مکمل بنزین
گوناگونخبر

اختصاص جای پارک ویژه برای خانم‌ها در خیابان‌های چین!

یکی از دغدغه‌های اصلی رانندگان در شهرهای شلوغ، یافتن جای پارک مناسب و پارک کردن بدون دردسر خودرو است. اما در بسیاری از موارد شاید جای پارک مهیا باشد اما پارک کردن خودرو در محل مورد نظر با دشواری‌هایی همراه است. اصولا پارک کردن خودرو آن‌هم به صورت دوبل و حرکت دنده عقب نیاز به کمی مهارت بالا دارد و اگر ابعاد محل پارک کوچک بوده و با فشردگی همراه باشد، اکثر افراد برای این‌کار با مشکل مواجه می‌شوند. در این بین شاید مشکل ایجاد شده برای رانندگان خانم کمی بیشتر باشد. در کشور چین که اکثر شهرهای آن بسیار شلوغ و پررفت و آمد است، برای معضل پارک خودرو توسط خانم‌ها، یک راه‌حل جالب ارائه شده است.

women-lot-1-660x440

در چین معمولا خانم‌ها به دلیل برخی مسائل، از پارکینگ‌های زیرزمینی یا طبقاتی استفاده نمی‌کنند. البته پارکینگ‌های اختصاصی برای آنها در نقاطی از شهرها ایجاد شده اما تعداد و پراکندگی آنها جوابگوی تعداد بالای رانندگان خانم نیست. به همین دلیل اخیرا به صورت آزمایشی طرح پیاده‌سازی پارکینک ویژه خانم‌ها در شانگهای چین اجرا شده و درصورت موفقیت، قرار است به سایر نقاط نیز بسط داده شود. در این محل‌های تعیین شده نوشته‌ای با رنگ صورتی و با این مضمون “محل پارک ‌ها” به چشم می‌خورد.

women-lot-2-660x444

اما نکته جالب استفاده از یک کلمه خاص به جای واژه خانم‌ها است که در ادبیات سنتی چین مفهومی نزدیک به “الهه پیروزی” دارد. البته در ادبیات امروزی چین، این کلمه به خانمی که باید از طرف دیگران مورد احترام و تحسین باشد، اطلاق می‌شود. اندازه استانداردی که برای یک محل پارک معمولی در چین تعیین شده، ابعاد 6 در 2.5 متر است. اما محل پارک خانم‌ها کمی بزرگتر از این ابعاد تعیین شده و به صورت 7.2 در 3.5 متر است. خوشبختانه هزینه تعیین شده برای پارک خودروها در این محل تفاوتی با نمونه‌های معمولی ندارد.

women-lot-4-660x394

برای اینکه رانندگان مرد در این نقاط پارک نکنند از علائم ویژه و همینطور نگهبان و دوربین مخصوص استفاده شده که در صورت رعایت نکردن، جرایم سنگینی متوجه خاطیان می‌شود. یکی از مواردیکه باعث شده تا چنین تدابیری در چین اندیشیده شود، شکایت‌های فراوان از برخورد خودروی خانم‌ها با وسایل نقلیه پارک شده و بروز خسارت بوده که رسیدگی به آنها بسیار وقت‌گیر و هزینه‌بر برآورد می‌شود. امیدواریم این راه‌حل‌ها از یک طرف باعث برطرف شدن دغدغه خانم‌ها برای پارک خودرو شود و از طرف دیگر نیز میزان مشکلات و شکایت‌ها کاهش یابند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا