مکمل بنزین
گوناگونخبر

استفاده از سیستم هوشمند خودران، تلفات حمله دیوانه‌وار برلین را کاهش داد!

حتما اکثر شما چند ماه قبل اخبار مربوط به حمله تروریستی نیس فرانسه را شنیدید. خبری که تا مدت‌ها تیتر اول اکثر خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دنیا بود. در این حادثه یک تروریست با استفاده از یک کامیون باری به محل برگزاری جشن‌های مربوط به روز ملی فرانسه حمله کرده و با این وسیله نقلیه اقدام به زیرگرفتن جمعیت حاضر در آنجا کرد. در این حمله دیوانه‌وار، ۸۶ نفر کشته و ۴۳۴ نفر دیگر نیز زخمی و راهی بیمارستان شدند. این حادثه تلخ که مواردی مثل آن در نقاط دیگر دنیا نیز اتفاق افتاده، این پیام را مخابره می‌کند که تروریست‌ها و افراد خرابکار می‌توانند به راحتی با یک وسیله نقلیه بزرگ مثل کامیون، دست به فجایع دردناکی بزنند. درواقع اسلحه جدیدی که اخیرا توسط این گروه‌ها برای پیاده کردن برنامه‌های تروریستی مورد استفاده قرار گرفته، وسایل نقلیه، مخصوصا از نوع بزرگ آن است.

۲۵-exterior-13013-007

مشابه این اتفاق، چند روز پیش و در خلال برگزاری مراسم کریسمس در شهر برلین آلمان اتفاق افتاد. در این حادثه که منجر به کشته شدن ۱۲ نفر و زخمی شدن ده‌ها تن شد، یک فرد ناشناس بعد از به سرقت بردن تریلی اسکانیا از یک راننده لهستانی، آن‌را به سمت افرادیکه درحال شادی برای مراسم کریسمس بودند رانده و اقدام به زیر گرفتن آنها می‌کند. شاید هر دوحادثه کاملا شبیه به هم باشند، اما یک تفاوت آشکار در این میان وجود دارد. این تفاوت به سیستم هوشمند خودران برمی‌گردد و باید گفت که اگرچه خیلی‌ها به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده به دلیل پیاده سازی آن برروی خودروها، از آن دل خوشی ندارند، اما استفاده از چنین سیستم هوشمندی در کامیون اسکانیا باعث شد تا میزان تلفات، بسیار کمتر از حادثه قبلی باشد.

berlin-attack-lorry

در گزارشات شاهدان عینی به این موضوع اشاره شده که بعد از ورود کامیون به داخل جمعیت، ناگهان حرکت آن متوقف شد. بعد از بررسی کارشناسان معلوم شد که دلیل متوقف شدن این وسیله نقلیه، دخالت سیستم هوشمند و نیمه خودران کامیون بوده که با سنجش موانع و برای جلوگیری از برخورد، فعال شده بود. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ میلادی قانونی را برای وسایل نقلیه سنگین تصویب کرد که به موجب آن باید تمامی این وسایل به سیستم ترمز اضطراری بسیار پیشرفته و هوشمند (AEB) مجهز شوند. در این سیستم که با یکسری حسگرهای دقیق یکپارچه شده، درصورت تشخیص موانع، صدای هشداری برای راننده پخش می‌شود تا او را آگاه کند. اما اگر راننده به موقع واکنش نشان نداد، ترمزها ۸۰ متر قبل از اینکه برخوردی اتفاق بیافتد، به صورت خودکار وارد عمل می‌شوند. در کشور آمریکا نیز تمامی خودروهای تولید شده باید تا قبل از ۲۰۲۲ میلادی، به چنین فناوری مجهز شوند. این اتفاق اگرچه تلخ و ناراحت کننده بود، اما به خوبی کارکرد مثبت و مفید بودن چنین فناوری‌هایی را نشان داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا