کرده و گزینه‌های مطرح برای خریداران خودروهای ارزان قیمت و متوسط اندکی بیشتر شده‌است. (البته کیفیت این خودروها خود جای بحث دارد.) مدیران خودرو یکی از شرکت‌هایی است که از سال ۸۱ با همکاری خودروسازی چری چین اقدام به واردات یا مونتاژ خودروهای مختلف این کمپانی می‌کند.

مدیران خودرو به تازگی از جدیدترین محصول خود، یعنی ‌MVM X22 رونمایی کرده‌ است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم. گفتنی است این خودرو توسط کمپانی چری TIGGO 3X نامیده شده است.

۲۰۱۶۱۱۱۷۱۶۲۶۴۰_۰%db%b00_easy-resize-com

ظاهر خودرو:

در نگاه اول یک کراس اوور جمع و جور و کامپکت را مشاهده می‌کنیم که تقریبا در کلاس خودروهایی مانند ساندرو استپ وی و لیفان X50 است. اگر دوری در اطراف این خودرو بزنید، احتمالا ارتفاع نسبتا زیاد به خصوص قسمت عقب این خودرو و کوچک بودن چرخ‌ها نظرتان را جلب خواهد کرد. به طوریکه به نظر می‌رسد زیر این خودرو برای تعویض چرخ‌های عقب جک زده باشند.  می‌توان گفت که این خودرو در اصل یک خودروی هاچ‌بک بوده (شاید ام‌وی‌ام ۳۱۵) که چری به زور آن را به یک کراس‌اوور تبدیل کرده است تا در بازار داغ شاسی بلندها جای خود را محکم‌تر کند. در حقیقت باید گفت برخلاف ادعای کمپانی سازنده، چری، که این خودرو را جزو SUVها دسته بندی می‌کند، نه تنها SUV نیست، که حتی کراس اوور هم نیست، بلکه این خودرو را باید جزو کلاس نسبتا جدیدی از خودروها با نام هاچ‌بک‌کراس دسته‌بندی کرد.

mvm-x22-3_easy-resize-com

۱۱_easy-resize-com

نمای جلویی X22 بی‌شباهت به X33S نیست و از طراحی نسبتا خوبی برخوردار است اما در قسمت عقب وضعیت کمی متفاوت است؛

۱۴۷۱۹۷۲۸_۱۴۱۶۵۱۹۵۵۸۶۵۴۷۶۲_۶۸۱۹۶۴۲۴۸۸۱۲۷۴۸۸۰۰_n_easy-resize-com

طراحی پشت این خودرو بسیار ساده و شاید بی‌تناسب است و چراغ‌هایی که تمایل داشته‌اند شکلی مابین چراغ‌های عقب تویوتا اف‌جی‌کروزر و رنو کپچر داشته باشند. چری طراحی این خودرو را تحت زبان طراحی خود با نام Life in motion انجام داده است که معمولا آن را به «پویایی در حرکت» و یا «حیات در حرکت» ترجمه می‌کنند. در کل باید گفت که طراحی خارجی این خودرو نه خیلی زیباست و نه خیلی زشت. البته یادآوری می‌کنیم که ظاهر و طراحی خودرو بحثی سلیقه‌ای بوده و اگر نظری متفاوت داشته باشید نظرتان محترم است.

 

داخل خودرو:

داخل X22 به نسبت تمیز، شیک و جوان‌پسند است. طراحی خاص داشبورد این خودرو که در آن صفحه نمایش از هواکش‌ها و ادوات کنترل سیستم تهویه جدا شده و به صفحه آمپرها متصل شده حس رویایی و خاص بودن را در سرنشینان القا می‌کند. طراحی پشت آمپر هم شکل خاص (و نه لزوما زیبا) را به نمایش گذاشته است. یکی از دیگر نکات قابل توجه در طراحی داخلی این خودرو تم نارنجی رنگ موجود در این خودرو است که باعث شده داخل خودرو اسپورت‌تر و جوان‌پسندتر شود. اما مشکل کوچکی وجود دارد و آن این است که رنگ نارنجی موجود در کناره‌های صندلی‌ها با نارنجی موجود در کناره سیستم تهویه و دنده متفاوت است و به نظر می‌رسد اگر این تفاوت وجود نداشت، داخل کابین زیباتر بود. در کل باید گفت داخل این خودرو زیبا و جوان‌پسند است و ایراد زیادی نمی‌توان به آن گرفت. البته باز هم اگر نظر دیگری دارید، نظر شما هم محترم است.

۱۰۷۳۸۸۱۷۳۰-parsnaz-ir_easy-resize-comchery-tiggo-3x-15_easy-resize-com

 

مشخصات فنی:

از نظر ابعاد X22 تقریبا هم اندازه X33 است. طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر ۱۵۷۰، ۱۷۶۰ و ۴۲۰۰ میلیمتر است. پیشرانه این خودرو یک موتور چهارسیلندر ۱۶ سوپاپه مجهز به سیستم DVVT با حجم ۱۴۹۷ سی‌سی است. این موتور حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار را در دور ۶۰۰۰ و حداکثر گشتاور ۱۳۵ نیوتن متر را در دور ۲۷۵۰ تحویل می‌دهد.

در مورد انتقال قدرت با دو گیربکس روبه‌رو هستیم: گیربکس ۵ سرعته دستی و گیربکس ۴ سرعته اتومات. با گیربکس دستی تا سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت و با گیربکس اتوماتیک تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را تجربه خواهید کرد. مصرف ترکیبی این خودرو برای گیربکس دستی ۵.۹ و برای گیربکس اتوماتیک، ۶.۱ اعلام شده است.

امکانات:

تجهیزات این هاچ‌بک کراس هم در سطح قابل قبولی قرار دارد: کیسه هوای SRS برای سزنشینان جلو، ایموبلایزر، ال‌سی‌دی لمسی ۸ اینچی، سیستم چندرسانه‌ای با قابلیت وصل شدن USB و بلوتوث با قابلیت کنترل از روی فرمان، کروز کنترل با قابلیت کنترل از روی فرمان، سنسور پارک عقب و دوربین دید عقب با قابلیت پخش در نمایشگر، اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث، قابلیت به اشتراک‌گذاری محتویات تبلت و موبایل بر روی صفحه نمایش خودرو، حالت اقتصادی و کاهش مصرف سوخت برای گیربکس‌های اتوماتیک (ECO MODE)، کامپیوتر سفری، سانروف برقی، صندلی‌های چرمی، سیستم تهویه مطبوع الکتریکی (و نه اتوماتیک)، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت به صورت دستی، جمع شدن صندلی‌های عقب و افزایش فضای بار. همچنین این خودرو مجهز به سیستم‌های ترمز ABS و EBD است و از نظر آلایندگی هم موفق به کسب استاندارد یورو ۵+ شده است.

۲۷۲۵۶-۱۴۷۶۹۳۸۹۰۰-nachalsya-priyom-zakazov-na-novyy-krossover-chery-tiggo-3x_easy-resize-com

جمع بندی:

با توجه به روند کنونی بازار خودرو می‌توان گفت که سلیقه خریداران خودرو به سمت چنین کلاس‌های خودرویی در حال حرکت است. از طرفی قشر جوان که روزگاری مجذوب خودروهای تیز، اسپورت و هاچ‌بک مانند پژو ۲۰۶ بودند رفته رفته به سمت هاچ‌بک‌های کراس متمایل می‌گردند. انتخاب شعار «حس جوانی» برای X22 از جانب مدیران خودرو هم شاید در نتیجه درک این تمایل بوده است. از طرف دیگر خانواده‌ها هم که همواره خواهان خودروهای نرم، جادار و اقتصادی بودند و هم ابهت ذاتی شاسی بلندها را دوست داشتند نیز می‌توانند دیگر مشتریان خودروهای این کلاس باشند؛ چرا که هاچ‌بک کراس‌ها خشکی، مصرف زیاد و سایر مشکلات شاسی بلندها را ندارند اما به خاطر کمی ارتفاع بیشتر تا حدی می‌توانند حس برتری جویی آنان را ارضا کنند.

chery-tiggo-2-2_easy-resize-com

X22 خودرویی با پتانسیل‌های مطلوب برای بازار ایران به شمار می‌رود اما با توجه به رقابت شدید در این کلاس خودروها مطمئنا قیمت نهایی فاکتور بسیار مهمی خواهد بود. فراموش نشود که در مورد تمامی خودروهای داخلی کیفیت اصلی‌ترین مشکل است. مسئله‌ای در مورد چینی‌ها بیشتر نمایان است. اما باید دید آینده این صنعت پرسود در کشورمان چه خواهد بود.

به گروه تلگرامی ام وی ام X22 ملحق شوید

مهدی عالم

دانشجوی مهندسی مکانیک هستم و تا حدی عشق ماشین... امیدوارم مطالبی که براتون می‌نویسم مفید، دقیق، کامل و به روز باشن و در عمل به دردتون بخورن.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا