مکمل بنزین
گوناگونخبر

اولین جاده یک کیلومتری پوشیده از صفحات خورشیدی با هزینه ۵.۲ میلیون دلاری!

بنا به گزارش گاردین، فرانسه اولین کشوری است که جاده خورشیدی خود را افتتاح کرد؛ روز ۲۲ دسامبر سال ۲۰۱۶ وزیر محیط زیست فرانسه (سیگولین رویال) از جاده خورشیدی به طول ۱ کیلومتر (کمتر از یک مایل) و مساحت ۲۸۰۰ مترمربع رونمایی کرد. این جاده نزدیک به روستای کوچکی (Tourouvre-au-Perche) در شمال غربی فرانسه با جمعیت ۳۴۰۰ نفری با هزینه‌ایی ۵.۲ میلیون دلاری (۵ میلیون یورو) ساخته شده‌است. پیش‌بینی شده هر روز ۲۰۰۰ دستگاه خودرو یا وسایل نقلیه می‌توانند از این جاده عبور خواهند کرد و برای مدت ۲ سال آزمایشی این جاده مورد بررسی قرار می‌گیرد تا کارشناسان به این سوال که این جاده چه مقدار انرژی برای روشن نگه داشتن چراغ‌های جاده تولید می‌کند را جواب بدهند.

imageshandler-ashx-5

در سال ۲۰۱۴ میلادی جاده خورشیدی برای مسیر دوچرخه سواری در نزدیکی شهر هارلم در هلند راه اندازی شد و علی‌رغم مشکلات آب و هوایی ( تعداد ساعات آفتابی در کشور هلند بسیار کم است) توانست ۳۰۰۰ کیلووات در ساعت انرژی الکتریسیته تولید کند (معادل انرژی برقی یکسال مورد نیاز برای یک خانواده)؛ اما پیش‌بینی شده بود که این جاده باید توان تولید ۵۲۰ هزار کیلووات انرژی الکتریسیته را می‌داشت.

imageshandler-ashx-6

قبل از ساخت این جاده خورشیدی به اسم وات‌وی (Wattway)، پنل‌های خورشیدی در چهار پارکینگ عمومی در شهرهای مختلف فرانسه نصب و آزمایش شده بود و توانسته بودند نتایج مورد نیاز را برآورده سازند. این جاده خورشیدی در استان نورماندی قرار گرفته؛ با توجه به داده‌های هواشناسی این استان تنها ۴۴ روز آفتابی در سال دارد در صورتیکه مارسی (شهر دیگر فرانسه) بیش از ۱۷۰ روز آفتابی در سال دارد و به همین علت خیلی از مردم به نتایج این پروژه خوشبین نیستند و وزیر محیط زیست را برای ساختن جاده خورشیدی در این مکان و با این هزینه مورد استهزا قرار داده‌اند. از طرف دیگر وزیر محیط زیست فرانسه اعلام کرده دوست دارد در هر ۱۰۰۰ کیلومتر اتوبان‌های این کشور یک پنل خورشیدی ببیند.

ساختن جاده‌های خورشیدی ایده جالبی است و حتی امکان دارد در جاده‌های کشور ما جواب بدهد، با توجه به اینکه تعداد روزها و ساعت‌های آفتابی ما بسیار بیشتر از کشورهای اروپایی است. امیدواریم مسئولان ما هم راهی برای استفاده از انرژی‌های طبیعی در نظر بگیرند.

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا